ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס הערב (ראשון) את ראשי מערכת הביטחון להערכת מצב בקריה בתל אביב כחלק מההכנות לסיכול מתקפה אפשרית של איראן, חיזבאללה ושלוחי משטר האייתוללות במזרח התיכון, וכן לגיבוש תגובה ישראלית למקרה של פגיעה בתחומי המדינה. הערכת המצב, שבה משתתפים בשעה זו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, תעסוק בכלל הזירות, בדגש על לבנון ואיראן.
דובר צה"ל: נערכים לכל איום מתפרץ. נכון לעכשיו - אין שינוי בהנחיות
(צילום: דובר צה"ל )

בישראל יוצאים מההנחה שתהיה תקיפה בתגובה לחיסולים של בכיר חיזבאללה פואד שוכר וראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, תקיפה בלתי-נמנעת. ואולם, בדרג המדיני עומדים על כך שישראל יכולה לעמוד מול מתקפה כזו, ושאין מקום לתרחישי אימה והפחדה או להפריז באיום. עוד סבורים בישראל כי לאף אחד מהצדדים אין רצון או כוונה להגיע למלחמה אזורית.
בירושלים אומרים כי הכוח של ישראל והסיוע האמריקני במיטבם ובשיאם. "אנחנו מוכנים לגמרי ולא מרגישים פחד", אמר גורם ישראלי שמעורה בהכנות להסלמה. בנוסף, בדרג המדיני מודעים לחוסר הבהירות התקשורתית ומודים שיש בעיה לתווך את המציאות לציבור. "המציאות מורכבת וקשה, קשה להסביר לציבור את היכולות והאיומים ומה שאנו יודעים ולא יודעים", ציין גורם בירושלים. בדרג המדיני מזהירים משאננות, אך אומרים שבסך הכול אין סיבה לדאגה.
ראש הממשלה נתניהו אמר לפני הערכת המצב: "איראן ועושי דברה מבקשים להקיף אותנו בטבעת חנק של טרור בשבע חזיתות. אבל לא אלמן ישראל. אנו נחושים לעמוד מולם בכל חזית ובכל זירה, רחוקה כקרובה. כל מי שרוצח את אזרחינו לא יינקה מאחריות, הוא ישלם מחיר כבד מאוד. ידנו הארוכה מכה ברצועת עזה, בתימן, בביירות, היכן שצריך".

"מאוד תלוי מה תהיה עוצמת התקיפה"

