האם יועבר דלק לרצועת עזה בהסכמת ישראל? בתדרוך לכתבים שנערך היום אחר הצהריים אמר רב אלוף הרצי הלוי על הכנסת דלק לרצועה: "לא הכנסנו עד כה דלק לרצועה. כבר שבוע אומרים לנו יום-יום שמחר ייגמר הדלק בבתי החולים". הלוי אמר שצה"ל יעשה הכול כדי לוודא שהדלק לא יגיע לתשתיות של החמאס ולמטרות הלחימה, אלא למען טיפול במאושפזים בבתי החולים.
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הלוי: "כבר שבוע אומרים לנו יום-יום שמחר ייגמר הדלק בבתי החולים"
(צילום: שאול גולן )
מלשכת ראש הממשלה נאמר בתגובה לדברי הלוי: "ראש הממשלה נתניהו לא אישר הכנסת דלק לעזה". לאחר מכן במסיבת עתונאים שערך עם שר האוצר סמוטריץ' (שאגב, מתנגד להכנסת דלק) אמר ראש הממשלה: "הבהרתי שאנחנו לא קיבלנו החלטה להעברת דלק. הקבינט לניהול מלחמה לא קיבל החלטה להעביר דלקים. אנחנו עוזרים בסיוע הומניטרי של מזון מים".
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
5 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
(צילום ארכיון: רויטרס)

"הפקרות פושעת שלא תיסלח"

חבר הכנסת עמית הלוי (ליכוד) יצא במתקפה חריפה נגד הרמטכ״ל: "כפי שאמר דובר צה״ל, הדלק עובר מבתי החולים, היישר למטה למנהרות החמאס, לגנרטורים. כל דבר אחר הוא שקר גמור!".
"הקבינט לניהול מלחמה לא קיבל החלטה להעביר דלקים. אנחנו עוזרים בסיוע הומניטרי של מזון מים"
"לכן", הוסיף, "עזה תחתית בלי דלק תהפוך למקום בו הנאצים ייחלשו, ירעבו, יהיו צמאים ובעיקר - ייחנקו ולכן הם יצאו משם בזחילה. עזה תחתית עם דלק, גם הדלק שלא מופצץ עד רגע זה (!), היא מקום בו הנאצים אורבים לחיילינו, כשהם שבעים רעננים ועם מלאי נשק שמתחדש כל יום במחרטות העיר התחתית ונורה כלפי חיילינו ואזרחינו. לכן אי ההפצצה של הדלק הקיים, מעוררת שאלות קשות מאוד. הכנסת דלק נוסף מבחוץ היא הפקרות פושעת שלא תיסלח!".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה
בנימין נתניהו ראש הממשלה
"הקבינט לניהול מלחמה לא קיבל החלטה להעביר דלקים"
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר כי ידרוש בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני הלילה הצבעה על המחוות ההומניטריות, בעיקר סוגיית הדלק. בכל הדיונים הקודמים לא היתה הצבעה בקבינט על הכנסת הסיוע ההומניטרי אלא רק דיווח. בן גביר אמר שישראל התחילה מ-2 משאיות והגיעה ל-80 משאיות ולכן הוא ידרוש הצבעה ומבחינתו אסור לאפשר שום מחווה הומניטריות - אסור להכניס להם כלום. ראש הממשלה נתניהו עשה בימים האחרונים וגם היום שיחות ריכוך עם שרים בקבינט לקראת ישיבת הקבינט וזאת כדי לרכך את ההתנגדות להכנסת הסיוע ההומניטרי.
5 צפייה בגלריה
השרה סטרוק בטוויטר
השרה סטרוק בטוויטר
השרה סטרוק בטוויטר
(מתוך טוויטר)
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, צייצה בטוויטר: "דלק יועבר עם פיקוח לבתי החולים, ונעשה הכל שלא יגיע למטרות לחימה של חמאס. המשפט הזה הוא אוקסימורון, שיעלה בחיי חיילינו, חטופינו, ואזרחינו. ההחלטה על כתפי הדרג המדיני, ועל מצפונו. נ.ב. ממאגרי הדלק החסרים נורו עכשיו מטחי טילים על עשרות ישובים בישראל - לתשומת לבו של מי שלוחץ עלינו".

האם מועבר כסף לרשות?

במסיבת עיתונאים שערך נשאל השר גנץ האם הועבר כסף לרשות הפלסטינית בשביל שקט לדרום? "אני חושב שאת כל הבירורים לאחור נעשה אחרי שייגמר", אמר השר.
כזכור, שר האוצר סמוטריץ' מתעקש שלא להעביר החודש לרשות הפלסטינית את כספי הסילוקין ששייכים לה מהתחשבנויות מיסים עם ישראל. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט טוען שיש להעביר במיידי את הכספים האלה כדי לשמור על היציבות היחסית בשטחי יהודה ושומרון.
בשל העימות בין שני השרים, צפוי, כאמור, הנושא לעלות הערב להצבעה בדיון הקבינט הביטחוני המורחב. נכון לעכשיו, נראה שקיים רוב בקבינט להעברת הכספים.
בשל העימות בין שני השרים צפוי הנושא לעלות הערב להצבעה בדיון הקבינט הביטחוני המורחב. נכון לעכשיו, נראה שקיים רוב בקבינט להעברת הכספים
כספי הסילוקין הם החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות הפלסטינית, ומהווים 65% מתקציבה השנתי.
5 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
סמוטריץ' וגלנט: חלוקים בדעתם על העברת כסף לרשות
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
לפי גורמים במערכת הביטחון, אי העברת הכספים עלולה להצית את הגדה. "אנחנו מצפים מהמנגנונים הפלסטיניים לפעול נגד חמאס ביהודה ושומרון ולשמור על החוק והסדר בערים הפלסטיניות, אי אפשר לעשות את זה בלי לקבל שכר", אמרו ל-ynet גורמי ביטחון. הם ציינו עוד כי הסלמה בלתי נשלטת בשטחי יהודה ושומרון עלולה כרגע לפגוע במאמץ המלחמתי בחזיתות המובילות בדרום ובצפון.
במערכת הפוליטית מסבירים שמקור הטיעון לא להעביר כספים לרשות הפלסטינית הוא בתקציב שמועבר מדי חודש מרמאללה לעזה. מדובר בתשלום בסך 100 מיליון דולר, שאינו קשור באופן ישיר לכספי הסילוקין ויוצא מקופת הרשות הפלסטינית.
הכסף משמש לתשלום עבור חשמל לעזה (לקווי החשמל שהרצועה קיבלה מישראל והושבתו במהלך המלחמה), תשלום עבור מים (שעדיין נמשך), תשלום עבור טיפולים רפואיים לעזתים בישראל ובגדרה בימי שגרה, ומשכורות לאנשי פתח בעזה. ככל הנראה, בסופו של דבר ישראל תקזז את הכספים שהרשות הפלסטינית מעבירה לעזה.