נחמן אש: "בדיקות שליליות נספרו פעמיים, נתקן את הנתונים לאחור"
(צילום: לע"מ)

מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס פרופ' נחמן אש הודה הערב (יום ב') שמשרד הבריאות הציג לאחרונה נתונים מעוותים שהשפיעו על אחוז הבדיקות החיוביות. בדיקת ynet בימים האחרונים מעלה פערים משמעותיים בשיעור הבדיקות החיוביות בין דיווחי משרד הבריאות היומיים לדיווחי אמ"ן, שמתפרסמים במקביל מדי בוקר.
גורמים המעורים בפרטים טוענים כי בעוד אמ"ן הציג את נתוני התוצאות שהתקבלו, משרד הבריאות הציג את תוצאות הדגימות שנלקחו וזה ההסבר לפער בין שיעור הבדיקות החיוביות. מהמשרד לא התקבלה תגובה או הסבר לפניית ynet בנושא. יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שמשרד הבריאות נכשל בעיבוד נתוני הקורונה, ובעבר כבר נחשף, בין היתר, ש"שכח" לספור נפטרים מבתי אבות לצד תקלות שנרשמו לא פעם בעמוד הנתונים הרשמי שלו.
1 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
בדיקות קורונה נתב"ג
(צילום: טל שחר)
על פי נתוני הבוקר של משרד הבריאות, 0.8 אחוזים מהבדיקות אתמול נמצאו חיוביות. ואולם, על פי אמ"ן שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עמד על 1.1 אחוזים – פער משמעותי. ההסבר: הנתון של אמ"ן מתבסס על כ-38 אלף בדיקות ואילו הנתון של משרד הבריאות מהבוקר התבסס על כ-59 אלף בדיקות.
אתמול נרשם פער משמעותי נוסף: על פי נתוני הבוקר של אמ"ן בוצעו שלשום 32 אלף בדיקות, ואילו על פי נתוני משרד הבריאות - כ-50 אלף. פערים אלו השפיעו על שיעור הבדיקות החיוביות. לשם השוואה, לפני כחודש, על פי נתוני 14 ביוני, הפער בין הנתונים היה משמעותית נמוך יותר ועמד על 4,000 בדיקות בלבד. על פי נתוני 30 במאי הוא עמד על כ-2,000 בדיקות. "אין ספק שנתוני אמ"ן מעובדים בצורה טובה יותר", אומר גורם במערכת הבריאות. "הפער בין כמות הבדיקות היומית שמוצג בשני הדו"חות משפיע על שיעור הבדיקות החיוביות. בפועל, מה שחשוב הוא כמה תוצאות התקבלו ולא כמה בדיקות נדגמו".
ההסבר למספר הבדיקות הגבוה יותר ניתן היום בתדרוך לתקשורת שהעביר פרופ' אש. "בבדיקה שעשינו יש פער במספר הבדיקות שנמצאות מדי יום. זה התחיל לפני כמה שבועות עם החלפת הגורם הדוגם בנתב"ג. בנתב"ג נמצא שהבדיקות השליליות נספרות פעמיים, לכן יש מספר של בדיקות יתר שדווח בתקופה האחרונה. איתרנו את מקור התקלה ופעלנו לתיקון", אמר.
בשבוע שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" פער נתונים משמעותי לגבי חולים קשה בין דיווחי משרד הבריאות לבין דיווחי בתי החולים. בעקבות פרסום זה הודה משרד הבריאות שגם חולים שהחלימו נספרים כחולים במצב קשה. עוד באותו הערב דיווח משרד הבריאות על ירידה ניכרת במספר החולים קשה מ-46 בחמישי בבוקר ל-37 חולים באותו ערב.