הבעיה והחשש בישראל אינם מעצם התגובה, אלא מהתגובות של הצד השני לתגובה הישראלית. בהקשר הזה, אחת האפשרויות שנמצאת על השולחן, בשונה ממה שראינו עד היום, היא שאם ישראל תדע מראש על מתקפה - היא תבצע מה שתוכל לעשות ברמת הסיכול. "לא נחכה וננסה ליירט את המתקפה באוויר, זה יהיה השלב השני", אמר הגורם.
הוא הוסיף: "אבל צריך להבין שלא כל דבר אפשר, לא כל דבר אתה יודע מראש. מאוד תלוי מאיפה תבוא התקיפה, מה סוג התקיפה, מה תהיה עוצמת התקיפה ולאן היא תכוון. אבל האופציה של מתקפת מנע – סיכול במובן של האתר שממנו הולכים להיתקף - נמצאת על השולחן".
בישראל מדגישים כי אם יהיה מודיעין חלוט שאומר בוודאות של 100% שממקום מסוים הולכת להיות מתקפה נגד ישראל - האופציה של מכת מנע על השולחן כחלק מאותה היערכות לסיכול. האם בוודאות זה יקרה? התשובה היא לא. זה תלוי אם המודיעין הזה יהיה משותף לישראל ולארה"ב. "לא כל המודיעין, אבל חלק מהותי מהמודיעין ב-13 באפריל (התקיפה האיראנית שכוונה לישראל) הגיע מהאמריקנים", אמרו בירושלים. "אופציית מכת מנע בסופו של דבר תלויה גם בהיתכנות מבצעית, אם יש יכולת או לא. זה תלוי בהרבה משתנים".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, פיצוצים מאל-חיאם בלבנון, עלי חמינאי, חסן נסראללה
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, פיצוצים מאל-חיאם בלבנון, עלי חמינאי, חסן נסראללה
מתיחות ביטחונית באזור: ביידן, נתניהו, חמינאי וחיזבאללה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, Alex Kent / GETTY IMAGES, Rabih DAHER / AFP, רויטרס)
לשלב השני של היירוט יש להוסיף את המודיעין וההכנות לעורף. "אפשר לצפות להיערכות מרשימה של העורף", אומרים בירושלים. "בשלב הזה הנוכחי הסיבה לפאניקה נובעת מחוסר מודעות של הציבור וחוסר היכולת לתווך לציבור את היכולות שלנו, את המודיעין שלנו ומה רמת האיום. קשה גם לתווך כי יש דברים שאתה לא רוצה שהאויב יידע מה אתה יודע. אז יש מחיר שאתה משלם - שיש חלקים באוכלוסייה שיש להם תחושת אי נוחות ופחד".
בישראל אומרים כי בהשוואה לידע המוקדם שהיה לפני התקיפה האיראנית ב-13 באפריל – גם אם המתקפה הנוכחית תהיה שונה – נדע משהו לפני. לדברי הגורם, "זה מאוד תלוי מה תהיה התקיפה, מאיפה תהיה ואיזה סוג. יש לעשות הפרדה בין תקיפה שלוקח לה להגיע בין שלוש עד חמש שעות לישראל, לבין תקיפה שלוקח לה 12 דקות להגיע. יש להם את שתי היכולות האלה. יש לעשות הבחנה בין תקיפה שמגיעה מאיראן לבין תקיפה שמגיעה מחיזבאללה, נפרדת או משולבת. הבחנה בין תקיפה נגד אתרים אזרחיים לבין תקיפה נגד יעדים צבאיים".
אחת הנקודות החשובות ביותר היא הנוכחות האדירה של ארה"ב באזור. האמריקנים הביאו לאזור ספינות, יש להם גם בסיסים במרחב, גם במדינות ערב וגם בים, שיודעים ליירט וגם יודעים להתריע. בפעם האחרונה שאיראן שיגרה טילים לעבר ישראל, חלק מהיירוטים של האמריקנים נעשו מבסיס צבאי שלהם בקטאר.
לשאלה אם אותה קואליציה תשוב לשתף פעולה גם הפעם, השיב הגורם כי זה תלוי בסוג התקיפה. לדבריו, "מדינות הקואליציה מתעניינות בשני דברים - בתקיפה כי חוששים מאי-דיוקים ומפגיעה בהן. הן נמצאות בסוג של קשר ורצון להרשים את האמריקנים ועצמן ביכולות שלהן, ולהוכיח ולא לתת שימוש במרחב האווירי שלהן לתקיפה נגד ישראל. הדבר הזה גורם לכל המודיעין שלהן לעבוד גם כן - לא בהכרח כדי להתריע אלא להגן על ריבונותן כחלק מהציר של ארה"ב. לכן, החשיבות של ארה"ב בהגנה על ישראל היא גדולה".
2 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
הלוויית הנייה
(AP Photo/Vahid Salemi)
בירושלים אומרים כי הקשר עם האמריקנים טוב וחזק. "לא צריך להתרשם מהשיחה הקשה בשבוע שעבר בין ביידן לנתניהו, בשני הצדדים יש פוליטיקה. מה שצריך לעניין את הישראלים הוא שמעל הסמנטיקה יש פה אירוע הרבה יותר מורכב. מיד אחרי 7 באוקטובר, ארה"ב שמה את כל הז'יטונים שלה על ישראל, תמכה בנו בכל הכוח כולל בחימושים. אם ישראל מפסידה בהשגת מטרות המלחמה לא רק אנחנו מפסידים, גם האמריקנים מפסידים. אמריקה הגדולה לקחה את ישראל תחת חסותה כי זה מראה גם מה הכוח שלהם, ולכן האינטרס של אמריקה הוא שישראל תצא כמה שיותר נקייה מהמתקפה הזאת".
בנוגע לתגובה ישראלית לתקיפה אפשרית בשטחה, אומרים בירושלים כי הנושא תלוי בעיקר בסיכול המוקדם. לדברי הגורם, "אם ישראל הלכה על מתקפת מנע של סיכול - כיסית את האירוע. אם אתה לא מצליח לסכל את האירוע מבעוד מועד ומצליח ליירט בשמיים – גם זה אירוע שצריך לראות מה בדיוק היה האיום עליך ואם זה בזמן אמת. יש הרבה משתנים. אם נצליח ליירט את האיום מאיראן ולא מלבנון – מה יקרה אז? התשובה היא שיש סל של אופציות שיכולות לקרות, ולכן יש סל של תגובות שיכולות לקרות".
דיון חשיבה של שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ועוד גורמים ביטחוניים בכירים
(צילום: אלעד מלכה)

