סגן השר סגלוביץ' באולפן ynet: "ביום אחד לא יהיה שינוי"
(צילום: משה מזרחי)

הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ממשיכות להשתולל: מתחילת 2021 נרצחו 65 בני אדם בחברה הערבית, בהם תשעה מאז תחילת חודש יולי. אירועי הרצח מתפרשים לאורכה ולרוחבה של המדינה, מהצפון, דרך המרכז ועד הדרום, והתושבים הערבים שאינם מעורבים בפשע חוששים מפגיעה בהם או בבני משפחותיהם, כולל ילדיהם.
8 צפייה בגלריה
נרצחו בחודש יולי
נרצחו בחודש יולי
תשעה ב-18 יום. שמונה מהנרצחים בחברה הערבית מתחילת החודש
רק אמש נרצח עזאת חמאד, ראש ארגון פשיעה בן 55 מיפו, שנורה בידי אלמונים בדרום תל אביב. חמאד נורה בזמן שרכב על אופנוע או כשעמד סמוך לו. תושבים באזור סיפרו כי שני רוכבי אופנוע התקרבו אליו ופתחו לעברו במה שאחד מעדי הראייה כינה "צרורות של יריות". חמאד נחשב לדמות משפיעה ומוכרת בעולם התחתון ביפו. הוא היה בכלא וארבעה מאחיו נרצחו בעבר.
בלילה שבין שישי לשבת אירע אירוע רצח נוסף, ביישוב חורה שבנגב. סלאח א-סייד בן ה-36, תושב היישוב, נורה ברכב במסגרת קטטה ברחוב הראשי ביישוב. א-סייד, שניהל עסק למכירת טלפונים ניידים, נרצח ככל הנראה על-רקע נקמת דם. "הוא היה אדם טוב ולא התערב בסכסוכים", אמרו עליו תושבים בחורה. גם במקרה זה, טרם דווח על מעצרים.
8 צפייה בגלריה
הזירה ברחוב גרינבוים
הזירה ברחוב גרינבוים
עזאת חמאד שנרצח ביפו אמש
(צילום: יאיר שגיא, מוטי קמחי)
תושבת היישוב הבדואי בנגב אמרה כי "אי אפשר להמשיך את החיים כל עוד אין פתרון לפשיעה. אנשים חפים מפשע נרצחים. אולי גם אותי ואת ילדיי ירצחו? חייבים לנקוט צעדים קשים ולא לזלזל. הפושעים מסוגלים לרצוח כל אחד".
גם ביום חמישי האחרון התרחש מקרה רצח, הפעם בעיר כפר קאסם. נסים אבו ג'אבר, בן 25, נורה למוות בשעות הערב בעיר. אחיו של אבו ג'בר, ג'והר, נרצח ביריות לפני כשנה וחצי במאפייה בעיר. בשנים האחרונות נרצחו כמה מבני המשפחה, ככל הנראה על-רקע סכסוך דמים עם משפחה אחרת.
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח ביישוב חורה
זירת הרצח ביישוב חורה
"גם אותי ואת ילדיי ירצחו?". זירת הרצח בחורה
(צילום: דוברות המשטרה)
יממה אחת לפני כן, נרצח השף בקר נאטור (46) מקלנסווה. נאטור, שניהל מסעדה בעיר, נורה קרוב ל-20 פעמים באמצע כביש ראשי בקלנסווה. הוא יצא מרכבו וניסה להימלט מהאש, אך הירי נמשך. הוא נפצע באורח קשה, אולם בדרכו לבית החולים קבעו הצוותים הרפואיים את מותו.
20 כדורים באמצע כביש ראשי: זירת הרצח של בקר נאטור

