על רקע התקדמות הלחימה ברצועת עזה והשיח בין ישראל לארצות הברית על "היום שאחרי" מיטוט חמאס, התייחס אמש (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשרות של התיישבות יהודית ברצועה, והבהיר כי "זה לא יעד ריאלי". לדבריו, "עזה תהיה מפורזת ולא יהיה יותר איום מהרצועה על ישראל. כדי שזה יקרה צריך שליטה ביטחונית מלאה ברצועה".
נתניהו: התיישבות יהודית ברצועה - לא יעד ריאלי
(צילום: דובר צה"ל, לע"מ)

1 צפייה בגלריה
חיילים מחזיקים שלט "נווה דקלים" ככל הנראה בחוף בעזה
חיילים מחזיקים שלט "נווה דקלים" ככל הנראה בחוף בעזה
לוחמים מניפים שלט עם שם היישוב "נווה דקלים" שהיה חלק מגוש קטיף, במהלך הלחימה ברצועה
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ התייחס לנושא גם כן, בהצהרה משותפת שנשא עם נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, והוסיף כי "כל ההסתכלות שלנו בכל מה שקשור לאחיזה בתוך הרצועה וסביבה צריך להיות מבוצע אך ורק משיקולים ביטחוניים, וזה מה שאנחנו עושים כרגע".
השיח בנוגע להתיישבות היהודית בעזה מגיע גם למערכת הביטחון, ועל רקע תמונות חיילים שמניפים דגלים עם שמות יישובים מגוש קטיף במהלך הפעילות הקרקעית ברצועה, הדגיש דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי "השיח הפוליטי נשאר בחוץ, הוא לא חלק מהמשימה, לא בשגרה ובוודאי לא במלחמה. צה"ל הוא צבא ממלכתי, לכן התמונות האלה מקומן לא במלחמה". לדבריו, "הנושא הובהר גם למפקדים ולחיילים בשטח. צריך לשמור על ביטחון כוחותינו ועל הנהלים קל כחמור זאת המשימה שלנו".
לוחם שתל עץ בעזה "לתקומת עם ישראל ולשחרור אסירי ציון"
(מתוך טוויטר)

נראה כי אחד מהלוחמים שהצטלמו ברצועת עזה לצד שלט עם הכיתוב "נווה דקלים" - שהיה אחד מיישובי גוש קטיף - תועד גם בשבוע שעבר נוטע עץ ברצועה ומקדיש את הפעולה "לתקומת עם ישראל ולשחרור כל אסירי ציון", בהם אריאל דנינו השוהה במעצר מינהלי ועמירם בן אוליאל, רוצח משפחת דוואבשה. "אנחנו לא שוכחים אתכם", אמר הלוחם, "אתם חלק מהמאבק הזה. לא נשכח את אף אחד מאחורה. כולם יגיעו עד הסוף. עם ישראל חי". בצה"ל גינו את התנהלות ודברי הלוחם ש"אינם עולים בקנה אחדם עם ערכי צה"ל".
גוש קטיף כלל 16 יישובים יהודיים שהוקמו בסמוך לקו החוף בקצה הדרומי ביותר של רצועת עזה ובצמוד לגבול מצרים, ואותו הקיפו הערים הפלסטיניות רפיח, חאן יונס ודיר אל-בלח. אזור הגוש נמצא הרחק מיישובי העוטף שבהם התרחש הטבח הקשה ב-7 באוקטובר, וגם הרחק מהאזור שבו צה"ל פועל כעת קרקעית בצפון הרצועה. בצפון הרצועה היו שלושה יישובים יהודיים בלבד, בנוסף לנצרים במרכז הרצועה - מעט דרומית לעיר עזה - וכפר דרום שהיה מבודד בסמוך לדיר אל-בלח.
מפה

קיש: "גם מי שהחליט על ההתנתקות אחראי"
(צילום: פול וידאו 11)

שבוע ויום לאחר הטבח בעוטף, הכריז שר החינוך יואב קיש כי גם למקבלי ההחלטות על הנסיגה הישראלית מרצועת עזה ופינוי גוש קטיף בקיץ 2005 יש אחריות למתקפת הפתע הרצחנית ביישובי הדרום ובמסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים. "האחריות שלנו כממשלה מובנת מאליה, אף אחד לא מנסה לחמוק ממנה. יש אחריות גם לצבא, יש אחריות גם למי שלקח החלטה על ההתנתקות".
יש לציין כי תוכנית ההתנתקות שאותה הוביל ראש הממשלה המנוח אריאל שרון מהליכוד כללה את פינוי ההתנחלויות וכוחות צה"ל בעזה לגבולות המדויקים של הקו הירוק ומסירת השליטה ברצועה כולה לרשות הפלסטינית. נתניהו, שהיה באותם ימים שר האוצר בממשלת שרון, הצביע בכנסת בעד התוכנית. בנוסף פונו אז ארבע התנחלויות מבודדות ומוצבי צה"ל בצפון השומרון. חמאס השתלט על רצועת עזה ב-2007.