בירושלים אומרים עוד כי המערכת די מכוילת ומוכנה. "אם נצטרך בעקבות התקיפה להגיב - יש מטרות. מה בסוף תהיה התגובה? ההחלטה תתקבל בזמן אמת בהתאם למה שיהיה", אמרו בירושלים. "המציאות יותר חזקה ממה שאתה יכול להתכונן אליה. לא בטוח שהצד השני יודע את כל מה שאנו לא יודעים, ולכן יש המון משתנים באוויר. גם האופציה של סיכול, האופציה שלא תהיה המתנה בין התגובה, הם יתקפו ובמקביל נראה תקיפה. יש סל של אופציות".
בישראל מדגישים כאמור שאין תחושה שאנחנו נמצאים לפני מלחמה אזורית. בירושלים אמרו כי "לא מדובר על השלב הנוכחי. השלב של מלחמה אזורית יכול לפגוש אותנו בשלב הבא - אם אנחנו נכנסים למצב שהייתה תקיפה נגדנו, ומערכות היירוט והסיכול לא עבדו כמו שצריך ולא הצליחו מכל מיני סיבות - ואז נצטרך להגיב בחומרה ובחריפות".
עוד אמרו בירושלים: "ההערכה הרווחת בישראל היא שאיראן וחיזבאללה רוצים לגבות תג מחיר, ושיהיה פה משהו שכולם יבינו ששילמנו מחיר על החיסולים שמיוחסים לנו. אבל אין להם רצון להביא למלחמה כוללת. החשש הוא שהשלבים שיבואו אחרי והתוצאות אחרי המתקפה שתהיה, ובהתאם לכך איך אנחנו נתמודד ומידת הפגיעה, אם תהיה פגיעה, זה עלול להביא למיס-קלקולציה".
גורם ישראלי אמר: "ראית מה קרה אחרי הרג 12 הילדים במג'דל שמס. תדמיין מה יקרה אם יתקפו קשה – זה לא יעבור בשקט. אם מידת הפגיעה בעורף אחרי שלא צלחו יכולות היירוט והסיכול תהיה משמעותית – אנחנו הולכים למערכה".
במקביל, מפקד פיקוד המרכז האמריקני הגנרל מייקל קורילה יגיע מחר לישראל. זה יהיה ביקורו התשיעי כאן מאז 7 באוקטובר. קורילה מבקר במזרח התיכון, ותפקידו לתאם את פעילות הקואליציה האמריקנית ליירוט המתקפה, הוא האיש שהתפקיד שלו להגן על ישראל ועל האינטרסים האמריקניים.

"אין שינוי במדיניות"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן כי נכון לשעה זו אין שינוי בהנחיות, חרף איומי איראן. לדבריו, "נכון לעכשיו אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. עד שלא נאמר אחרת, אין שינוי. נעדכן כשנידרש לכך, ואני אהיה כאן כדי לעדכן אתכם".
לצד זאת, דובר צה"ל הדגיש כי "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בהגנה, באוויר, בים, ביבשה - ואנו ערוכים לכל איום מתפרץ. ההגנה לא הרמטית, וכל אזרח נדרש לדעת מה ההנחיות בכל מקום שבו הוא נמצא. אנחנו רואים עלייה בכניסה לאתר פיקוד העורף, שם נמצאות כלל התשובות לשאלות. היום פיקוד העורף השיק מערכת חדשה בשם מסר אישי, ששולחת הודעות לפלאפונים ניידים שנמצאים תחת אזור באיום. זאת מערכת שמשמשת בעולם לאזהרה מפני רעידות אדמה".
הוא נשאל מדוע ישראל מחכה לנקמה האיראנית ולא פותחת במכת מנע - והשיב: "יש לנו תוכניות, יש לנו מוכנות גבוהה לביצוע, וכל הנחיה שנקבל מהדרג המדיני נבצע מיד". בצל הניסיונות להרגיע את המצב, מדינות רבות, ערביות ומערביות, לא לוקחות סיכונים - וקוראות בזו אחר זו לאזרחיהן לצאת מלבנון - בעקבות החשש ממלחמה כוללת מול ישראל.