נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב, השליט המוסלמי האכזר ובעל בריתו הקרוב של ולדימיר פוטין, עלה בסוף השבוע שוב לכותרות, אחרי שפרסם סרטון שבו הוא נראה נוסע להנאתו במכונית "סייברטראק" מתוצרת טסלה שעליה הותקנה מכונת ירייה, ומזמין את מנכ"ל החברה, המיליארדר המוחצן אילון מאסק, לבוא לביקור ברפובליקה המוסלמית שברוסיה.
קדירוב והסיבוב על הטסלה עם המקלע
(צילום: רויטרס)

בסרטון שפרסם בערוץ הטלגרם שלו נראה קדירוב נוסע להנאתו ב"סייברטארק" ברחבי אחוזה בגרוזני, בירת צ'צ'ניה, ואז מתייצב מאחורי מקלע על גג המכונית, כשסביב גופו שרשרת קליעים מוכנים לירייה. בפרסום שלו תיאר קדירוב את הרכב כ"ללא ספק אחת המכוניות הטובות בעולם", הצהיר "ממש התאהבתי" – וחלק שבחים למאסק עצמו: "הגאון הגדול ביותר של העת המודרנית".
לא ברור מה מטרת הסרטון, אבל גבוהה הסבירות כי מטרתו ללעוג לארה"ב: במסגרת הסנקציות החריפות שהטילה וושינגטון על מוסקבה היא הכריזה על עיצומים גם נגד קדירוב עצמו, בגין שלל הפרות של זכויות אדם, ובתיעוד שלו מהרכב מראה קדירוב לאמריקנים שלמרות צעדי הענישה הוא הצליח לשים ידו אפילו על הרכב העתידני והיקר. אם לא די בכך, קדירוב הודיע כי יתרום את הרכב לכוחות הביטחון של רוסיה כדי לסייע להם במלחמה נגד אוקראינה: "אני בטוח שהחיה הזאת תועיל מאוד לכוחות שלנו", אמר.
4 צפייה בגלריה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
קדירוב על גג הטסלה. "מחכים לפיתוחים החדשים שלך, מאסק"
4 צפייה בגלריה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
הפרת זכויות אדם ושותפות לפשעים באוקראינה. קדירוב וה"סייברטראק"
( צילום: Telegram channel of Ramzan Kadyrov/RKadyrov_95 via REUTERS )
בדבריו טען קדירוב כי קיבל את הרכב ממאסק עצמו, אך אין אישור עצמאי לטענה הזו, ומאוד לא סביר שהיא נכונה. חברת טסלה טרם הגיבה על הדברים. בסרטון הזמין קדירוב את מאסק לבוא לצ'צ'ניה: "אני לא חושב שלמשרד החוץ של רוסיה תהיה בעיה עם זה. וכמובן אנחנו מחכים לפיתוחים החדשים שלך שיעזרו לנו להשלים את המבצע הצבאי המיוחד (באוקראינה)".

גיבור רוסיה, 14 ילדים – ו"מחנות ריכוז להומואים"

קדירוב בן ה-47 הוא אחד התומכים הגדולים ביותר של הפלישה הרוסית לאוקראינה, והוא נוהג להציג עצמו כחייל של פוטין. גדודים צ'צ'ניים שאותם גייס משטרו של קדירוב לוחמים כתף אל כתף עם הרוסים באוקראינה, וקדירוב עצמו הצטלם במהלך המלחמה מבקר אותם בשדה הקרב ומחלק להם הוראות. הכוחות הצ'צ'ניים באוקראינה, יצוין, הואשמו בשותפות לכמה מפשעי המלחמה הקשים ביותר שבוצעו במדינה.
4 צפייה בגלריה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן רכב טסלה חמוש ב מכונת ירייה
17 שנות שלטון. קדירוב במושב הנהג
( צילום: Handout / TELEGRAM / @RKADYROV_95 / AFP) / XGTY / RESTRICTED)
חבל צ'צ'ניה הוא חבל מוסלמי-ברובו השוכן בדרום רוסיה, וקדירוב, בעצמו מוסלמי אדוק ואב ל-14 ילדים, מכהן כנשיאו מאז 2007. בשנות ה-90 התחוללו בחבל שתי מלחמות איומות בין מורדים בדלנים שנאבקו להשיג עצמאות לחבל לבין כוחות הביטחון הרוסיים, וקדירוב עצמו נמנה אז עם המורדים; אלא שבהמשך הוא החליף צד, נשבע אמונים למוסקבה, ומאז שנרצח אביו – בעצמו נשיא צ'צ'ניה – ב-2004, הוא האיש הדומיננטי ביותר שם ונחשב לבעל ברית קרוב של פוטין. הנשיא הרוסי מעניק לו חופש פעולה יותר מלכל ראש מחוז אחר ברוסיה, ואף כיבד אותו באות "גיבור רוסיה", עיטור הגבורה הגבוה ביותר במדינה.
מאז מינויו של קדירוב לנשיא צ'צ'ניה בחסות הקרמלין נרשמה ירידה דרמטית במספר אירועי הטרור באזור הצ'צ'ני, וכך נפטרו שלטונות רוסיה מבעיה ביטחונית שהטרידה אותם במשך שנים. בתמורה לכך קיבל קדירוב יד חופשית למדי לשלטונו, וביסס במחוז משטר רודני שלפי ארגוני זכויות אדם כולל חטיפות, עינויים ורציחות של מתנגדיו, ודיכוי בוטה אכזרי של חירויות הפרט. בשנת 2017 זעזעו את העולם דיווחים שלפיהם אנשיו של הדיקטטור מרכזים הומואים במחנות ריכוז ואף הוציאו להורג כמה מהם. קדירוב עצמו הדף את הטענות בנימוק פשוט: "אין אצלנו הומואים, אלוהים ישמור".