פגיעה קשה בזכרו של חלל צה"ל: משפחתו של סמ"ר דוד בוגדנובסקי בן ה-19 מחיפה, לוחם בגדוד ההנדסה 603 שנפל בקרב בדרום רצועת עזה, גילתה אתמול (שני) כי מישהו כיסה את מצבתו בבית העלמין בעיר בבד שחור - מאחר שחרוט עליה צלב.
3 צפייה בגלריה
הקבר של סמל-ראשון דוד בוגדונובסקי כוסה בבד שחור בבית העלמין בחיפה
הקבר של סמל-ראשון דוד בוגדונובסקי כוסה בבד שחור בבית העלמין בחיפה
הכיסוי שעל המצבה, בזמן הטקס
3 צפייה בגלריה
הקבר של סמל-ראשון דוד בוגדונובסקי כוסה בבד שחור בבית העלמין בחיפה
הקבר של סמל-ראשון דוד בוגדונובסקי כוסה בבד שחור בבית העלמין בחיפה
קברו של סמ"ר דוד בוגדנובסקי ז"ל
סמ"ר בוגדנובסקי, בנם של יוליה וודים, נפל בחודש דצמבר 2023 לצד סמ"ר אוראל בשן בן ה-20 מחיפה, סמ"ר גל הרשקו בן ה-20 מיפתח, סמ"ר רואי אליאס בן ה-21 מצופר וסמ"ר איתמר שמן בן ה-21 מלפיד בתקרית שבמסגרתה פגע RPG בנגמ"ש מסוג נמ"רה של גדוד 603 מההנדסה הקרבית וגרם לפיצוצים בו, ייתכן שכתוצאה מהתלקחות אמצעי חבלה שהיו בו. באירוע נפצעו שני לוחמים באורח קשה. הפגיעה בנמ"רה בוצעה עם טיל ה-RPG ששוגר מטווח קצר על ציר טאנצ'ר בדרום הרצועה, בפאתי חאן יונס.
בפוסט כואב שכתבה אמו יוליה היא סיפרה על הצער והאכזבה הרבים שהיא חשה מהמעשה, שפגע בה ובכל המשפחה. "פוסט של צער, כעס, רוגז ואכזבה. היום נסעתי לדוידושקה, כמו בכל יום. להדליק נר ולהיות איתו. בבית העלמין התקיים טקס לנרצחים ב-7.10.23", שיתפה. "הייתי בהלם. הם שמו בד שחור על דוד שלי, גיבורי האישי שלי, גיבור מדינת ישראל, כדי לכסות את האנדרטה והצלב".
"אין לי מילים לתאר את ההשפלה שחשתי", הוסיפה יוליה. "חשבתי שדוד שלי, שמסר את חייו למדינה, שאהב את הארץ 9 שנים מאז עלייתו בכל ליבו, שבאמת נכנס לצבא כדי להגן עליי, על משפחתו ועל כולנו, אינו שונה משאר החבר'ה. אינו אדם סוג ב'. עמדתי שם ובכיתי מרוב כעס, תסכול, אי הבנה".
3 צפייה בגלריה
סמ"ר דוד בוגדנובסקי
סמ"ר דוד בוגדנובסקי
סמ"ר דוד בוגדנובסקי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר מכן הסבירה יוליה כי "לא עליתי והורדתי את הסמרטוט השחור הזה כי אני מכבדת את הרגשות של הורים אחרים. ואני יודעת איזה כאב חי בכל לב של אמא, אבא, אחות ואח. לא רציתי להפוך את הטקס לשדה קרב. אני לא נוגעת באנדרטאות של ילדים אחרים. אבל מי נתן לכם את הזכות לגעת בקודשו. אני מאוכזבת! אני בוכה! אני צורחת מכאב! זה לא העם היהודי שהתאהבתי בו!".
בני משפחת פלד, שערכו אתמול בסמוך אזכרה לרס"ל עמית פלד, לוחם אגוז שנהרג בקרב ב-7/10, ביקשו להבהיר: "הזדעזענו ללמוד על האירוע מהפרסום. לא היינו מודעים להנחת הכיסוי. אנחנו מכבדים ומוקירים את זכרו של סמ״ר דוד בוגדנובסקי שקבור ליד בננו, וכואבים יחד עם משפחתו ועם משפחות כלל הנופלים בהגנת המדינה, מבני כל הדתות והעדות. צר לנו על העצב והכאב הנוסף שנגרם למשפחתו".
בעקבות התקרית פנה ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) לשר הביטחון יואב גלנט, וכתב לו בין היתר כי "הבד השחור הזה הוא דגל שחור לחברה הישראלית. חיילי צה"ל בני כל הדתות נלחמים יחד ולמרבה הצער גם נהרגים יחד. אבקשך לפעול באופן מיידי, קודם כל בהבעת התנצלות פומבית ובמתן מענה למשפחה השכולה. אנא, פעל באופן הנחוש הדרוש על מנת להגן על כבודם של אלו שנפלו למען המדינה ועל כבוד משפחותיהם. אבקש לדעת האם כיסוי קברו של דוד ז"ל נעשה באישור והאם היו מקרים דומים של כיסוי קברי נופלים".
סמ"ר בוגדנובסקי עלה לארץ עם הוריו ואחותו אלינה בשנת 2014. הוא למד בבית הספר היסודי דרור בחיפה. בהמשך למד בפנימיית כפר הנוער הדתי כפר חסידים. לצה"ל התגייס ב-10 באוגוסט 2022.
חברו סיפר כי הוא לחם על נמר וטיל פגע בו, למרות שהוא היה אמור להיות מוגן על ידי מערכת "מעיל רוח". "הוא היה אדם מתוק", שיתפה חברתו. "אהב מאוד לשחק במשחקי מחשב. רצה לשרת בצבא בתפקיד משמעותי והלך לקרבי. כולנו גאים בו".
בהלווייתו, שהתקיימה בבית העלמין הצבאי בחיפה, ספדה לו בדמעות האם יוליה: "דודושקה, אתה הבן שלי. החבר שלי והאהבה שלי. אתה הגיבור שלי. תסלח לי שלא הצלחתי לשמור עליך".
"היית גיבור ", ספד לו בהלוויה גם גיסו דוד. "דוד הגשים את חלומו. הוא הגשים את חלומו כי התגייס בתור לוחם, בתור לוחם בהנדסה הקרבית. אני מאמין שדוד רצה שכולכם תהיו בסדר, שתחייכו. הוא האמין בזה. הוא הבטיח לחזור. תבטיחו גם אתם שהוא נשאר איתנו לתמיד. דוד תודה לך על הכל. תודה".
סא"ל מני בראונשטיין, קצין אג"מ במפקדת ההנדסה הקרבית, נפרד גם הוא בשם היחידה. "מפקדיך וחבריך מספרים על האדם הצנוע שהיית. בעשייה שקטה, בבגרות ואחריות. תמיד ביצעת את משימתך על הצד הטוב ביותר. דאגת בכל עת לכל הסובבים אותך וביצעת את המוטל עליך", אמר.