75 שנים אחרי, חיל האוויר וחטיבת גבעתי ישחזרו במפגן מיוחד את שיתוף הפעולה מהגיחה הראשונה וההיסטורית ב-1948: אחד משיאיו המרגשים של טקס סוף קורס טיס שיתקיים הערב (חמישי) בבסיס חצרים, יגיע בדמות תצוגה אווירית של שני מטוסים אמריקנים ישנים מסוגי "הווארד" ו"סטירמן". על מטוס ה"סטירמן" יהיה מפקד חטיבת גבעתי אלוף-משנה אליעד מואטי, כציון סמלי של שיתוף הפעולה הראשון בהיסטוריה של צה"ל בין כוחות יבשה לחיל האוויר, במבצע שבלם את פלישת כוחות הצבא המצרי לגוש דן - 35 ק"מ מתל אביב.
במהלך התצוגה הערב, המטוסים הישנים, שיסמלו את מטוסי הקרב מסוג "מסרשמיט" שהשתתפו בתקיפה ההיא ביוני 48', יתפצלו מהמבנה לשני כיוונים שונים - ולאחד מהם יצטרף מטוס F-35 "אדיר" - החדיש והמתקדם ביותר בעולם. המטוס עצמו שמואטי יטוס עליו הוא משנת 1938, בעל מנוע בוכנה שבעבר הרחוק בוצעו עליו אימוני ניווט.
בקרב הקשה בפאתי הכפר איסדוד, לימים העיר אשדוד, נהרגו 54 לוחמי צה"ל - רובם מגדוד 54 של מחטיבת גבעתי - ואחד מהם הוא הטייס אדי כהן, שעלה לישראל כמתנדב מחו"ל כחלק מהקמת חיל האוויר. כוח נ"מ בשיירה המצרית הפיל את מטוסו של כהן לשדה התעופה הישן ליד באר טוביה, בגיחה הראשונה אי פעם של חיל האוויר. "הכוחות שלנו מגדוד 53 פוצצו את גשר עד הלום ונכנסו לקרב בלימה קשה מאוד מול הצבא המצרי", תיאר אל"מ מואטי בשיחה עם ynet, "בחלק הראשון של הקרב הצלחנו לבלום אותם, אבל בחלק השני הייתה הסתבכות של גדוד 54 ליד גן יבנה, והכוחות נזקקו לסיוע אווירי".
צבי צור, ששימש קצין בכיר בחטיבה שמפקדתה שכנה אז במחנה תל נוף של חיל האוויר, הבין כי פקודיו במצוקה קשה, אך מעבר לכך - תל אביב בסכנת כיבוש ממשית על ידי הצבא הגדול שפולש מדרום. הוא רץ למטכ"ל וביקש אישור לפעולה יוצאת דופן: שליחת מטוסי קרב, שזה עתה הגיעו מחו"ל, כדי להפציץ את השיירה המצרית ולסייע לחיילי החי"ר של גבעתי. לימים הפך צור לרמטכ"ל השישי של צה"ל.
"המטוסים הללו מסוג 'מסרשמיט', שהיו מטוסי הקרב הראשונים של חיל האוויר, הגיעו מפורקים בארגזים בתוך מטוס תובלה מסוג C-54 Skymaster רק שבועיים לפני כן, ברכבת אווירית מצ'כיה, ומי שפירק אותם היו חיילים תורנים של גבעתי", שחזר אבי משה, אוצר מוזיאון חיל האוויר בחצרים, "חיילי גבעתי נלחמו שם בגבורה רבה, בנשק מועט ובהכשרה דלה מול שיירה גדולה של המצרים. בקרב הזה נרשמו עוד נקודות ציון היסטוריות, כמו הפעלה ראשונה של סוללת תותחנים של צה"ל שמוקמה ליד גן יבנה וניסתה להדוף את הכוח המצרי".
לדבריו, "בארבעת המטוסים שלנו היו עזר ויצמן ומודי אלון, מפקד טייסת 101 הראשונה, ששירתו כטייסים בחיל האוויר המלכותי הבריטי, וכן שני טייסים מתנדבים מחו"ל - כהן מדרום אפריקה שנהרג ולו לנארט, יהודי ששירת במארינס האמריקני. תחילה הם הטילו פצצות גרמניות של 70 קילו, שרובן לא התפוצצו כי היו פגות תוקף לאחר שהגיעו כשלל מהצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. בסיבוב השני ירו מתותחי המטוסים, אך גם הם נתקעו".
הוא הוסיף: "בשיחות עם אלון וויצמן הם התקשו להעריך אם הצליחו לפגוע, אבל האפקט שיצרו היה קריטי - הצבא המצרי נדהם והעריך שאם יש להם ארבעה מטוסים, אז בהמשך תגיע כל הטייסת - שכמובן עדיין לא הייתה קיימת. אגב, המכונאי שהכין את המטוסים ושיגר אותם היה צעיר בשם בנימין וידנפלד, ששמע על תוצאות הגיחה, רץ למפקדיו וביקש שיוציאו אותו גם לקורס טיס. הם השתכנעו, הוא סיים בהצטיינות, והפך לימים למפקד חיל האוויר בתקופת מלחמת יום הכיפורים, כאלוף בני פלד".
סגן-אלוף (במיל') ש', המשמש כטייס הראשי של מוזיאון חיל האוויר בחצרים, ציין כי כיום נותר מטוס "מסרשמיט" אחד במוזיאון, אך הוא בשיפוצים ולכן לא ישותף הערב במטס. "יש קושי גדול מאוד לשמר מטוסים ישנים בגלל רמת תחזוקה אחרת ותקן טיסתי מחמיר יותר", אמר, "מאז הקמת המוזיאון בהובלת תת-אלוף (במיל') יעקב טרנר ב-1977, יש רמת שימור גבוהה לכל מטוסי חיל האוויר שמגיעים לפה. איך שאני נכנס, לכל מטוס יש את הריח שנותן לי להרגיש את התחושות מאז. אנחנו עושים פה הכל בחרדת קודש כדי לשמור על המורשת עוד שנים קדימה".
רב-סמל טל שפורקר, מפקד הגף הטכני במוזיאון המטפל במטוסים הישנים שעדיין טסים, אמר כי "חלק מהמטוסים כאן בני יותר מ-80 שנה ועדיין טסים. זו עבודה בתדירות יומית עם שימור ידע שאנו מעבירים גם לדורות הבאים. אנחנו יודעים להשיג חלפים מיוחדים מחו"ל, ואין סיבה שהמטוסים הללו לא ימשיכו לטוס עוד שנים ארוכות קדימה".
בחלוף השנים נסגרה חטיבת גבעתי, ונפתחה מחדש בתחילת שנות ה-80. כיום היא נחשבת כוח החוד הסדיר של צה"ל בכל תמרון עתידי, עם נגמ"שי הנמ"ר המתקדמים, ציוד לחימה מודרני ותרגולים קבועים של שיתופי פעולה עם טייסות חיל האוויר.