בצה"ל עורכים תחקיר כדי להבין כיצד חיזבאללה הצליח לפגוע פעמיים תוך שבוע עם רקטות בכלי רכב (אזרחי וצבאי) שנעו ברמת הגולן. המקרה הראשון אירע בירי שממנו נהרג ביום חמישי שעבר רב-סרן במיל' איתי גלאה במחנה באזור כשרקטה פגעה ישירות ברכב. המקרה השני אירע אמש כשבני הזוג נועה וניר ברנס מקיבוץ אורטל נהרגו מפגיעה ישירה של רקטה ברכבם.
תיעוד מהזירה ותגובות
(צילום: אביהו שפירא)

בשני המקרים מדובר בנשק סטטיסטי ולא בטיל מדויק, ולכן מדובר באירוע נדיר שמתרחש פעמיים תוך זמן קצר. הרקטות לטווח בינוני, שנבדקות כעת בצה"ל, כוונו בשני המקרים כחלק ממטח לעבר מטרות צבאיות. במקרה שבו נפל רס"ן גלאה מדובר על שיגור לעבר בסיס צה"ל ברמת הגולן, ובפגיעה ברכבם של בני הזוג ברנס לעבר מפקדת האוגדה המרחבית 210 (נפח) שסמוכה לעין זיוון.
רכבם של בני הזוג ברנס ספג את הפגיעה הישירה של הרקטה כשהשניים נעו במקרה ליד הבסיס, כשבאותן דקות הופעלה התרעה.
עוד התברר שחיזבאללה יורה את המטחים לגולן מגזרות רחוקות יותר בדרום לבנון, למשל מערבית לרכס רמים ומהגזרה המזרחית. במצב זה, השיגורים חוצים ממערב למזרח את עמק החולה וכפרים שיעים שסמוכים להרי נפתלי.
3 צפייה בגלריה
רס״ן (מיל׳) איתי גלאה ז״ל
רס״ן (מיל׳) איתי גלאה ז״ל
רס"ן במיל' איתי גלאה
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
ניר ונועה ברנס ז"ל
ניר ונועה ברנס ז"ל
נועה וניר ברנס
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה
תיעוד מהזירה
הפגיעה הקטלנית ברכבם של בני הזוג ברנס
(צילום: כב"ה צפון)
תושבים וראשי רשויות ברמת הגולן הביעו זעם ותסכול לאחר השיגור לעבר רכבם של בני הזוג ברנס, שאותו ביצע חיזבאללה כנקמה על חיסול שומר ראש לשעבר של מזכ"ל ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה. האירוע הטרגי, שהתרחש על-רקע חודשים של הפגזות מתמשכות שגוררות נזק ושריפות, העלה שאלות קשות לגבי היעדר האסטרטגיה של הממשלה בצפון מול חיזבאללה.
יהודה דואה, ראש מועצת קצרין, סיפר כי רק אתמול הוא התעמת עם חברי כנסת בדרישה לשינוי המצב בצפון. "הסתכלתי למקבלי ההחלטות בעיניים ואמרתי להם - אנחנו לא ליד, לא כמעט ולא בערך במלחמה, אלא אנחנו במלחמה על הבית. הגעתי לירושלים לדרוש פיצויים לעסקים, וחזרתי לתופת של אזעקות, יירוטים ומלחמה מתמשכת בגולן".
דואה הוסיף כי "זאת המציאות שלנו, זאת שגרת חיינו וזאת ממשלת ישראל שלצערי פועלת באוזלת יד קשה מאוד מול האויב האכזר. להכרעת המלחמה בטרור אין שתי אופציות, אלא יש אופציה אחת. והאופציה היא בכוח והרבה מאוד כוח".

"כולנו פה בתחושת פחד"

תושבים בגולן יודעים כבר כי נסיעה לצד בסיסי הצבא הפרוסים במרחב משולה להימור ברולטה. בחודשים האחרונים חיזבאללה יורה שוב ושוב רקטות לעבר המוצבים והבסיסים בגולן ומשגר לעברם כטב"מים. האזרחים שנוסעים בכבישים הסמוכים מסכנים את חייהם, וכשהאזעקות תופסות אותם, במקרה שבכלל הבחינו בהתרעות, אין לנוסעים בדרך לאן לברוח והיכן למצוא מחסה.
"בכל פעם שאני נוסעת ליד בסיסי הצבא, כולנו פה בתחושת פחד", סיפרה לילך, תושבת הגולן. "והנה זה קרה והטילים של חיזבאללה פגעו בזוג תושבים, חלק מאיתנו, שנפגעו ונהרגו בזמן שנסעו ברכב שלהם. ושוב אנחנו לא מגיבים. אני לא מבינה איך האדמה לא רועדת עכשיו מירי הארטילריה של צה"ל לעבר לבנון".