סמוטריץ': "ממשלת ימין תקום בימים הקרובים"
(צילום: מרכז ישיבת ואולפנות בני עקיבא)

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס אחר הצהריים (יום א') לניסיונות להרכיב ממשלה בראשות בנימין נתניהו, ואמר כי "יש התקדמות משמעותית במשא ומתן, ואני יוכל לומר בביטחון מלא: בעזרת ה' תקום ממשלת ימין אמיתית בימים הקרובים". סמוטריץ' הרחיב: "גילינו רצון טוב והרבה מאוד הבנה כדי שנוכל להקים את הממשלה בהקדם, ואני מעריך שאנחנו לקראת השלמת המשימה החשובה".
זאת לאחר שבשבוע שעבר תקף סמוטריץ' את התנהלות הליכוד, בהאשמה כי המפלגה "החליטה לקבוע פגישות מו"מ בקושי אחת לשלושה ימים, ובין לבין להכפיש ולהקטין אותנו, ולשלוח גדודי צייצנים ו"פרשנים" לשקר, לקלל ולגדף אותנו בוולגריות". בליכוד, מצדם, מתחו ביקורת על סמוטריץ': "הציבור מצפה להקמת ממשלה שתחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל - עזוב את הג'ובים ובוא לחתום על הקמת ממשלת ימין על מלא".
היום נשמע סמוטריץ' מפויס יותר בנוגע למפלגה, כשאמר כי "אני משוכנע שאחרי חמש מערכות בחירות שבהן הלכנו עם הליכוד ונתניהו בנאמנות מוחלטת, ושילמנו על כך מחירים לא פשוטים, הליכוד יחזיר לנו באותו המטבע ויבנה איתנו שותפות אמיתית גם בקואליציה. אני מציע ומבקש להתעלם מרעשי רקע של גורמי קצה שוליים שמנסים לסכסך, לפלג ולזרוע חוסר אמון".
על הנושאים שנותרו פתוחים במו"מ אמר סמוטריץ': "לא מדובר במחלוקת על תיקים או על תפקידים, אלא על הדרך למימוש הערכים והאידיאולוגיה בכל הנוגע למשילות, הסדרת ההתיישבות, תיקון מערכת המשפט וחיזוק הזהות היהודית". סמוטריץ' התייחס לדרישתו להוציא את המנהל האזרחי ממשרד הביטחון, בטענה כי "לא יכול להיות שיותר מחצי מיליון תושבי יהודה ושומרון חיים תחת ממשל צבאי, כמו אזרחים סוג ב'".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ח"כ בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
עם עוצמה יהודית נחתם נספח תפקידים, אך סמוטריץ' התגלה כאגוז קשה לפיצוח
לפני שבועיים בדיוק הטיל נשיא המדינה יצחק הרצוג על יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, להרכיב את הממשלה הבאה, לאחר ש-64 חברי כנסת המליצו עליו. אם נראה בהתחלה כי נתניהו יצליח בקלות להרכיב ממשלת ימין, מהר מאוד התברר שיש קשיים לא מעטים בדרך.
סמוטריץ' נחשב לאגוז הקשה ביותר לפיצוח בניסיונות להרכיב ממשלה חדשה. יו"ר הציונות הדתית מסרב לתת יד להחלפת יו"ר הכנסת - עד שהפרטים המלאים יסוכמו איתו. אחרי שמיקי לוי מיש עתיד יוחלף ביו"ר שזהותו עדיין לא נקבעה, תפעל הקואליציה להעביר חקיקה שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, ורק אז כנראה תושבע הממשלה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
גפני: "אם נתניהו רוצה להיפגש - זה צריך להיות איתי יחד עם גולדקנופף"
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
בעניין המו"מ, חלוקת התפקידים נחשבת לסוגייה החשובה ביותר בעיני השותפות, ולכן בליכוד רוצים לחתום איתן קודם כל על זה. מרבית הנושאים וקווי היסוד עם השותפות כבר מוסכמים. סלע המחלוקת העיקרי מול סמוטריץ' הוא רצונו לקחת לא מעט אגפים וסמכויות ממשרדים אחרים - בהם הביטחון והחינוך - שלא מופקדים בידי המשרדים שאותם מפלגתו צפויה לאייש. נציגיו של נתניהו מסרבים לדרישות אלה, וטוענים כי המשרדים שהוא קיבל סגורים, אלא אם הוא יחזור בו. גם אם לא תירשם התקדמות עם סמוטריץ', כאמור, בליכוד שואפים לחתום עם יתר השותפות ובכך להפעיל לחץ ציבורי על הציונות הדתית.
ביום שישי נחתם נספח תפקידים עם עוצמה יהודית בראשותו של איתמר בן גביר, והמשא ומתן הקואליציוני התחדש היום עם פגישות של נתניהו עם ששת ראשי הקואליציה המיועדת, אך בצהריים התפתחה מחלוקת חדשה עם יהדות התורה. יו"ר דגל התורה, משה גפני, אמר כי הפגישות הנפרדות אינן מקובלות על המפלגה. "אם נתניהו רוצה להיפגש - זה צריך להיות איתי ועם ידידי יצחק גולדקנופף", אמר. גפני חושש למעשה כי נתניהו עושה "הפרד ומשול" לשני הפלגים של יהדות התורה, ואמר לפני הפגישה בין נתניהו לגולדקנופף: "מתחילת המשא ומתן אנחנו עומדים על כך שנציגי דגל התורה ואגודת ישראל יגיעו לפגישות המשא ומתן יחד, וכך זה יהיה".