הישראלים שנשארו בקייב המופגזת
(צילום: נויל האריס)

תושבי קייב נאלצים לחוות ימים לא קלים, עם הפצצות מתגברות של הרוסים, אזעקות וגם עוצר שנכנס אמש לתוקף בבירת אוקראינה וצפוי להסתיים מחר ב-07:00 בבוקר. היום (רביעי) שוחחו עם אולפן ynet ישראלים שעדיין נמצאים בעיר המופגזת, כשרק הבוקר, בזמן העוצר, פגז אחד פגע בבניין מגורים בן 12 קומות ברובע שבצ'נקו. לפחות שני בני אדם נפצעו שם ועוד 35 פונו. נזק גם נגרם לבניין סמוך, בן שש קומות.
הרב משה אסמן, שליח חב"ד לקייב, סיפר כי עבר עוד לילה לא קל. "ידענו שאמורים להפציץ את העיר, עכשיו שמענו גם הפצצות", אמר אסמן. הוא סיפר כי הגיעו אליהם אמש לחב"ד כ-100 פליטים מצפון קייב, שנמלטו משדות הקרב ומספרים סיפורים קשים מאוד. "עכשיו הצלנו אותם, נתנו להם לישון, הם עד עכשיו נמצאים פה בגלל שבקייב יש עוצר כבר יומיים, אז הם נשארו כאן איתנו ונחגוג את פורים. מנסים להרים את מצב רוחם, נשים, ילדים. אמרו שהרוסים רוצים לכבוש את קייב עכשיו, אנחנו מתכוננים לפורים ובעזרת השם הכול יתהפך".
4 צפייה בגלריה
הרב משה אסמן
הרב משה אסמן
"מנסים להרים את מצב רוחם". הרב משה אסמן
(צילום מסך)
אסמן סיפר על חגיגות פורים בנסיבות הקשות כל כך. "אתמול הודעתי ליהודים שמי שרוצה להיות פה בפורים, שיבוא לפני העוצר וניתן לכולם לישון פה בבית הכנסת, יש לנו פה בית כנסת ענק במרכז העיר. מחר בבוקר אמורים להסיר את הסגר, אז נוכל גם להביא אלינו משלוחי מנות ומתנות למאות זקנים ששוכבים בבית. יש פה ממש קטסטרופה הומניטרית, אנחנו עוזרים, יש לנו רכבים ואנחנו נוסעים בכל העיר לתת אוכל ותרופות".
-אנחנו שומעים דיווחים שאין קווי אספקה לעיר. יש לכם מספיק מזון ותרופות לתקופה הקרובה? "אגרנו לפני המלחמה הרבה מזון וכבר נתנו, עשרות אלפי אנשים כבר עברו דרכנו. כל יום יש 4-3 אוטובוסים שיוצאים - בליווי משטרתי ולעיתים תחת האש - לגבול עם מולדובה לקישינב, משם עולים לארץ, נוסעים לאירופה, ושם גם יש לנו מתנדבים שלנו שעוזרים להם וזה לא קל".
4 צפייה בגלריה
כבאים מטפלים בשריפה בבניין מגורים
כבאים מטפלים בשריפה בבניין מגורים
שריפה בבניין שנפגע מפגז, הבוקר בקייב
(צילום: רויטרס / State Emergency Service of Ukraine)
"כל יום אני שומע סיפורים, אני בעצמי מראיין אנשים כדי שיהיו עדויות. זה פשוט פשעי מלחמה, מזעזע מה שקורה. הם יורים על בניינים אזרחיים, ועכשיו יושבים לידי אנשים ממש מבוהלים, שמספרים על מה שעבר עליהם ואיך הם יצאו תחת אש", אמר הרב אסמן שהוסיף שהוא מתכוון להישאר בקייב. "יש לי מה לעשות, כל רגע שאני יכול להציל אנשים אני שמח שאני כאן".
4 צפייה בגלריה
אנדריי בקלקיוב מלחמה אוקראינה קייב ריאיון אולפן
אנדריי בקלקיוב מלחמה אוקראינה קייב ריאיון אולפן
"הרוסים כבר לא נלחמים במדים וקשה לזהות אותם". אנדריי בקלקיוב
(צילום מסך מתוך זום)
אנדריי בקלקיוב, תושב קייב שגם עובד בה, מנהל את המבצע של ייבוא חיילים מאירופה לאחד הגדודים בצבא האוקראיני. הוא שוחח עם ynet כשהוא עוטה אפוד מגן. "יצאתי החוצה. ועכשיו מי שיוצא החוצה צריך בכל מקרה לשים כמה חלקי מיגון", הסביר. "היו קצת הפצצות, בסך הכול שקט. בקייב עצמה חיכינו לאיזה פעילות כבדה מהצד שלהם אבל כרגע אין שום דבר".
אנדריי, שגם נושא נשק, סיפר כי הרוסים נעצרו ושינו את הטקטיקה שלהם. "הם עצרו את ההתקדמות שלהם בגלל האבדות הקשות שיש להם. עכשיו הם נכנסים לכפרים, בונים שם חמ"לים, ומשם מתארגנים וממשיכים הלאה, כלומר הם לא מתקדמים כמו שקיוו בפעם שעברה, הם ניסו וניסו וזה לא עבד. חלקם מתלבשים בבגדים אזרחיים ומנסים להסתנן לתוך קייב וערים אחרות. הם כבר לא נלחמים באנשים במדים וקשה לזהות אותם.
"המורל גבוה, כל החבר'ה עומדים, אף אחד לא הולך אחורה", סיפר אנדריי. "כל האזרחים גם כן, אף אחד לא מתכוון לוותר ולהרים ידיים. הזמן, אני חושב, דווקא לטובתנו. בגלל כל הסנקציות שהם קיבלו, יש להם בלגן אצלם בפנים. יש גם מידע שהחיילים הבלארוסים לא רוצים להיכנס, ושהחיילים הרוסים לובשים את מדי החיילים הבלארוסים. זה 50-50 כי אי אפשר לדעת מה קורה. אנחנו צריכים פשוט להמשיך לעמוד, להחזיק ולחכות.
"גם דיברתי עם אחד החבר'ה שנמצא רחוק, לפי מה שהוא אומר לרוסים יש הרוגים בכמויות. אני גם יודע שליד אחת הערים ליד קייב, הם הביאו קרמטוריום ששורף את הגופות שלהם".