כלי תקשורת ברוסיה מדווחים כי פקיד מצפון קוריאה טבע למוות באגם באזור מוסקבה, במהלך ביקור רשמי שערך במדינה. בדיווחים הדבר לא הוזכר, אבל שמו של אותו פקיד זהה לזה של מי שלפי התקשורת הצפון קוריאנית עמד בראש משלחת צבאית שביקרה ברוסיה, וייתכן מאוד שמדובר באותו אדם.
2 צפייה בגלריה
ה
ה
רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און. נוהג להוציא להורג יריבים
(צילום: AP)
לפי כלי התקשורת הרוסי BAZA, שידוע במקורות ובקשרים שיש לו עם שירותי הביטחון ואכיפת החוק הרוסיים, אותו פקיד בשם קים גאום צ'ול מצא את מותו ב-11 ביולי כאשר שחה באגם השוכן בעיר זלנוגרד, הנחשבת חלק מהבירה מוסקבה.
סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה, KCNA, דיווחה מוקדם יותר החודש כי משלחת "עילית" של אנשי צבא הגיעה לרוסיה ב-8 ביולי, עבור אימונים צבאיים. בדיווח ההוא נטען כי מדובר במשלחת הצבאית הראשונה שאחת משתי המדינות שולחת אל השנייה, מאז הסכם ההגנה הצבאי שעליו חתמו רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה שערכו בפיונגיאנג בחודש שעבר.
KCNA דיווחה כי קים גאום צ'ול, אותו היא תיארה כנשיא האקדמיה הצבאית על שם קים איל סונג, עמד בראש המשלחת. הרודן קים ג'ונג און (נכדו של קים איל סונג), התחנך בעצמו בבית הספר הצבאי הזה, אחר שהשלים לימודים בשווייץ – בתקופה שבה הכין אותו אביו, הרודן הקודם קים ג'ונג איל, לרשת אותו כמנהיג המדינה המבודדת.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין ו רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און ב פסגה ב פיונגיאנג
נשיא רוסיה פוטין ו רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און ב פסגה ב פיונגיאנג
קים ופוטין בפסגה שערכו בחודש שעבר בפיונגיאנג. מהדקים את הקשר הצבאי
(צילום: Kristina Kormilitsyna / POOL / AFP)
שגרירות צפון קוריאה במוסקבה לא הגיבה לבקשה מצד סוכנות הידיעות רויטרס להגיב על הדיווחים, ולהבהיר אם אותו קים גאום צ'ול שהוביל את המשלחת לרוסיה הוא גם זה שנמצא מת ליד מוסקבה. יצוין כי בדיווח נוסף על התקרית, ב"ניוזוויק", היו זהירים פחות מרויטרס והתייחסו אל קים גאום צ'ול באופן מפורש כנשיא אותה אקדמיה צבאית.
משטרת מוסקבה לא התייחסה בפומבי למקרה, אבל לפי ערוץ טלגרם רוסי בשם SHOT, היא חוקרת כעת את נסיבות המוות. גם SHOT וגם BAZA דיווחו כי הפקיד שמת ערך ביקור רשמי ברוסיה ושהה במהלכו בשגרירות הצפון קוריאנית במוסקבה. בדיווחים הרוסיים לא היה אזכור כלשהו לקשר בין אותו פקיד לבין המשלחת הצבאית, ונטען כי הוא היה פעיל בתחום החקלאות.
פוטין לוקח את קים ל"סיבוב" בלימוזינת הפאר שלו, בפיונגיאנג
(צילום: רויטרס)

לפי הדיווח ב-BAZA, את הפקיד ליווה מתורגמן, מה שמעיד כנראה על דרגה בכירה שבה החזיק. הוא והמתורגמן, כך דווח, נסעו לאגם בשם בולשוי גורודסקוי בעיר זלנוגרד, כדי להצטנן במהלך גל חום שפקד את רוסיה. ב-BAZA דיווחו כי כאשר קים נכנס למים כדי לשחות הוא נעלם, והמתורגמן הזעיק את המשטרה המקומית. גופתו של קים אותרה צפה באגם רק למחרת. לפי הדיווח קים היה בן 64.
אף שייתכן מאוד שאכן מדובר בטביעה וכי לא היה פה מעשה מכוון, התקרית מגיעה על רקע החשדנות הרבה הן במשטר של קים והן במשטר של פוטין, שנוהגים שניהם להוציא להורג יריבים ואת מי שנתפס כאיום. התקרית מגיעה גם על רקע הידוק הקשרים הצבאיים בין מוסקבה לפינוגיאנג, שבשנה האחרונה שלחו זו אל זו מספר שיא של משלחות בדרג בכיר – כשהשיא היה בביקורו של פוטין בצפון קוריאה בחודש שעבר, הראשון שלו שם זה 24 שנה. הקשר הצבאי המתהדק בין המדינות מעורר דאגה בדרום קוריאה ובארה"ב, ואלו מאשימות כי פיונגיאנג מספקת למוסקבה נשק עבור מלחמתה באוקראינה. צפון קוריאה ורוסיה מכחישות זאת.