קטאר, המתווכת המרכזית בעסקת החטופים, גינתה הבוקר (יום רביעי) את חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, ששהה בטהרן לרגל השבעת נשיא איראן החדש. "ההתנקשות והתנהגותה של ישראל, שפוגעת באזרחים, יובילו להידרדרות של האזור למעגל כאוס שיערער את ההזדמנויות לשלום", מסר משרד החוץ הקטארי. "זו הסלמה מסוכנת".
בהמשך, ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני - שחבר בפורום המרובע לשיחות, לצד ראש המוסד, ראש המודיעין המצרי וראש ה-CIA, תקף: "איך התיווך במשא ומתן יכול להצליח אם צד אחד בשיחות מתנקש בצד השני?".
הפרשנות של אבי יששכרוף
(צילום: ירון ברנר)

1 צפייה בגלריה
 אמיר קטאר והנייה
 אמיר קטאר והנייה
אמיר קטאר והנייה
(צילום: EPA, רויטרס/Saudi Press Agency)
בינתיים, לפי דיווח באל-חדת' הסעודי הלווייתו של הנייה צפויה להתקיים בדוחא שבקטאר ביום שישי. בשנים האחרונות שהה ראש הלשכה המדינית של חמאס בבירה הקטארית, שם גם נוהלו המגעים לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס. דוחא, לפי גורמי מודיעין, לחצה על חמאס לחתום על העסקה שעומדת על הפרק. בין היתר, לפי דיווחים שונים, היא אף איימה לגרש את בכירי ארגון הטרור ששוהים אצלה - חרף תמיכתה בארגון במשך השנים. ישראל, מצידה, נמנעה מתחילת המלחמה מלפעול נגד הנייה או נגד כל בכיר חמאס אחר כל עוד שהה בקטאר.
עדיין לא ברור כיצד ישפיע חיסולו של הנייה, שעות ספורות אחרי חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות, על המגעים לעסקת חטופים שמנהלת קטאר בשיתוף ארצות הברית ומצרים. לפי שעה, המחלוקת העיקרית בעסקה סובבת סביב הדרישה הישראלית לשמור על נוכחות בציר פילדלפי ובציר נצרים. ככל הידוע, בפסגת רומא העבירה ישראל את הכדור לחמאס בכל מה שנוגע למניעת חזרת מחבלים לצפון הרצועה - ולמתווכות עבר מישראל ניסוח עמום, שלפיו שני הצדדים יגיעו להסכמה על מנגנון לבדיקת חמושים.
בישראל העריכו, עוד לפני חיסולו של הנייה, כי חמאס ממתין לראות כיצד תתפתח החזית הצפונית - ולכן גורר רגליים ולא משיב בחיוב להצעה. אבל, גורמים שבקיאים בנושא אומרים שנתניהו "הכניס עיזים" למשא ומתן. לדבריהם, בלילה שבין שבת לראשון אף הפעילו האמריקנים מכבש לחצים נתניהו, כדי שישנה את עמדתו המקורית בסוגיית ציר נצרים.
בישראל אמרו שהניסוח הזה מאפשר התגמשות של שני הצדדים, וסבורים שאין באמת סיבה להתנגדות של חמאס - שגורר רגליים בציפייה לחזית שנייה מול חיזבאללה בלבנון. בישראל מעריכים שחמאס ממתין כעת כדי לראות האם תיפתח חזית צפונית, בצל ניסיון חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, ולכן גורר רגליים.