שמונה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השבוע, שישה מהם רק ביממה האחרונה, ומספר ההרוגים השנה ממשיך להאמיר - ועומד כבר על 312. רוכב אופניים בשנות ה-50 לחייו והולך רגל כבן 50 נהרגו הבוקר (שבת) מפגיעת מכוניות בראשון לציון ובכביש 60 סמוך למיתר, שעות אחרי ששני גברים בשנות ה-30 לחייהם נהרגו בתאונת דרכים במעורבות שני כלי רכב ליד כסייפה שבנגב.
הדיווח על התאונה הבוקר סמוך למיתר התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב נגב בשעה 07:12. פרמדיק מד"א לידור ניר שלום שהגיע לזירת האירוע סיפר: "הפצוע שכב בשול הכביש כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלת ראש קשה ומפגיעה רב מערכתית. ערכנו בדיקות רפואיות וביצענו פעולות החייאה אבל הפציעה שלו הייתה אנושה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".
בתאונה אחרת הבוקר נפצע אנושות רוכב אופניים שנפגע מרכב בשדרות נים בראשון לציון. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו אותו לבית החולים אסף הרופא בצריפין תוך כדי ביצוע פעולות החייאה, אולם שם נאלצו הצוותים הרפואיים לקבוע את מותו. "רוכב האופניים שכב על הכביש בסמוך לאופניים כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. ביצענו בדיקות רפואיות, הכנסנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית חולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה כשמצבו קריטי", סיפר פרמדיק מד"א טל פוטרמן. ברמת השרון נפצע רוכב אופניים באורח קשה ופונה לבית החולים בילינסון.
אתמול נהרגו עוד שני רוכבי אופנוע בשתי תאונות דרכים נפרדות. אחת התרחשה בין סכנין לעראבה, והשנייה התרחשה בשטח פתוח בוואדי שילה הסמוך לבית אריה שבשומרון. שני ההרוגים העלו את מניין רוכבי האופנוע שנהרגו בכבישים ל-79, מספר גבוה בהרבה השוואה לשנים הקודמות.
מוקדם יותר השבוע, ביום חמישי, נהרג נהג משאית שעצר בצד הדרך ונפגע ממשאית אחרת בכביש 6 לדרום, סמוך למחלף שורק לכיוון קריית גת. ארבעה ימים לפני כן נהרגה פעוטה בת שנתיים מפגיעת רכב בתל שבע. היא נפצעה אנושות, פונתה למרפאה מקומית - ומשם הועברה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. לצוותים הרפואיים בבית החולים לא נותר אלא לקבוע את מותה.
במקביל, הלילה נהרגו גם חמישה פלסטינים בהתנגשות בין שני כלי רכב בכביש 60 בצומת יצהר שבשומרון. חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותם במקום. "מדובר בתאונת דרכים קשה מאוד", סיפרו גלי סופר ושרון שקד, פרמדיקיות של מד"א. "שלושה מנוסעי הרכבים בשנות ה-20 לחייהם שהיו מחוסרי הכרה וללא סימני חיים סבלו מפציעות קשות מאוד, ולאחר בדיקות רפואית יחד עם רופא צבאי נקבע מותם. גבר ואישה נוספים שנפצעו באורח אנוש טופלו במקום ולאחר ביצוע פעולות החייאה גם כן נקבע מותם".
בשבוע שעבר, בדיון בוועדת הכלכלה, עלה כי משרד התחבורה בחר שלא לקדם בממשלה את התוכנית להפחתת מספרי ההרוגים בתאונות הדרכים ב-50% עד 2030, שנכתבה יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. באותו דיון הודה ראש אגף התנועה במשטרה אלון אריה כי אף שבשנת 2005 קבעה הממשלה כי 450 ניידות תנועה יופעלו במשמרת, בפועל מצליח האגף להפעיל 280 ניידות ביממה ביום חול ו-240 בסוף שבוע, וגם זה הודות לתרומות המתנדבים במשטרה. אריה הפנה האשמה דווקא לתחום ההסברה, וטען כי "עם נהג שיודע שאין לו סיכוי להיתפס זה לא עובד".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "אני משתתף בצערן העמוק של המשפחות השכולות שיקיריהן מתו מוות מיותר שניתן היה למנוע. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להכריז על מצב חירום בכבישים. עכשיו. בכל יום נהרג אדם והדברים מתקבלים באדישות כאילו נגזר עלינו לשלם את המחיר הכבד הזה. הממשלה חייבת לשנות את סדרי העדיפויות ולשים את הצלת החיים כדבר הראשון במעלה. יש לאשר את התכנית הלאומית לצמצום תאונות הדרכים בהקדם ולהחזיר תקציבים שנלקחו בשנים האחרונות. יש לחזק את משטרת התנועה ולהוסיף 200 ניידות ומאות שוטרים".
לדבריו, "את התוצאה של הקיצוצים שנעשו בשנים האחרונות אנחנו רואים ורואות בכל יום בכביש. מדינת ישראל משתרכת מאחורי מדינות אירופה בבטיחות בדרכים ולממשלה הנוכחית את את האחריות והיכולת לשנות ולהציל חיים".