גורמים המעורים בפרטים אומרים היום (שני) כי החלטת הקבינט בחמישי האחרון בנוגע להישארות בציר פילדלפי הועלתה על רקע כוונתה של ארה"ב להגיש הצעה חדשה - המאגדת את כל ההסכמות מהפסגות שהתקיימו בקהיר ובדוחא. כפי שחוזרים ואומרים האמריקנים, אכן הייתה התקדמות במגעים. לדברי הגורמים, על רקע התקדמות זו ראש המשלה בנימין נתניהו העלה ב"ספיד" הצבעה בקבינט, מתוך "פחד" שתונח עסקה לא נוחה לישראל, שאותה סינוואר יקבל.
רה"מ נתניהו על רצח ששת החטופים
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

אולם בכלל לא בטוח שנתניהו יוכל הפעם להגיד "לא", נוכח הלחץ הגדול של משפחות החטופים והמחאה שפרצה בעקבות רציחתם בשבי של הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב ואורי דנינו. מנגד, על נתניהו מופעל הלחץ של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' שמאיימים בהפלת הממשלה.
נתניהו, כך אומרים הגורמים, רצה למעשה לסנדל את עצמו כדי שלא ינסו לכפות עליו נסיגה מלאה מציר פילדלפי. המפות שאושרו בדיון, שמפרטות את פריסת צה"ל בציר במקרה של עסקה, כוללות דילול משמעותי של הכוחות.
כיום ישנן 20 עמדות של צה"ל בציר. עם זאת, חמאס וגם מצרים - המתפקדת כמתווכת בין הצדדים - דורשים אפס עמדות ונסיגה מלאה, ולפי הגורמים לשם זה יחתור. בדיון שהתקיים בקבינט בחמישי, שבו אושרה ההחלטה על ההישארות בפילדלפי, נתניהו הבהיר שלא תהיה החלטה חדשה בנושא הציר. מבחינת ראש הממשלה, הקו האדום שלו הוא לשמור על הנוכחות.
מפגינים למען החזרת החטופים חוסמים את איילון, אמש
(צילום: עידו ארז, עוז מועלם, מתוך האיקס של לירי בורק שביט)

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
נתניהו וביידן בבית הלבן. ארה"ב תגיש הצעה אחרונה?
(צילום: Jim WATSON / AFP)

התעקשות חמאס וסוגיית נצרים - "אין פתרון"

בנוסף לסוגיות של ציר פילדלפי ומעבר רפיח, עדיין קיימות מחלוקות קשות בעניין מסדרון נצרים, המבתר את רצועת עזה, ובעניין חזרת חמושים לצפון הרצועה. הגורמים שמעורים בפרטים אומרים כי "אין באמת פתרון לזה", ונושאים אלו גם לא הופיעו בהחלטת הקבינט שאושרה בחמישי. סביר להניח, אומרים הגורמים, שההצעה האמריקנית "הסופית" שעליה דווח הלילה ב"וושינגטון פוסט" צפויה לכלול גם הצעה בעניין נצרים.
כאמור, גורמים אמריקנים אמרו הלילה ל"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב דנה עם המתווכות מצרים וקטאר על מתווה סופי לעסקת חטופים והפסקת אש, שאותה הם מכנים עסקת "Take it or leave it" ("קחו או עזבו את זה") - במסגרת המאמצים של הנשיא ג'ו ביידן להאיץ את המגעים בעקבות רצח ששת החטופים.
לפי בכיר בממשל, האמריקנים מתכננים להציג את המתווה לישראל וחמאס בשבועות הקרובים, ואם שני הצדדים לא יקבלו אותו - הדבר עלול להביא לסיום המשא ומתן לעסקה בראשות ארה"ב. לדבריו, ארה"ב ושתי המתווכות האחרות, מצרים וקטאר, החלו לעבוד על ההצעה עוד לפני מציאת גופות החטופים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
המונים בהפגנה בתל אביב
(צילום: א.א. צילומי אוויר)
"אי-אפשר להמשיך לנהל על זה משא ומתן, התהליך צריך להסתיים בשלב מסוים", אמר הגורם הבכיר. "מציאת שש גופות החטופים לא משבשת את העסקה. אם כבר זה צריך להוסיף לדחיפות של סגירת השלב הסופי שבו אנחנו נמצאים, שכבר היינו בו". במקביל, מהבית הלבן נמסר כי היום ייפגשו ביידן וסגניתו קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, עם צוות המשא ומתן בחדר המצב בבית הלבן, כדי "לדון במאמצים לקדם עסקה שתבטיח את שחרור החטופים הנותרים". הפגישה צפויה להתקיים בשעה 16:15.
בתוך כך, בחמאס ממשיכים להתעקש ולדבוק בדרישתם לנסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה במסגרת הסכם. אמש, סגן מנהיג חמאס בעזה חליל אל-חיה אמר לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי "ללא נסיגה ישראלית מציר פילדלפי, פרוזדור נצרים ומעבר רפיח לא תהיה עסקה". אל-חיה טען כי "נתניהו דחה את כל הגמישות שהפגנו בנוגע למספר האסירים שלנו שאמורים להשתחרר מדי יום במסגרת העסקה".