הפעולה הקרקעית האחרונה של צה"ל בעזה, שלא סביב ציר פילדלפי או בפרוזדור הביתור נצרים, הייתה לפני כחודש ימים, בפאתי דיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. חטיבה 7, תחת אוגדה 98, הרסה כמה מנהרות בסמוך לגבול עם ישראל במשך כשבוע, במקום שבו צה"ל לא תמרן כלל וכסיומת לפשיטת איתור גופות ששת החטופים בשכונת חמד שבמערב חאן-יונס.
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה

מאז, וגם לפני, ברוב רובה של רצועת עזה, צה"ל לא פועל קרקעית, וחמאס מנצל זאת היטב כדי להדק מחדש את שליטתו ברצועת עזה. כוחות האוגדה המובחרת של צה"ל, שביצעו את עיקר הפשיטות במסגרת שלב ג' בלחימה בעזה, כבר עסוקים באימונים לתמרון אפשרי בדרום לבנון. כל זה קורה כש-101 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס.
כשנה לפרוץ למלחמה ואחרי הכרזת צה"ל בתחילת החודש כי חטיבת רפיח בחמאס הוכרעה, בצבא מזהים מגמה מדאיגה שמתגברת מחודש לחודש: חמאס שולט בכשני מיליון העזתים, מבלי שקמה לו ברצועה איזושהי אופוזיציה שמאתגרת אותו וללא שום התקוממות נגדו של הציבור העזתי. כך אומרים ל-ynet גורמי ביטחון שעוקבים אחר הנעשה ברצועה.
זה קורה במרבית הערים, העיירות והכפרים ברצועת עזה, מלבד רפיח שהתמרון בה נגמר כאמור בימים אלה ובעיר נותרו, לפי הערכות בצבא, כעשרת אלפים אזרחים בלבד. במקביל, צה"ל הופך הלכה למעשה, מיום ליום, את הזירה הצפונית לעיקרית ואת עזה למשנית: ברצועה נותרו מספר מצומצם של חטיבות יבשה משולבות בחי"ר ובשריון, להחזקת פרוזדור הביתור נצרים וציר פילדלפי לצורך פשיטות.
4 צפייה בגלריה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
פינוי אשפה בעזה
אוגדה 98 הסדירה והמובחרת של צה"ל, שחייליה ביצעו את מרבית הפשיטות הקרקעיות ברחבי הרצועה מאז תחילת השנה והמעבר לשלב ג' בלחימה בעזה, הוסטה להתאמן בימים האחרונים לתרגילים פלוגתיים וגדודיים בשטחי האש בעורף כדי להתאמן למתאר צפוני, במקרה שהמבצע האווירי "חיצי הצפון" שהחל השבוע יידרדר גם לפעולה קרקעית בדרום לבנון.
לאורך החודשים האחרונים ביצעו אימונים כאלו בצפון כמה חטיבות מילואים וחטיבות אוגדת החוד הסדירה 36 של פיקוד הצפון, עם חטיבותיה ובכללן גולני ו-188. המשמעות של השינוי: חמאס יקבל אשראי עוד יותר גדול לקבל את משלוחי המזון, המים, הדלק והתרופות שישראל מזרימה לו בכ-220 משאיות מדי יום, ובכך להמשיך את שלטונו ברצועת עזה תוך תלות של הציבור המקומי בו.
בינתיים נמשכים הדיונים לגבי חלופות אחרות שהוצעו, כמו "חנק" צפון הרצועה ובו העיר עזה וגירוש דרומה של 300 אלף מתוך כמיליון האזרחים שנותרו בו, אך זה קורה בצל העברת מוקד הקשב המטכ"לי והמבצעי של צה"ל ללבנון. ספק אם הצבא יוכל לבצע מהלך כה גדול במקביל למבצע האש הגדול בלבנון שעתיד להימשך.

