על רקע דילול כוחות הביטחון בחודשים האחרונים ביישובי קו התפר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין פנה היום (רביעי) לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ודרש "לטפל דחוף במצב". לדבריו, "המצב הנוכחי מסתכם בחזרה לימים לפני 7 באוקטובר. עם זאת, לא רק שהסכנה לא חלפה - אלא שהיא הולכת וגוברת".
תיעוד של חמאס: מחבלים פותחים באש לעבר בת חפר

1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
אדלשטיין פנה לגלנט: "יש להעמיד פתרונות ראויים מיד"
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס)
אדלשטיין התייחס במכתבו לתוכנית "בני המקום" שהוקמה בעקבות אירועי 7 באוקטובר, שבה תושבים ברשויות שונות בארץ גויסו בצו 8, קיבלו נשקים וביצעו משימות אבטחה באזור. הוא ציין: "לאחרונה הוחלט על צמצום עד כדי ביטול התוכנית, שסיפקה הגנה מקומית ליישובי קו התפר. התוכנית הוקמה כפתרון זמני עד שתוכן תוכנית חלופית".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון הוסיף כי הוועדה בראשותו כבר קיימה דיונים רבים בנושא, במטרה לבחון את המצב ואת המענה הביטחוני להתפתחויות. "אין להפריז בחשיבותה של הגנה על גבולות הארץ", כתב אדלשטיין, "ובייחוד על רצועת קו התפר, שהמרחק ממנה ליישובי מרכז הארץ הם קילומטרים בודדים.
"לאור האירועים האחרונים להם היינו עדים, אני קורא לכם להעמיד לאלתר פתרונות ראויים ומידיים. אין מדובר יותר בדיון תיאורטי של 'מה אם' ו'אולי', שכן אנו כבר למודי ניסיון מר", הוסיף. "זה הזמן של כולנו לקחת אחריות ולנהל את האירוע בקו התפר. הכתובת על הקיר ועל הגדר - עיכוב בתגובה עלול לעלות בחיי אדם".
בתקופה האחרונה הירי לעבר יישובי קו התפר מתגבר, ורק הבוקר, ולא בפעם הראשונה, ירו מחבלים מאזור טול כרם שבצד המזרחי של הקו הירוק, אל עבר בתי היישוב בת חפר. בסרטון שפרסם חמאס זמן קצר אחרי הירי נראים המחבלים, עם סרט ירוק של הארגון לראשם, יוצאים ממכוניתם עם כלי נשק בידיהם, מתקרבים לגדר ופותחים באש. בעבר, כאשר מחבלים הצליחו לתעד ירי מסוג זה, חמאס היה משלם להם על כך – לעיתים עד 1,500 שקל. המסר ברור: להפחיד ולערער.
בתוך כך, בימים באחרונים החליט צה"ל לדלל גם את כוחות לוחמי כיתות הכוננות ביישובים הסמוכים לגבול - אלו שלא פונו עד כה ונותרו היישובים המאוכלסים הראשונים בקו מול האויב. החלטת הצבא שהתקבלה באופן חד-צדדי וללא שיתוף ראשי הרשויות רק מעמיקה את חוסר האמון והפגיעה בתושבים.
על פי החלטת צה"ל, בכיתות הכוננות ביישובים המרוחקים עד 5 קילומטרים מהגבול יקוצצו כוחות ההגנה המקומיים מ-28 לוחמים פעילים ל-18. ביישובים המרוחקים עד 9 קילומטרים מהגבול במקום 28 לוחמים יוותרו רק ארבעה. התושבים שגויסו לשורות כיתות הכוננות באוקטובר אמונים על הגנת בתי הילדים, הגנים והמעונות שפועלים ללא מיגון ועוזרים בעת אזעקות ואירועים שונים. הם נמצאים בבתי הספר ומאיישים 24/7 את שערי היישוב.