צבא הודו הודיע אתמול (יום ב') כי חיילים הודים וסינים התעמתו בסוף השבוע בגבול בהרי ההימלאיה, וכי חיילים משני הצדדים נפצעו קל בקטטה באזור המחלוקת הטריטוריאלית.
בהודעה נמסר שהעימות היה ביום שישי באזור העיירה המרוחקת טוואנג, במדינת המחוז ארונאצ'אל פראדש שבצפון-מזרח הודו. בייג'ינג טוענת כי השטח שייך לה, ומתייחסת אליו כחלק מדרום טיבט.
6 צפייה בגלריה
הודו חיילים הודים ב גבול עם סין עימות קטלני הימלאיה 20 הרוגים
הודו חיילים הודים ב גבול עם סין עימות קטלני הימלאיה 20 הרוגים
חיילים הודים בגבול סין, ארכיון
(צילום: AFP)
גורמים בצבא ההודי אמרו כי לפחות שישה חיילים הודים נפצעו בעימותים, וכי שני הצדדים עזבו את האזור בתום העימות - שהיה הראשון בין חיילים משתי המעצמות הגרעיניות מזה כמעט שנתיים. בהודו טוענים שהחיילים הסינים התקרבו לאזור בגבול שבו סוכם ששני הצדדים לא יערכו פטרולים.
שר ההגנה ההודי, רג'נאת סינג, אמר הבוקר לפרלמנט כי הכוחות בגבול מנעו מהחיילים הסינים להיכנס לשטח המדינה, וכתוצאה מכך פרצה קטטה. לדבריו הסינים ניסו "לשנות באופן חד-צדדי את הסטטוס קוו" וכי "הצבא שלנו התמודד בתקיפות עם הניסיון, וכחלק מהעימות הזה התפתחה קטטה. הצבא ההודי מנע באומץ מצבא סין לחדור לטריטוריה שלנו, וגרם לו לסגת מעמדותיו".
6 צפייה בגלריה
גבול הודו וסין אזור העיירה ההודית טוואנג
גבול הודו וסין אזור העיירה ההודית טוואנג
האזור בגבול שבו הייתה הקטטה, בקרבת העיירה טוואנג
(צילום: AFP)
התקשורת ההודית דיווחה כי כ-300 חיילים סינים היו מעורבים בתקרית ביום שישי. אחרי העימות נפגשו בכירי צבא משתי המדינות כדי להרגיע את הרוחות. בתגובה להצהרותיה של הודו אמר הבוקר משרד החוץ הסיני על העימות בגבול: "לפי מה שידוע לנו, המצב בגבול יציב בדרך כלל".
המחלוקת הטריטוריאלית בגבול, שאורכו כ-3,400 ק"מ, כבר הובילה למלחמה בין הצדדים ב-1962. גם אחרי המלחמה לא הושגה הסכמה על המתווה של הגבול – שחלק ממנו נמצא בגובה של יותר מ-4,000 מטרים מעל פני הים. הטמפרטורות בחורף באזור צונחות לעיתים למינוס 30 מעלות.
6 צפייה בגלריה
ארכיון רכבי צבא הודו באזור לדאק ליד גבול סין
ארכיון רכבי צבא הודו באזור לדאק ליד גבול סין
רכבים של צבא הודו באזור לדאק, מוקד העימותים ב-2020
(צילום: AP)
העימות האחרון בגבול בהימלאיה היה בינואר 2021, כשחיילים משתי המדינות נפצעו בקטטה. העימות היה בשטחה של מדינת המחוז ההודית סיקים, שגובלת בסין וגם בנפאל בהוטן.
כמה חודשים קודם לכן, ביוני 2020, נהרגו 20 חיילים הודים וארבעה חיילים סינים בעימותים בגבול. גם אז לא נפתחה אש, ובהודו נטען שהסינים תקפו את ההודים עם מוטות ואלות והשליכו אבנים. אותם עימותים קטלניים היה בעמק גלוואן, הרחק מהאזור שבו היה העימות האחרון בין הצדדים. בעמק גלוואן (ממערב לטוואנג) גובל אזור לדאק ההודי באזור אקסאי צ'ין הסיני.