יותר תקיפות אוויריות

כל זה קורה כאשר בצה"ל זיהו סימנים גוברים לשליטה מחודשת של חמאס בעוד ועוד נתחים ברצועת עזה, שברוב שטחה לא דרך חייל צה"ל זה כחצי שנה. יחד עם זאת, ואולי כחלופה לפשיטות קרקעיות, צה"ל מבצע יותר תקיפות אוויריות, לעיתים שתיים-שלוש בשבוע, של מוקדים ברצועה, בעיקר אתרי מחסות עקורים כבתי ספר, שבהם פעילי חמאס מתארגנים מחדש.
"ראינו את זה בצורה מדהימה במבצע חיסוני הפוליו בחודש האחרון: אנשי משרד הבריאות של חמאס חיסנו כ-400 אלף עזתים בתוך חמישה ימים, ביעילות מרשימה שלא הייתה מביישת את קופות החולים שלנו. למרות כל ההרס והחורבן, האוכלוסייה העזתית לא יוצאת נגד חמאס ואף אחד לא מאתגר את שלטונו", אומרים ל-ynet מקורות ביטחוניים.
הם הוסיפו: "חמאס גם מצליח להדהד בציבור שלו נרטיבים שקריים על הישגים צבאיים שלו נגד צה"ל, מבטיח להשוות בין היחס שניתן למחבלים בכלא בישראל לזה שניתן לחטופים הישראלים שבשבי ומצליח לשכנע, לפחות את הציבור שלו, שישראל אשמה במצבם, פוגעת בצוותים רפואיים עזתיים ומנסה להרעיב את האוכלוסייה".
4 צפייה בגלריה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
השתלטות מחודשת על הרצועה
בה בעת חמאס משתלט מחדש על עוד ועוד שווקים ברצועת עזה שהתמלאו מחדש באדיבות ישראל, שבהתאם ללחץ בינלאומי מחזירה את המציאות אט-אט לזו שהייתה לפני המלחמה. חמאס מוודא שאין בשווקים עליות מחירים כמו בתחילת המלחמה. חלק מהמזון מחולק במחסות העקורים ישירות על-ידי פעילי ארגון הטרור, ומחסום הפחד משלטון חמאס בקרב העזתים, מעריכים בצבא, עוד רחוק מלהישבר.
במחנות העקורים כמו באל-מוואסי נפתחים יותר ויותר בתי מרקחת מאולתרים, מספרות וכיתות לימוד במקביל לניסיון כושל של הרשות הפלסטינית ללימוד מרחוק בזום. "הציבור בעזה הולך ומסתגל למציאות החדשה, בטח מול אמצעי אכיפה ברוטאליים של חמאס, מעצרים ועינויים של כאלה שמנסים לגנוב את המזון ממשלוחי הסיוע. העזתי הממוצע שבמחסות עסוק בימים אלה בדיגום האוהל שלו לקראת החורף ובמציאת תא שירותים - מצרך מבוקש מאוד ברצועה", ציינו הגורמים הביטחוניים.
4 צפייה בגלריה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
מרבית העיריות ברחבי הרצועה מתפקדות ברמה נמוכה, אבל מספקות שירותים
הגורמים ציינו עוד כי מרבית העיריות ברחבי הרצועה מתפקדות אמנם ברמה נמוכה, אבל מספקות שירותי פינוי אשפה, ניקיון בסיסי ופינוי הריסות. מבחינה כלכלית, מזהים במערכת הביטחון, הבנקים ברצועה לא היו יעד עיקרי לתקיפה ישראלית כי הם שייכים לבנק פלסטין המרכזי, וכאשר חלק ממנהלי הסניפים שלהם סגרו כספומטים, הם מיד נענשו.
"היה מנהל סניף בנק בנוסייראת שנעצר על-ידי חמאס לפני כחודש כי סגר את הסניף, אבל רוב הכסף זורם גם כך דרך חלפנים ברצועה, שסרים מאוד למרות חמאס", אמרו הגורמים הביטחוניים. בנושא זה עדיין מתנהלים דיונים וויכוחים במערכת הביטחון ובדרג המדיני: אם רוצים למוטט את שלטון חמאס, האם נכון לחסל כל סגן מנהל מחלקת תברואה בעיריית בית חאנון או בג'באליה? כל פקיד שומה בכיר שגובה מיסים מטעם משרד האוצר של חמאס בחאן-יונס או מנהלת בית ספר יסודי של חמאס באל-בורייג', שתוכני ההסתה בו ידועים לכול?
התשובה לכך, ברוב המקרים, היא שלילית. מנגנון השלטון המקומי והמרכזי של חמאס מונה אלפי מנהלים בדרגות שונות, בנוסף לעשרות אלפי העובדים והפקידים. רק חלק קטן מהם מופלל מודיעינית בפעילות שתומכת טרור, והוחלט בצה"ל ובידיעת הקבינט, מטעמי דין בינלאומי, שרק הם יהיו יעד לחיסולים, לרוב כאשר הם לובשים כובע נוסף כמו "ראש ועדת החירום המקומית". הגורמים ציינו: "אנחנו גם לא רוצים לחסל את כולם, כי צריך שיהיו גורמים מקומיים שיעניקו שירותי בריאות ותברואה לאזרחים, אחרת באמת נהיה באסון הומניטרי שיעצור מיד את הלחימה".