8 צפייה בגלריה
טלאל עומר
טלאל עומר
עומר טלאל. "אנשים חוששים לחייהם"
8 צפייה בגלריה
יוסף פריד
יוסף פריד
פריד. "זה עלול להגיע לכל אחד מאיתנו"
יוסף פריד ועומר טלאל, שניהם תושבי קלנסווה, האשימו את המשטרה בהמשך האלימות בעירם. "הפשעים נמשכים. בתוך ארבעה חודשים נרצחו שלושה אנשים בעיר ואנחנו לא יודעים מי הבא בתור. המשטרה מבקשת להילחם בנו, כאילו אנחנו פושעים. אין טיפול באלימות וזה עלול להגיע לכל אחד מאיתנו", אמר פריד. לדברי טלאל, "הגיע הזמן לנקוט צעדים חמורים כדי להילחם במכת הפשע. אנשים חוששים לחייהם בגלל הנשק והירי ברחובות. המשטרה היא האחראית הראשונה".
כמה ימים לפני כן נדקר מוחמד זאדה, בן 24 ממזרח ירושלים, בתוך רכבו. הדוקרים הציתו את הרכב בהמשך, ובמשטרה חושדים כי הרקע לאירוע הוא סכסוך עסקי.
אביו של אחמד עיסא: "החברה הערבית - חלק מהבעיה"

ביישוב הבדואי איבטין שבעמק זבולון הצליחה המשטרה לעצור שני חשודים במעורבות ברצח חסן רמיחי בן ה-54. באותו אירוע מצאה את מותה גם אחותו סובחיה בת ה-60, ועדיין נבדק מה גרם למותה. חקירת הרצח עדיין מתנהלת, אולם לדברי תושבים הרקע הוא סכסוך קרקעות.
"הנרצח היה אב לשלושה בנים ושלוש בנות. הוא חזר מחתונה, שמע צעקות מחוץ לבית ואחרי ירי לבית של קרוב משפחתו הוא יצא לבדוק מה מתרחש בחוץ ונפגע מירי תועה ומת במקום", אמר קרוב משפחה, שגרסתו לא אושרה על-ידי המשטרה. "המנוח מעולם לא דיבר על סכסוך קרקעות. אין לו אדמות. הוא נפל קורבן לאלימות ולא היה מסוכסך עם אף אחד". תושבים ביישוב הבדואי שבצפון קשרו בין המעורבים ברצח לאירוע אלימות אחר שהתרחש ביישוב לפני כשבועיים.
8 צפייה בגלריה
המשטרה בזירה בכפר קאסם. החשד: אחמד הסתכל - ונרצח
המשטרה בזירה בכפר קאסם. החשד: אחמד הסתכל - ונרצח
המשטרה בזירה בכפר קאסם. החשד: אחמד הסתכל - ונרצח
בתחילת החודש נרצח אחמד עיסא, בן 17, שנדקר ונדרס למוות בכפר קאסם, שבועיים אחרי חגיגות סיום לימודיו בתיכון. לפי החשד, אחמד נרצח על-ידי אדם שצעק לעברו למה הוא מסתכל עליו. שני חשודים נעצרו בפרשה לפי שעה. יממה לפני כן נרצח חאלד נחאש, בן 19, שנורה בעיר נצרת. הרקע לאירוע לא ברור, ולפי שעה לא דווח על מעצרים.

סגן השר לביטחון פנים: "המדיניות תשתנה"

סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' אמר בריאיון לאולפן ynet היום כי לא הרבה השתנה בכל הנוגע לאלימות בחברה הערבית מאז כניסת הממשלה שבה הוא מכהן אל משרדי הממשלה, והוסיף: "אני מעז לומר שלא יקרה שום דבר שונה דרמטית ביום-יומיים הקרובים. צריך להיות הגונים. בשנים האחרונות עלו פה גלי פשיעה שלא נעצרו".
סגלוביץ' אמר שבידי המשרד לביטחון פנים תוכנית סדורה לטיפול באלימות בחברה הערבית. "המשטרה תהיה חוד החנית של העניין הזה. היא תצטרך לעבוד טוב יותר, נחוש יותר ומקצועי יותר", הוא הבטיח. "הטיפול בעבריינות בכלל ובפשיעה החמורה בפרט, הולך להיות קשוח מאוד. בהרבה מאוד מובנים, יהיו פה הרבה שינויים, גם רישום לחקיקה, גם בדרך התנהלות המשטרה, גם בדברים שאנחנו צריכים כמדינה להתנהל אחרת אל מול החברה הערבית. בשנתיים האחרונות כשהייתי באופוזיציה הסתובבתי בחברה הערבית, הכנסתי תכנית סדורה מה צריך לעשות".
8 צפייה בגלריה
סגן השר סגלוביץ'. "העבריינים יתחבאו והמשטרה תרדוף"
סגן השר סגלוביץ'. "העבריינים יתחבאו והמשטרה תרדוף"
סגן השר סגלוביץ'. "העבריינים יתחבאו והמשטרה תרדוף"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התוכנית תיושם? "היא תיושם ועוד יתווספו לה דברים. יהיה שינוי. אנחנו ניקח את המושכות לידיים, המשטרה בראש ובראשונה. ניתן מכה קשה לכל העבריינים, אנחנו יודעים איך לעשות את זה, המשטרה יודעת איך לעשות את זה, היא תקבל את כל הגיבוי – מה שלא קיבלה בשנים האחרונות כמשטרה בחברה דמוקרטית. ברור לי לגמרי שהחובה המיידית שלנו היא להחזיר את החוזה הבסיסי שבין האזרח למדינה, אנחנו צריכים לשמור עליו. זו האחריות שלנו. אני מתחייב שיהיה שינוי".
מה המסר שאתה מעביר לארגוני הפשיעה בחברה הערבית? "אני בדרך כלל משתדל לא לדבר לעבריינים על מרקע הטלוויזיה. המסר הכללי לציבור אומר שתפקיד המשטרה לרדוף ותפקיד העבריינים להתחבא וזה מה שהולך לקרות בזמן הקרוב. אני רוצה להגיד לאנשים שיגלו אורך רוח, כי אני לא רוצה להיות פופוליסט ולהגיד שמחר בבוקר זה יקרה. זה משהו עמוק יותר. אני מכיר את העולם הזה שקשור לעבריינות, כשרוצים לטפל בזה צריכים לפגוע קודם כל בכלכלה העבריינית וזה מה שנעשה שם".

