נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע אתמול (שבת) לקלפי במדינת דלאוור, ולקח חלק בהצבעה המוקדמת בבחירות האמצע שייערכו ב-8 בנובמבר. בעיצומו של הקמפיין הצביע ביידן בעיר מגוריו ווילמינגטון יחד עם נכדתו נטלי בת ה-18 – שזוהי הצבעתה הראשונה בבחירות.
ביידן, שיהיה בחודש הבא בן 80, אמר שבימים הקרובים הוא יבקר במדינות נוספות בארה"ב כדי לעזור למפלגה הדמוקרטית במאבק על כל קול. לפי הסקרים הדמוקרטים עלולים להפסיד לרפובליקנים ולאבד את השליטה בשני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים. הדמוקרטים קיוו שעיסוק בסוגיית ההפלות יעזור להם לצבור מומנטום לקראת הבחירות, אך הבוחרים מתעניינים יותר במצב הכלכלי ובאינפלציה - שהגיעה לשיא שלא נראה בארה"ב כבר עשרות שנים.
6 צפייה בגלריה
ביידן והנשיא לשעבר אובמה. יצילו את הדמוקרטים מהפסד?
ביידן והנשיא לשעבר אובמה. יצילו את הדמוקרטים מהפסד?
ביידן והנשיא לשעבר אובמה. יצילו את הדמוקרטים מהפסד?
(צילום: AFP, רויטרס)
"אני מרגיש טוב", אמר ביידן לכתבים בקלפי בדלאוור כשנשאל על בחירות אמצע הכהונה. הוא סיפר שעד כה הוא ביקר ב-36 מחוזות בחירה, ויגיע בימים הקרובים לעצרות של המפלגה הדמוקרטית בפנסילבניה, ניו מקסיקו ומרילנד. הנשיא אמר שהמסר המרכזי שלו הוא שהבוחרים נדרשים לקבל הכרעה עקרונית, שעשויה לעצב בצורה משמעותית את העשורים הבאים באמריקה.
באופן מסורתי נחשבות בחירות אמצע הכהונה בארה"ב למשאל עם על ביצועיו של הנשיא המכהן, אך ביידן הדגיש: "זה לא משאל עם. זו בחירה עקרונית, בין שני חזונות שונים לגמרי של המדינה". באירוע בחירות בפנסילבניה אמר ביידן כי הבחירות הנוכחיות הן על עתיד הדמוקרטיה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונכדתו נטלי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונכדתו נטלי
ביידן ונכדתו נטלי בקלפי בווילמינגטון
(צילום: רויטרס)
ביידן התייחס בסוף השבוע גם לתקיפת בעלה של ננסי פלוסי, הבכירה הדמוקרטית שמכהנת כיו"ר בית הנבחרים. ביום שישי פרץ גבר לביתם של הזוג פלוסי בסן פרנסיסקו, ותקף בפטיש את פול פלוסי בן ה-82 בזמן שהוא שואל "איפה ננסי". אחרי התקיפה פורסמו פרטים שמתארים את התוקף כאיש ימין קיצוני ותומך של דונלד טראמפ, שמאמין שתוצאות הבחירות ב-2020 זויפו.
הנשיא אמר שהתקיפה היא תוצאה של הפצת שקרים ושל השיח האלים. "לגנות את האלימות זה דבר אחד, אבל אתה לא יכול לגנות את האלימות אם אתה לא מגנה את האנשים שממשיכים לומר שבחירות 2020 לא אמיתיות, שהן נגנבו, וכל השטויות שמתפרסמות כדי להחליש את הדמוקרטיה", אמר ביידן בדלאוור. "השיח הזה חייב להיפסק, זו בעיה. אתה לא יכול לומר 'אני מרגיש רע לגבי האלימות ואנחנו מגנים אותה'. תגנה את מה שיוצר את האלימות, והשיח הזה יוצר אלימות".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
על תקיפת בעלה של פלוסי: "אל תגנו את האלימות, תגנו את מה שיוצר אותה"
(צילום: AP)
לפי ארגון "פרויקט הבחירות בארה"ב" יותר מ-19 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בבחירות האמצע. הדמוקרטים קראו לבוחרים למהר להצביע, בדואר או בקלפיות. לפי המומחים שיעור ההצבעה בבחירות אמצע הכהונה בארה"ב – שבדרך כלל נמוך בצורה משמעותית בהשוואה לבחירות לנשיאות – ישפיע בצורה משמעותית על הכרעות במירוצים במדינות המתנדנדות, אלו שלא נחשבות באופן מסורתי למדינות דמוקרטיות או רפובליקניות באופן מובהק.
