המפכ"ל לשעבר קובי שבתאי, מי שסיים רק בשבוע האחרון את תפקידו במשטרה, נאם הבוקר (יום ב') בכנס של המכללה האקדמית גליל מערבי והמכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי. ynet העביר את הנאום בשידור ישיר.
שבתאי: מקווה שמחליפי ישמור על המשטרה כגוף א-פוליטי
(צילום: גיל נחושתן )

שבתאי אמר כי "הימים לא פשוטים במדינת ישראל. אני מקווה שמי שיחליף אותי בתפקיד יקפיד לשמור על המשטרה כא-פוליטית וידע לשים את הקווים הברורים שמפרידים בין הדרג המדיני למשטרה כגוף עצמאי, שיכול לעשות את תפקידו על פי חוק ומצפון הדין בלבד".
בהמשך אמר כי "אנחנו מעל תשעה חודשים מצויים במלחמה, אחת המלחמות הקשות ביותר שידעה מדינת ישראל מיום הקמתה. יש פה סיפורי גבורה של שוטרים ולוחמים שעוד יסופרו שנים רבות. שוטרי משטרת ישראל ולוחמיה נלחמו בחוליות המחבלים הרצחניות בקרבות פנים אל פנים, הגנו בגופם על האזרחים ובלמו את מסע הטבח. סיימנו במשטרה את כל הבדיקות, לא קראנו לזה 'תחקיר'. ירדנו לרזולוציה של מי עמד איפה ואיך הייתה המוכנות המבצעית".
על 7 באוקטובר אמר המפכ"ל לשעבר כי "את יום הקרב הזה לצערי סיימנו עם מחיר כבד ששילמה המשטרה. בסך הכל 63 שוטרים קיפחו את חייהם. למעלה מ-273 פצועים כתוצאה מהיתקלויות ירי".
1 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי בכנס המכון לחקר הביטחון האישי בעכו
המפכ"ל קובי שבתאי בכנס המכון לחקר הביטחון האישי בעכו
שבתאי
(צילום: גיל נחושתן)
בנאום האחרון שלו בתפקיד, שנשא באירוע הפרידה ממנו במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש, אמר שבתאי בשבוע שעבר כי "אסור להפוך את המשטרה לפוליטית, ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד זכות קיומנו". הוא תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מבלי להזכיר את שמו: "ההתמודדות נגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה".
"אני פונה אליכם קציני משטרת ישראל ומפקדיה, מכם עד השוטר בקצה, ואני אומר לכם, אומר את זה כאן, גם לנשיא המדינה, לראש הממשלה והשר - אסור להפוך את המשטרה לפוליטית", אמר שבתאי בנאומו בשבוע שעבר. "זכרו כי נשבענו אמונים למדינה, והמחויבות שלנו היא למדינת ישראל ולעם ישראל ולא לגורם כזה או אחר".
שבתאי המשיך בדברי הביקורת שלו שכוונו בעיקר לשר בן גביר: "אנחנו גוף מקצועי שתפקידו לשמור על רווחת האזרח וביטחונו האישי. אל תפגעו במשטרה והשאירו אותה מחוץ לשיח הפוליטי. השיח הזה מחליש את הארגון ועתיד לפגוע ביכולותיו לממש את ייעודו. תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי כמי שמוביל את משטרת ישראל. גם מול פוליטיקאים שניסו להשפיע ולנווט על פי עמדותיהם.
שבתאי, שנכנס לתפקידו בינואר 2021, סיים את הקדנציה שהתאפיינה בעיקר לקראת סיומה בעימותים פומביים עם השר הממונה בן גביר. באמצע החודש שעבר, על רקע העתירה לבג"ץ נגד "חוק בן גביר" לשינוי פקודת המשטרה, ציין שבתאי בעמדתו בנושא כי "כשהחוק מופעל כלפי אזרח, הוא צריך לדעת שהשוטר שעומד מולו משרת את החוק בלבד, ולא שר כזה או אחר". בן גביר מצידו ניסה להוביל לפיטורי שבתאי.
המפכ"ל היוצא, שסיים 33 שנות שירות במשטרה ובמשמר הגבול, מונה לתפקידו האחרון לפני שלוש שנים וחצי על-ידי יו"ר הכנסת אוחנה שכיהן אז כשר לביטחון הפנים. היחסים עם בן גביר ידעו עליות ומורדות, ובמהלכן האריך השר את כהונתו של שבתאי בחצי שנה, תוך כדי שהוא מעריף עליו שבחים. אחרי שהיחסים עלו שוב על שרטון, שבתאי הצהיר כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.