בדרג המדיני לא יזמו שום חלופה שלטונית

בשיא התמרון היו יותר מ-20 חטיבות משולבות לצה"ל ברצועת עזה, 30 אלף לוחמים בין תחילת נובמבר לסביבות פברואר, עד שהמהלך העיקרי האחרון בחאן-יונס, של אוגדה 98, נגמר בחודש אפריל, וברפיח כאמור הסתיים לפני כשבועיים. צה"ל לא יחזור כנראה לאופרציות הענק האלה ברצועת עזה בטווח הנראה לעין, כי במקביל לאותה תקופה של כחצי שנה שבה תמרנו החיילים ברצועת עזה, בדרג המדיני לא יזמו שום חלופה שלטונית לחמאס, שיהיה אחראי על חיי שני מיליון עזתים שלא ייעלמו כשאחרון הטנקים ייצא.
בקבינט לא החליטו על ממשל צבאי ישראלי, לא על שלטון פלסטיני מקומי, עם או בלי מעורבות של הרשות הפלסטינית, ולא על שלטון חסות חיצוני של מדינות ערב מתונות בשילוב מנגנון פלסטיני מקומי. המרוויח הגדול מכישלון הדרג המדיני בנושא אסטרטגי זה הוא כמובן חמאס, שספג מכות אנושות צבאיות אך ידע לשמר לפחות עשרת אלפים מחבלים חמושים מצבא הטרור שלו, מאות מפקדים ואף לגייס פעילים חדשים - בנוסף למנגנון השלטון האזרחי שמתפקד במידה מינימלית בעת הזו, וגם הוא מתאושש.
4 צפייה בגלריה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
אחרי הסטת כוחות ללבנון: חמאס משתלט מחדש על רצועת עזה
הציבור בעזה הולך ומסתגל למציאות החדשה
הפשיטות אפוא של צה"ל, גם ברפיח, צפויות להימשך בשנים הבאות, ויש כאלה בצמרת צה"ל שמעריכים שבקצב הנוכחי ייקח עוד עשור שלם של לחימה עד למיטוט מלא של חמאס. בינתיים צה"ל תוקף כאמור יותר ויותר אווירית ברצועה ופחות עם כוחות קרקעיים: רצף החיסולים של פעילי חמאס שמתארגנים מחדש במחסות עקורים כבתי ספר גובר לתדירות שבועית ואף יותר מזה, כמו בבית הספר "שהדא א-זייתון" בחודש האחרון.
כל תקיפה שכזו כוללת שימוש בפצצות קטנות מסוג "ברד חד", מוכוונות נ"צ, שיודעות לתקוף כיתה ספציפית עם מחבלים בתוך מוסד גדול, גם אם במסדרון סמוך יש עשרות ילדים. היכולת הטכנולוגית-מבצעית המדויקת הזו משתדרגת מפעולה לפעולה, ובחודשים האחרונים חוסלו כך מאות מחבלים ומפקדים בג'יהאד האיסלאמי ובחמאס, אך עדיין כרוכה בסיכון להרג המוני של אזרחים עזתים, ובכך לביקורת ולחץ בינלאומי כבד על ישראל לעצור את הלחימה.
בחסות אותן פעולות אוויריות מתרחבות בעזה, ודילול הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועה, יש מי שנהנים מכך גם אצלנו: לוחמים סדירים בצה"ל החלו לקבל אישורים לטוס לחופשות לחו"ל לראשונה מאז 7 באוקטובר, אחרי חודשים ארוכים ושוחקים של לחימה רציפה ברצועה.
אך לא כולם נהנים מכך: בחטיבת הצנחנים, שהולכת ופוזלת יותר צפונה, לא אישרו עדיין את ההטבה הזו, לעומת חטיבת הנח"ל, שם כן אושר ללוחמים לנפוש מעט מעבר לים. הדבר מתאפשר במקביל לזינוק באימוני החטיבות השונות לתמרון בלבנון, עם תרגילים חטיבתיים גדולים שצה"ל מקפיד לתעד ולהפיץ בתקשורת, לקראת העברת מרכז הכובד לדרום לבנון.