בית משפט פדרלי בארה"ב נעתר הערב (יום ב') לבקשתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ למנות מפקח מיוחד וחיצוני לבדיקת הממצאים שתפסו סוכני ה-FBI בפשיטה חסרת התקדים שלהם על האחוזה שלו בפלורידה בחודש שעבר, במסגרת החקירה שבה נבחן החשד שטראמפ לקח לשם באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים מהבית הלבן.
2 צפייה בגלריה
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
טראמפ וכמה מהמסמכים המסווגים שנתפסו באחוזת מאר א-לאגו
(צילום: רויטרס, AP)
בפסיקה שלה הערב קבעה השופטת איילין קאנון, שאותה מינה טראמפ עצמו מעט לפני סיום כהונתו ב-2020, כי יש למנות מפקח חיצוני לבחינת הפריטים והמסמכים האישיים שנתפסו בפשיטה, על מנת לוודא שאינם חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח. היא פסקה כי עד שימונה המפקח הזה – לרוב מדובר בשופט לשעבר – לא יוכל ה-FBI להמשיך בבדיקת הממצאים, אם כי היא הדגישה שההחלטה לא מונעת מסוכנויות המודיעין האמריקניות להמשיך בבדיקת ההשלכות האפשריות של החזקת המסמכים המסווגים על הביטחון הלאומי של ארה"ב.
מפקח מיוחד הוא גורם שלישי הממונה לעתים על-ידי בתי משפט – בדרך כלל מדובר בשופט לשעבר – כדי לבחון תיקים רגישים ולוודא שהחוקרים אינם מטפלים בהם באופן בלתי ראוי. מפקח כזה מונה למשל לבדיקת הפשיטות שנערכו בעבר על משרדיהם ובתיהם של שניים מעורכי דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני ומייקל כהן. הפסיקה תיחשב בוודאי לניצחון בעיניהם של הנשיא לשעבר ותומכיו – גם ברשת CNN תיארו אותה כהישג משמעותי עבורו – אבל בתקשורת האמריקנית מדגישים כי גם אם היא תאט את המשך חקירת ה-FBI, היא לא צפויה להשפיע על החלטות מרכזיות שיתקבלו במהלכה או על תוצאותיה הסופיות.
בהחלטתה קבעה השופטת כי המפקח המיוחד יבחן גם אם המסמכים שנתפסו חוסים תחת הזכות השמורה לנשיאי ארה"ב ואנשי הזרוע הביצועית ליהנות מחיסיון בתקשורת ביניהם, תחת נסיבות מסוימות. משרד המשפטים התנגד לכך בטענה כי המסמכים המדוברים אינם שייכים לטראמפ, אלא למדינה, אבל השופטת קבעה כי גם אם טענת טראמפ שגויה ראוי לאפשר לו להמשיך ללבן אותה בדיונים עתידיים.
משרד המשפטים טען גם כי למינוי מפקח מיוחד אין טעם כעת – כיוון שסוכני ה-FBI השלימו את בדיקת הממצאים שנתפסו ורק חלק קטן מהם התבררו ככאלו שחוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח, אולם גם הטיעון הזה לא התקבל. עורכי דינו של טראמפ – שהגדיר את החקירה נגדו כחלק מ"ציד מכשפות פוליטי" שמתנהל נגדו לכאורה – טענו מנגד שאין לסמוך על ה-FBI בניהול בדיקת הממצאים, ושלפיכך יש טעם במינוי מפקח מיוחד.
2 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה. הנשיא ואנשיו ניסו להסתיר מסמכים?
(צילום: AP)
קאנון, השופטת שהורתה על מינוי המפקח החיצוני, אותתה על כוונתה לפעול כך כבר בדיונים הקודמים בדרישתו של טראמפ. בהחלטתה ציינה כי פעלה כך על מנת להבטיח "הליך סדיר", בצל מה שכינתה "האשמות על הטיות והדלפות לתקשורת". לדבריה במהלך בדיקת ממצאי הפשיטה ייתכן שתהיה "סטיגמה" נגד טראמפ. היא ציינה כי אף שמשרד המשפטים הצהיר בפניה שאינו מודע על הדלפות כלשהן לתקשורת שמגיעות מהצוות שמעורב בחקירה, הוא הכיר בכך שישנן הדלפות של פרטים ממנה. השופטת קבעה כי שני הצדדים יידרשו להציג בפניה עד יום שישי הקרוב מועמדים לתפקיד המפקח המיוחד.
הפשיטה על אחוזת מאר א-לאגו ב-8 באוגוסט, נזכיר, סימנה הסלמה דרמטית בתסבוכת המשפטית שבה מצוי טראמפ, שנגדו מתנהלות כמה חקירות הן במישור הפדרלי והן במדינות שונות בארה"ב. במסגרת החקירה חשוד טראמפ כי לקח עמו מהבית הלבן בתום כהונתו מסמכים מסווגים, במקום להעבירם לידי הארכיון הלאומי כפי שקובע החוק. בינואר השנה, אחרי מאמצים ממושכים של אנשי הארכיון, טראמפ ואנשיו החזירו לידיו 11 ארגזים שבהם נמצאו 184 מסמכים מסווגים, אבל לפי החשד הם לא החזירו את כל המסמכים שהיו בידיהם.
בתצהיר שהגיש בשבוע שעבר משרד המשפטים לבית המשפט בפלורידה – כחלק מהדיון בעתירת טראמפ למנות מפקח חיצוני – הוא ציין כי הפשיטה התבצעה בשל חשד לשיבוש החקירה מצד טראמפ ואנשיו וכי הצטברו בידיו ראיות שלפיהן לא רק שלא כל המסמכים המסווגים נמסרו לאנשי ה-FBI בביקור שערכו באחוזה ביוני האחרון, אלא הם אף הוסתרו מהם בכוונה. בתצהיר כתבו נציגי המשרד כי ה-FBI ניסה כמה וכמה פעמים לקבל בחזרה את כל המסמכים המסווגים שטראמפ לקח איתו מהבית הלבן, אך ללא הועיל.
טראמפ מסתבך: סיקור באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

בפשיטה עצמה תפסו סוכני הבולשת עוד 33 ארגזים שגם בהם היו מסמכים מסווגים, ובסוף השבוע האחרון נחשף כי בתוך הארגזים הללו היו 18 מסמכים שסווגו כ"סודיים ביותר" – רמת הסיווג הגבוהה ביותר בארה"ב – וכן 54 מסמכים שסווגו "סודיים" ו-31 מסמכים שסווגו "חשאיים". מהרשימות המפרטות את תוכנם של 33 הארגזים שהוחרמו עלה כי חלק מהמסמכים נמצאו כשהם מעורבבים עם פריטים שונים, בהם בגדים, ספרים, מתנות, מגזינים וגזרי עיתונים.
כמו כן, נמצאו 43 תיקיות שתויגו כמסווגות – אך היו ריקות ממסמכים. לא צוין ברשימות מה עלה בגורלם של המסמכים שהיו בתיקיות הריקות שתויגו כמסווגות, ולא ברור אם הדבר בכלל ידוע לחוקרים. גורמי מודיעין בעבר ובהווה אמרו לרשת CNN כי התיקיות המסווגות הריקות הן "תמרור אזהרה שעלול להעיד שיש עוד מסמכים מסווגים שלא אותרו".