"הודנה" בין משפחות במשולש

בתוך כך, בערים טייבה וטירה החליטו שלוש משפחות לקיים סולחה כדי למנוע עוד שפיכות דמים בחברה הערבית. במסגרת הסכסוך בין המשפחות נרצחו איבראהים בחרי מטייבה ו-וליד נאסר מטירה.
המשפחות המעורבות בסולחה מסרו בהודעה מטעמן כי "בהמשך למאמצים להובלת סולחה בין שלושת המשפחות ג'בארה (תחתורי), תיים (בחרי) מטייבה ומשפחת נאסר מטירה, במטרה להפסיק הסכסוך המשפחתי הקיים ביניהן, סוכם כי תמונה ועדה לשיפוט על פי הפסיקה האיסלאמית. נבחרו שלושה אנשי דת וציבור הידועים בתרומתם החברתית בגישור בין משפחות מסוכסכות".
8 צפייה בגלריה
זיאד ג'בארה
זיאד ג'בארה
זיאד ג'בארה מטייבה. יסייע בתיווך להודנה
שלושת האנשים שינסו לגשר בין המשפחות הם שייח האשם עבד אל-רחמן ששימש בעבר ראש העיר אום אל-פחם, שייח מחמוד שיאבנה וד"ר משהור פואז. הצדדים סיכמו כי ההודנה תמשיך עד מתן פסיקה דתית בנושא. אחד המשתתפים בהודנה הוא זיאד ג'בארה, בן המשפחה המעורבת בסכסוך, ששימש בעבר מתווך בסולחות והביא לסיום סכסוכים קשים בין משפחות.
תקציר הידיעה בערבית
الجريمة تستشري داخل المجتمع العربي وتسعة ضحايا قتلوا خلال 18 يوم.
كتب حسن شعلان
لا يزال العنف والجريمة يستشريان في المجتمع العربي، وهناك نسبة كبيرة من المواطنين الذين يخشون على حياتهم وأرواح أطفالهم وأسرهم.
منذ بداية العام، قُتل 65 ضحية، فقط في الشهر الحالي قُتل تشعة أشخاص.
القتلى هم عزات حماد، (55 عاماً)، من سكان يافا ، الذي قتل يوم أمس برصاص من قبل مجهول الهوية، كما قُتل اربعة اشقاء له وأقارب منذ سنوات، لا سيما انه لم يبلغ عن اعتقال ضالعين.
صلاح السيد ، (36 عام) ، من سكان حورة قتل بالرصاص وأصيب أحد أقاربه (15 عاما) الذي كان بجانبه بجروح متوسطة. الضحية صاحب محل لبيع أجهزة خليوية، كما ويشار بان خلفية الجريمة هي شبهات حول ثأر كرد على جريمة قتل.
سكان من حورة قالوا "الضحية انسان طيب ولا يحب التورط في النزاعات، وكل اهتماماته كانت بأفراد أسرته، ومنذ وقوع الجريمة لم ترد انباء عن اعتقالات".
سيدة من حورة قالت : '"لا يمكن أن نعيش بمثل هذه الظروف الإجرامية. هناك أناس ابرياء يتم قتلهم. أعني أنهم قد يقتلونني أنا وأولادي. يجب اتخاذ خطوات صارمة وعدم الاستهانة بهذه الظاهرة. المجرمون لا يرحمون وهم مستمرون في جرائمهم".
الشيف بكر ناطور (46 عام) ، من سكان قلنسوة قتل بعد إصابته برصاص داخل سيارته، وأصيب ثلاثة اشقاء له ابالرصاص في الشهرين الماضيين بجراح متوسطة. هناك شبهات بان الخلفية هي نزاع بين عائلات.
نسيم الطوري في العشرينات من عمره، قُتل في كفر قاسم بالرصاص، ولم يتضح بعد ما هي الخلفية ولم يتم اعتقال ضالعين.
محمد زاده (24 عام)، من سكان القدس، تعرض للطعن والحرق حتى الموت داخل سيارته، الشرطة تشتبه بان سبب جريمة القتل هو نزاع تجاري.
حسن رميحي (54 عام)، من سكان قرية إبطن، قتل بالرصاص عندما خرج من بيته لحظه سماعه اطلاق رصاص ودون ان يكون له اي علاقة بالخلاف، فيما توفيت شقيقته صبحية (60 عاما) وقت الحادث وتقوم الشرطة بالتحقيق في سبب وفاتها.
الشرطة اعتقلت شخصين للاشتباه في تورطهما بجريمة القتل، وتم تمديد فترة اعتقالهما.
سكان قرية ابطن استنكروا جريمة القتل التي وقعت وطالبوا العمل على منع الجرائم المستمرة.
أحد الأقارب قال: "الضحية حسن متزوج وأب لثلاثة أبناء وثلاث بنات. عاد من حفل زفاف وبعد وقت قصير سمع صراخ واطلاق رصاص خارج المنزل، وتبين بان المستهدف هو بيت قريب له يسكن بجواره، وعندما خرج لتهدئة الأجواء اصيب برصاصة قضت على حياته".
وبحسب قوله: "شقيقته صبحية أيضا لا نعرف بعد كيف توفيت، البعض يقول إنها سقطت والبعض يقول إنها أصيبت بنوبة قلبية".
وقال سكان من ابطن "نفس الاشخاص الذين قتلوا كانوا متورطين في حادث عنف قبل نحو اسبوعين مع عائلة أخرى."
خالد تخاس، (19 عام)، في مدينة الناصرة قتل بالرصاص، ولم تعرف بعد ما هي الخلفية ولم يتم الإبلاغ عن أي اعتقالات.
الفتى أحمد عيسى (17 عاما)، من سكان كفر قاسم تعرض للطعن والدهس حتى الموت، حيث قُتل بوحشية بعد ان صرخ عليه القاتل بسبب انه نظر اليه. الشرطة القت القبض على شابين في أعقاب الجريمة وتم تمديد اعتقالهما.
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה