"תמיד חייבים לשדר שהמערכת אמינה" | האזינו
(צילום: עמית שאבי)

מחדל בפיקוח: מערכת הפיקוח באיזוק אלקטרוני של שירות בתי הסוהר סובלת כבר תקופה ארוכה מבעיות טכניות, שפוגמות לכאורה באמינות המערכת ובאופן שבו שב"ס יכול לפקח על עצורים שאזוקים אלקטרונית. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" ממסמכים פנימיים של שב"ס ומהקלטה שהגיעה לידינו.
3 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פיקוח באזיק אלקטרוני הוא חלופת מעצר, כאשר לרגלו של חשוד או לנאשם מוצמד אזיק אלקטרוני המנטר באופן רציף את נוכחותו במקום שנקבע לו על ידי בית המשפט, ובו אמור המפוקח לשהות. מערכת האיזוק האלקטרוני אמורה להתריע לשב"ס בכל פעם שמפוקח יוצא מביתו ללא אישור ומפר את תנאי מעצר הבית.
אלא של-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כאמור כי מערכת הפיקוח האלקטרוני, שמפעילה עבור שב"ס חברת G1, סובלת כאמור מתקלות טכניות רבות שפוגמות באמינות המערכת באופן ניכר ומאפשרות למפוקחים לצאת לעיתים ממקום הפיקוח מבלי שתתקבל על כך התרעה במוקד שב"ס. במקרים אחרים, מפוקחים קיבלו פניה משב"ס ולפיה התקבלה התרעה במערכת על יציאה ממקום הפיקוח ללא היתר - אף על פי שכלל לא יצאו. במספר מקרים שהגיעו לידינו, מפוקחים הוחזרו למעצר לאחר ששב"ס טען כי הפרו את תנאי הפיקוח, בזמן שהם טענו בכל תוקף שלא יצאו מביתם.
3 צפייה בגלריה
שי אביטל בבית המשפט
שי אביטל בבית המשפט
שוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני. שי אביטל
(צילום: מוטי קמחי)
בחודש אוגוסט האחרון התקיימה באגף האסיר בשב"ס ישיבה בנושא האיזוק האלקטרוני ואמינות המערכת. בהקלטה מאותה ישיבה נשמע סגן מפקדת יחידת האיזוק האלקטרוני דאז, יובל קבסא, אומר את הדברים הבאים: "התחילו לדבר בתקשורת על זה שמערכת האיזוק האלקטרוני לא אמינה. תארו לכם שזה קורה לנו עם מפוקח שהוא תקשורתי, וזה יוצא לתקשורת. אז ברמת נקודת המוצא אנחנו תמיד חייבים לשדר שהמערכת אמינה".
האזיק האלקטרוני אמור להתריע גם במקרה שבו אין דופק או לחץ דם, אך לא האזיקים של שב"ס. באחד המקרים שהגיעו לידינו, מפוקח שם קץ לחייו - אך לשב"ס לקח שלושה ימים להגיע לביתו. ההתרעה לא עבדה. לפני כמה חודשים שלח עו"ד יקי קהן מכתב למנהלת יחידת האיזוק האלקטרוני בשב"ס, לאחר שהם טענו בפני מרשו כי הפר את הפיקוח ויצא מביתו: "בלילה בין חמישי לשישי התקשרתם למרשי וטענתם כי בוצעה הפרה. מרשי ישן באותה עת עם רעייתו בחדר השינה".
במקרה אחר, עורך דין נוסף שלח מכתב ובו תיאר כי במהלך אוקטובר 2022 "הגיעו אל בית מרשי נציגי שב"ס בטענה כי הפר את תנאי שחרורו, ולא בפעם הראשונה לטענת שב"ס, וזאת על אף שהמפוקח לא הפר את תנאי מעצרו". עורך הדין ציין כי למפוקח יש מצלמות אבטחה בבית שהוכיחו כי הוא לא יצא מביתו ולא ביצע הפרה. בשב"ס צפו בתיעוד מצלמות האבטחה, הבינו שמדובר בטעות וביטלו מיד את ההפרה - שיכלה להחזיר את המפוקח למעצר על לא עוול בכפו.
3 צפייה בגלריה
"מדובר במקרים חריגים". שב"ס, ארכיון
"מדובר במקרים חריגים". שב"ס, ארכיון
"מדובר במקרים חריגים". שב"ס, ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
בתוך כך, בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול את ערעור הפרקליטות, שדרשה להשאיר במעצר את סוכן הדוגמניות שי אביטל המואשם בעבירות מין, וקבע כי הוא ישוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני. כתנאי לשחרור העלה השופט את סכום הערבות שנדרש אביטל לשלם: 750 אלף שקלים לחתימות ערבות ו-600 אלף שקלים לערבות בנקאית.
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "יחידת הפיקוח ('מעוז') במתכונתה הנוכחית עובדת מזה כשמונה שנים ללא לאות והעבירה תחת פיקוחה אלפי מפוקחים. לאורך תקופה זו מבוצעות החלטות בתי המשפט באופן מוקפד, בין היתר באמצעות פיקוח סגל היחידה המבצע בקרות קבועות ויזומות ומשמש ככוח מגיב בהתאם לנדרש בשטח. מטבע הדברים, בכל מערכת אלקטרונית יכולות ליפול תקלות מדי פעם, אך המקרים המצוינים בכתבה הינם מקרים חריגים שאין בהם כדי להעיד על אפקטיביות המערך. בימים אלה שב"ס יוצא במכרז חדש להפעלת המערכת האלקטרונית מתוך כוונה לשפר את איכות ויעילות היחידה".
מחברת G1 לא נמסרה תגובה.