בחירות האמצע, נזכיר, הן הבחירות הנערכות פעם בארבע שנים באמצע הקדנציה של הנשיא המכהן, והאמריקנים בוחרים בהן את נציגיהם לשלל מוסדות ותפקידים ברמה הפדרלית ובתוך המדינות השונות שמהן מורכבת ארה"ב: בתי המחוקקים, תפקידי מושל, תובעים כלליים ועוד. רבים מחשיבים את הבחירות הללו למשאל עם על תפקודו של הנשיא המכהן, ובאופן מסורתי נוטה מפלגתו לאבד בהן מכוחה. עיקר תשומת הלב בבחירות הללו מופנית אל ההצבעה לשני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים – משום שכאשר מפלגתו של הנשיא שולטת בשניהם קל לו יותר לקדם חוקים ויוזמות, ואילו במצב שבו המפלגה היריבה זוכה בהם לרוב – הוא הופך ל"ברווז צולע".
6 צפייה בגלריה
 ברק אובמה
 ברק אובמה
אובמה באטלנטה, ג'ורג'יה
(צילום: AFP)
כבר חודשים שסקרים מצביעים על כך שהרפובליקנים נמצאים בדרך לחולל מהפך בבית הנבחרים, שבו עומדים לבחירה כל 435 המושבים, ולהשיג שם רוב אחרי ארבע שנים של רוב דמוקרטי.
בסנאט, שם יש כיום תיקו רשמי (50-50) אך הדמוקרטים נהנים מיתרון מעשי משום שהקול המכריע הוא של סגנית הנשיא קמלה האריס, צפו הסקרים במשך חודשים שמפלגתו של ביידן תשמור על יתרונה הדחוק, אך מאז אמצע החודש חל כרסום דרמטי בכוחה. מבין 100 המושבים בסנאט עומדים הפעם לבחירה 35 מושבים, מהם 21 המאוישים כעת על-ידי רפובליקנים ו-14 המאוישים על-ידי דמוקרטים. פירוש הדבר שהרפובליקנים צריכים "להגן" על מושבים רבים יותר, אך בפועל רוב המושבים האלה נמצאים במדינות שבהן ניצחונם כמעט מובטח.
6 צפייה בגלריה
 ברק אובמה
 ברק אובמה
עם מועמדים דמוקרטים שרצים בבחירות האמצע
(צילום: gettyimages)
כדי להציל את הדמוקרטים מהפסד הצטרף לאחרונה לקמפיין הנשיא לשעבר ברק אובמה. ביום שישי, בזמן שביידן נאם בפנסילבניה המתנדנדת אובמה נאם בג'ורג'יה – גם היא מדינה קריטית במירוץ. הנאומים של אובמה וביידן, ששימש שמונה שנים כסגנו בבית הלבן, היו דומים למדי והתמקדו בצורך "להציל את הדמוקרטיה" מהמפלגה של טראמפ. "הדרך היחידה להציל את הדמוקרטיה היא אם אנחנו, ביחד, נטפח אותה ונאבק למענה", אמר אובמה.
"אם הם ינצחו, אי אפשר לדעת מה יקרה", אמר אובמה על הרפובליקנים לקהל באטלנטה. "אני צריך שאתם תקומו מהספה ותצביעו! תניחו את הטלפון, תפסיקו עם הטיקטוק ותצביעו!".