מאות ישראלים נרצחו ביום הראשון של המלחמה בדרום, שבו ישראל הופתעה לחלוטין ממתקפת חמאס. מפרטים חדשים על תחילת הלחימה עולה כי המחבלים פשטו תחילה על מוצבים באוגדת עזה והעלו באש חמ"לים.
חמאס פשט אתמול (שבת) על שמונה מוצבי צה"ל באוגדת עזה והשמיד אמצעים שונים ללחימה, בהם חמ"לי תקשורת ותצפית שלמים שהעלה באש - בין היתר ובעיקר במפקדת האוגדה שבמחנה רעים.
תיעוד פלסטיני: מחבלים חוטפים טנק ופורצים את הגדר בגבול אזור חאן יונס

ההשבתה של התקשורת שיבשה את יכולות הפיקוד והשליטה של צה"ל על הכוחות באזור, והשפיעה, ככל הנראה, גם על גלי הפלישה של מחבלים נוספים שהגיעו לאחר מכן, ביחד עם תושבים נוספים מעזה שיכלו לעבור בקלות לישראל.
המתקפה של חמאס על ישראל החלה עם ירי הרקטות לדרום, לשפלה ולתל אביב. בחסות הירי הכבד, חמאס פשט מהאוויר עם גלשני רוח, מהים עם כלי שיט קטנים - ומהקרקע.
החדירה באמצעות גלשני רוח
(צילום: רועי עידן)

2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
באותו גל פלישה ראשון, ב-6:30 בבוקר, כוחות הנוכבא במבצע קומנדו התמקדו במוצב מעבר ארז ובהשמדתו. לאחר מכן הם פתחו את שערי המעבר ודהרו לשדרות. גלשני הרוח והסירות היו בעיקר הסחות דעת למבצע המרכזי.
בפעולה דומה נכבש מוצב גדודי של צה"ל בנחל עוז, ואנשי חמאס חדרו גם בשני מוקדים נוספים בדרום הרצועה. חלק מהחדירות הללו היו גם ממנהרות התקרבות ישנות לגדר.
אנשי חמאס פוצצו גדרות ומחסומים, והמחבלים נעו באין מפריע ליישובים ישראליים. דרך הפרצות בגדר, המשיכו לנוע מעזה מחבלים לעבר שטח ישראל. לאחר מכן אוגדת עזה איבדה שליטה על המצב כשמאות פלסטינים, חלקם בכלל לא חמושים, פשטו על יישובי העוטף באופן ספונטני ולקחו איתם אזרחים ישראלים לתוך עזה.
2 צפייה בגלריה
דיווח חמאס: החמושים שלהם בתוך ישראל
דיווח חמאס: החמושים שלהם בתוך ישראל
מחבלים עוברים לשטח ישראל
עד כה ידוע כי יותר מ-300 איש נרצחו ורבים נלקחו בשבי בפלישת המחבלים. תושבים זעקו לעזרה ושעות חלפו עד שהגיעו כוחות צה"ל למקום. המחבלים השתלטו על קיבוצים ויישובים באזור, חלקם שוחררו ובחלקם עדיין מתנהלים קרבות.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר כי "יש לחימה וקרבות הירואיים לחילוץ בני ערובה שמתרחשים גם כעת. מאות מחבלים נהרגו, ועשרות נלקחו בשבי. ישנם כוחות שנלחמים בכפר עזה וסריקות במספר רב של יישובים - צה"ל נמצא בכל היישובים".