ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון דחה היום (ד') את הקריאות להתפטר – שנשמעות גם בקרב מספר הולך וגדל של מחוקקים במפלגה השמרנית. ג'ונסון נלחם בימים אלה על עתידו הפוליטי, ברקע הזעם הציבורי האדיר עליו ועל חברי לשכתו – בעקבות שערוריית המסיבות שהתקיימו במעונו של ראש הממשלה, בימים שבהם הייתה בריטניה תחת הגבלות קורונה מחמירות.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים, היום בפרלמנט
(צילום: AFP)
ג'ונסון מנסה להציל את מעמדו במפלגה השמרנית, בזמן שמפלגת הלייבור מהאופוזיציה מתחזקת בסקרים ומגדילה את הפער. ממשלתו ספגה נזק תדמיתי קשה בעקבות החשיפות שבמעונו הרשמי של ג'ונסון בדאונינג 10 נערכו במהלך המגפה שלל אירועים, בהם מסיבות רוויות אלכוהול, בניגוד לתקנות הקורונה ובשעה שהמוני בריטים נאלצו להסתגר בבתיהם - בהוראת הממשלה - כדי לעצור את התפשטות הנגיף. בשבוע שעבר ג'ונסון התנצל על המסיבות, והודה כי השתתף במסיבה שכזו ב-20 במאי 2020, בזמן הסגר הראשון, אך טען להגנתו שחשב שמדובר ב"אירוע לעובדים".
ראש הממשלה הגיע היום פעם נוספת לפרלמנט, לדיון שבו השיב לשאלות מחוקקים. כשמחוקק שאל אותו אם הוא מתכוון להתפטר ג'ונסון השיב: "לא". ראש הממשלה ביקש ממפלגתו לשפוט אותו רק אחרי פרסום תוצאות החקירה שמתנהלת בעניין המסיבות, שצפויות להתפרסם בשבע הבא.
בפרלמנט הגן ג'ונסון על הטיפול של הממשלה שלו בקורונה. הוא הודיע שבריטניה עברה את השיא של גל האומיקרון, ולכן ההגבלות שהוטלו בעקבות הגל האחרון לא יחודשו, והן יוסרו בשבוע הבא.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
מבקש לשפוט אותו רק אחרי פרסום תוצאות החקירה על מסיבות הקורונה
(צילום: רויטרס)
גם מחוקקים שתמכו בג'ונסון אומרים כעת שהם ידרשו ממנו להתפטר, אם החקירה תקבע שהוא שיקר כשאמר שלא היה מודע להפרת הנחיות הקורונה. חלקם כבר קוראים לו בגלוי לעזוב.
"במשך שבועות וחודשים הגנתי על ראש הממשלה נגד מצביעים זועמים", אמר המחוקק השמרן דיוויד דיוויס, שהיה שר הברקזיט של תרזה מיי. "אבל אני מצפה מהמנהיגים שלי לשאת באחריות על המעשים שהם נוקטים". דיוויס ציטט את לאו אמרי, המחוקק השמרן, שב-1940 אמר לראש הממשלה דאז נוויל צ'מברליין: "ישבת כאן יותר מדי זמן בהתחשב בתועלת שהבאת. למען השם, לך".
7 צפייה בגלריה
לונדון הפגנה נגד בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
לונדון הפגנה נגד בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
מחאה נגד ג'ונסון בלונדון
(צילום: EPA)
מחנה המורדים נגד ג'ונסון במפלגה השמרנית הולך וגדל, ומתנגדיו פונים ל"וועדת 1922" של המפלגה - זו שאחראית להכריז על בחירות פנימיות. לפי הטלגרף כ-20 מחוקקים שמרנים מתכוונים להגיש מכתבי אי-אמון בג'ונסון, כדי להחליפו. כדי לחייב את יו"ר הוועדה להכריז על פריימריז צריכים 15% מחברי הסיעה השמרנית בפרלמנט לשלוח אליו מכתבים רשמיים שבהם הם דורשים לעשות זאת. מכיוון שכעת יש בבית הנבחרים הבריטי 360 מחוקקים שמרנים, נדרשים 54 כאלה. העורכת הפוליטית של BBC, לורה קונסברג, ציינה שמספרם של המחוקקים שיביעו אי-אמון עשוי להגיע ל-54.
7 צפייה בגלריה
דיוויד דייוויס מחוקק שמרן קרא ל בוריס ג'ונסון להתפטר בריטניה
דיוויד דייוויס מחוקק שמרן קרא ל בוריס ג'ונסון להתפטר בריטניה
דיוויד דייוויס, המחוקק שביקש: "למען השם, לך"
(צילום: AFP)
אחד המחוקקים השמרנים שהביע אי-אמון בג'ונסון, כריסטיאן ווייקפורד, הודיע היום על עריקתו למפלגת הלייבור. במכתב ההתפטרות כתב ווייקפורד לג'ונסון: "אתה והמפלגה השמרנית הראיתם שאתם לא מסוגלים לספק למדינה הזאת את המנהיגות ואת הממשלה שמגיעות לה". חברי הלייבור הריעו היום למחוקק בזמן שחצה את הקווים לספסלי האופוזיציה, רגע לפני שהדיון בפרלמנט החל.
חלק מהמחוקקים השמרנים קראו היום לתמוך בג'ונסון. "עכשיו זה הזמן להתייצב מאחוריו ולתמוך בו", אמר ג'ייק ברי, בעל ברית של ג'ונסון. ג'ונתן גוליס, מחוקק שמרן נוסף, קרא למחוקקים שהגישו מכתבי אי-אמון לחזור בהם ואמר שהאינטרקציה של ראש הממשלה עם ציבור הבוחרים היא "נדירה". ג'ונסון עלה לשלטון ב-2019, ובסוף אותה שנה הביס את הלייבור וזכה בניצחון סוחף בבחירות.
7 צפייה בגלריה
כריסטיאן ווייקפורד מחוקק שמרן ערק ל לייבור בריטניה
כריסטיאן ווייקפורד מחוקק שמרן ערק ל לייבור בריטניה
כריסטיאן ווייקפורד (במרכז), המחוקק שערק ללייבור
(צילום: AFP)
בלשכתו של ג'ונסון אמרו אחר הצהריים שראש הממשלה מתכוון להתמודד בבחירות הבאות שיתקיימו בבריטניה – ולהיאבק בכל הצבעת אי-אמון נגדו מצד המחוקקים במפלגה השמרנית.
בסוף השבוע נאלצה לשכת ג'ונסון להתנצל בפני המלכה אליזבת על עוד שתי מסיבות שנערכו במעון, בשנה שעברה, ערב הלווייתו של הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה. החשיפה שהמסיבות הללו נערכו באותה העת מקוממת במיוחד בהתחשב בכך שבהלוויית פיליפ נאלצה אפילו המלכה עצמה, בוכייה ועצובה, לשבת לבדה כדי לשמור על הנחיות הקורונה.
7 צפייה בגלריה
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
 בריטניה שערי עיתונים על ה מסיבה של בוריס ג'ונסון בזמן ה סגר
כותרות העיתונים בבריטניה על הפרשה שמכונה Party-gate
בסך הכול דיווחה עד כה התקשורת הבריטית על לפחות 11 אירועים חגיגיים והתקהלויות לא נחוצות שנערכו במעון ראש הממשלה ובמשרדי ממשלה שונים ממאי 2020 עד אפריל 2021 בימים שבהם אכפה בריטניה הגבלות קורונה נוקשות ואילצה תושבים מן השורה להימנע מהתקהלויות.