ראש הממשלה בנימין נתניהו הקדיש אתמול (יום שלישי) שעות ארוכות לפתרון משבר "חוק הג'ובים לרבנים", שגרם לאיום ממשי על הקואליציה. אתמול הוא אף עזב את טקס האזכרה הממלכתי לחללי אלטלנה בתל אביב, והסביר כי הוא חייב ללכת לנהל את המלחמה - ואף שאכן נפגש עם המתווך עמוס הוכשטיין לאחר מכן, וקיים התייעצות ביטחונית, בפועל חלק ניכר מהיום שלו הוקדש לפתרון המשבר.
ראשי הערים דימונה ונשר על חוק הרבנים
( צילום: ירון ברנר)

בסופו של דבר, נתניהו - שהבין שלנוכח הביקורת הציבורית העזה, אין לחוק סיכוי לעבור במליאת הכנסת - החליט להוריד את החוק מסדר היום של ועדת החוקה. בתגובה להסרת החוק מסדר היום, בש"ס כינסו ישיבת סיעה "דחופה" הבוקר בשעה 10:00 בזום. במפלגה אמרו כי "לדרעי נמאס להיות אחראי על המשמעת בליכוד, יש להם יו"ר מפלגה והוא אחראי להביא את חברי הכנסת שלו, כמו שדרעי מביא את האצבעות של ש"ס לכל אירוע". גורמים פוליטיים תיארו את האירוע כ"קו שבר בין הליכוד לש״ס".
מאחורי הקלעים, ראשי רשויות שאיתם נפגש נתניהו בלילה הבהירו לו שמדובר ב"קו אדום" מבחינתם - וראש הממשלה ניהל איתם מו"מ על הסעיף שנוגע לאופן בחירת רב העיר. המטרה הייתה לשנות את מספר הנציגים מטעם ראשי הערים במועצה הבוחרת לשביעות רצונם. המו"מ כמעט הבשיל, אך במקביל התחיל אירוע חדש מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שהבהיר כי הוא לא מוכן להסתמך על הימנעות של רע"מ בהעברת החוק.
נתניהו ניסה במשך שעות ארוכות לשכנע את יו"ר ש"ס אריה דרעי לרדת מההצעה, ולהודיע על כך כבר בלילה - אך דרעי סירב. בנפרד, נתניהו המשיך לדבר גם עם בן גביר, והבטיח שלא יסתמך על חברי הכנסת הערבים. דרעי תקף את נתניהו ואמר לו: "אתה לא שולט בקואליציה שלך, אי-אפשר להתנהל ככה. אתה לא עושה בשבילי כלום. לא קיבלנו כלום בקואליציה הזו".
הדברים של דרעי כמובן אינם נכונים - וכאן המקום להזכיר שמתחילת כהונת הממשלה, הוקצו תקציבים במיליארדים לטובת החינוך החרדי, לצד הימנעות מכוונת מהעברת חוק הגיוס במשך שמונה חודשי מלחמה (ועוד לפניה). אבל, לטענת דרעי, חברי הקואליציה מתעמרים בהם - ולש"ס אין שום הישגים. נתניהו, מצידו, אמר לדרעי כי "לא על זה מפרקים ממשלה".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר השיחה עם דרעי קיים נתניהו שיחה נוספת עם בן גביר, שהגיעה לטונים גבוהים. ראש הממשלה זעם על כך שבן גביר התחייב להצביע נגד, ובגללו אין לו רוב. בן גביר, מצידו, ביקש במהלך השיחה להצטרף לקבינט המלחמה המצומצם - ונתניהו סירב. ראש הממשלה טען בפני בן גביר כי הוא "חסר אחריות", ו"עושה הכול כדי להפיל את ממשלת הימין".
זמן קצר לאחר השיחות עם בן גביר ודרעי, ירדה ההצעה מסדר היום. לטענת גורמים פוליטיים, בן גביר סינדל את הקואליציה מבלי שבכלל הייתה כוונה להסתמך על הח"כים הערבים - ונתניהו לא הצליח לשכנע אותו לתמוך במהלך ולא להכשיל את הממשלה.
נתניהו בטקס האזכרה לחללי אלטלנה

ראש העיר דימונה, בני ביטון, שיבח הבוקר את נתניהו, לאחר שהוריד את החוק מסדר היום. "ניהלנו מו"מ עם לשכת רה"מ, חיים ואני ותומר", סיפר ביטון ל-ynet על פגישתם הלילית. "במקום להתעסק בצפון, בדרום, מתעסקים בג'ובים, בחוק כזה מטופש. ראש הממשלה חבר שלי ברמה האישית, הייתי בטוח שאם נדבר איתו ונסביר לו הוא יבין, ואני כל כך גאה שרה"מ הבין והסיר את זה מסדר היום". ביטון הוסיף: "אני מרגיש ואומר - הם מנותקים מהעם. הם לא מבינים. באיזה עיתוי לעלות את זה? אמרתי לרה"מ שיש 10 ח"כים שלא יצביעו במליאה - מהליכוד. הוא הבין את זה, היה בקשב רב".
במקביל, ראש העיר נשר, רועי לוי, אמר הבוקר ל-ynet כי "הייתי רוצה שיקבלו החלטות שטובות לתושבים שלנו. זה הדבר העיקרי. אנחנו לא במלחמה עצימה, אבל שומעים אזעקות ופיצוצים ואנחנו חוששים. ביממה האחרונה אני חושש כשאני רואה שלא מתעסקים ברחפן ולא במצב הביטחוני".