נציגי משפחות החטופים והנרצחים התלוו למשלחת הסברה ישראלית לארצות הברית, שהוציא משרד התפוצות בשיתוף משרד החוץ. בינתיים נמשכת ההמתנה לתשובת חמאס למתווה שהוצג בפסגת פריז, וגיל - בתו של רון בנימין בן ה-53 שנחטף ב-7 באוקטובר, מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה ועל ההתמהמהות בנוגע לעסקה.
"אף אחד לא ירגיש בטוח אם לא יוציאו את החטופים בחיים"
(צילום: שמוליק דודפור)

4 צפייה בגלריה
רון בנימין עם בנותיו שי גיל
רון בנימין עם בנותיו שי גיל
רון בנימין עם בנותיו שי וגיל
בריאיון ל-ynet Live, טענה גיל: "אני מצפה מראש הממשלה שלי, כמנהיג, שידאג לביטחון של האזרחים. זה ממש משחק על החיים של אבא שלי".
לדבריה, "מורחים אותנו. המדינה, חמאס וכל מי שמעורב ואחראי. אף אחד לא ירגיש בטוח אם לא יוציאו את כל החטופים - לא בארונות, אלא אנשים חיים. זו הפקרה". היא הוסיפה כי "החוסר של אבא קשה. לקום בבוקר בלי הודעת 'בוקר טוב', זה קשה. וגם, זה כמו רולטה, זה מפחיד. אתה לא יכול לצפות מה יהיה עוד יומיים-שלושה".
במקביל, עינב מוזס אורבך, כלתו של החטוף גדי מוזס בן ה-79 שהופיע בסרטון של הג'יהאד האיסלאמי בדצמבר האחרון, התייחסה לטענות של חלק משרי הממשלה על כך שהם מתנגדים ל"עסקה מופקרת". היא מחתה: "מה זאת אומרת עסקה מופקרת? יותר מ-120 ימים שאנחנו מפקירים צעירות להיאנס יום-יום; מבוגרים למות לבד בלי הסביבה האוהבת; מפקירים אבות לילדים. עסקה 'מופקרת' - המילה הזאת צריכה לצאת מההצמדה למילה עסקה. הפקרה כל כך בוטה - היא של המדינה. כל עסקה תהיה מכבדת, זהו כורח המציאות".
בנוסף, היא התייחסה לספקולציות בנוגע למחבלים ולאסירים הביטחוניים שעתידים להשתחרר מבתי הכלא במסגרת עסקה: "מסתבר ש-2% מעסקת שליט חזרו לפעילות טרור. תשעה אנשים חזרו לטרור פעיל. בסך הכול 2% מתוך אלף ומשהו מחבלים ששוחררו. כל הדיוט יודע שאם סינוואר לא היה משוחרר, מישהו אחר היה תופס את העמדה שלו - בואו לא נשלה את עצמנו. מי שאחראי על 7 באוקטובר זו מדינת ישראל שלא השכילה לקחת ברצינות את כל האיומים שהמודיעין ראה".
4 צפייה בגלריה
גדי מוזס
גדי מוזס
גדי מוזס שנחטף מביתו בניר עוז

משלחת לארה"ב בצל ההמתנה לחמאס

בתוך כך, משלחת הסברה של משרד התפוצות בשיתוף משרד החוץ ובני משפחות של חטופים ונרצחים נחתה בארה"ב במסגרת מסע הסברה. המשלחת כוללת את יעקב ארגמני, אביה של נועה ארגמני (26) שנחטפה עם בן זוגה אבינתן אור; אביה של שני לוק ז"ל ואמו של יונתן סמרנו ז"ל שנחטפו מהמסיבה ברעים ונרצחו בשבי; קרוב המשפחה של החטוף אברהם מונדר, של רועי מונדר ז"ל שנרצח ושל רותי, קרן ואוהד מונדר בן ה-9 ששוחררו מהשבי; קרובת המשפחה של האחים דולב וארבל יהוד שנחטפו ביחד עם בן זוגה של ארבל, אריאל קוניו; וקרובת משפחתו של עופר קלדרון שנחטף וילדיו סהר וארז שוחררו.
יעקב ארגמני אמר כי "חלפו כבר 120 ימים שנועה, אבינתן, אהובה וישראלים וישראליות נמצאים בשבי חמאס – אבל אנחנו עדיין בתקווה לשובם, מחכים לנועה בבית". שחר מור, נציג משפחת מונדר, אמר כי "השבת החטופים אינה חובה יהודית - זו חובה אוניברסלית. מדובר בדוד שלי (אברהם מונדר), אבל כשאתם חושבים עליו, חשבו על הדוד שלכם".
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במשלחת בארה"ב
משפחות החטופים במשלחת בארה"ב
"השבת החטופים היא חובה אוניברסלית". המשלחת לארה"ב
(צילום: משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות)
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במשלחת בארה"ב
משפחות החטופים במשלחת בארה"ב
(צילום: משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות)
המשלחת, שיצאה ביוזמת משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, ובשיתוף משרד החוץ, מתחילה את המסע בארה"ב בדנוור, בפגישה עם מושל מדינת קולורדו ג'ארד פוליס ועם הסנאטורית היהודייה דפנה מייקלסון ז'נה. במסגרת הביקור בדנוור, משתתפים בני המשפחות בצעדה בהשתתפות בכירי ממשל ואנשי הקהילה היהודית במקום, ובמיצג מיוחד בשם "השיבה הביתה", בפעילות משותפת עם ארגון ה-IAC. מדנוור תמשיך המשלחת לניו יורק, שם צפויים נציגי המשפחות להיפגש עם שגרירים, בכירי ממשל, חברי פרלמנט וארגונים בינלאומיים, וכן עם גופי תקשורת מקומיים ובינלאומיים.
המשלחת הממשלתית היא המשלחת ה-11 בסדרת המשלחות שיצאו לחו"ל מתחילת המלחמה, כאשר עד כה התקיימו משלחות בלונדון, רומא, בריסל ולאיחוד האירופי, אטלנטה ושיקגו, מיאמי ומקסיקו, קנדה, אוסטרליה, יפן ופריז. בני המשפחות נפגשו עם ראשי מדינות, חברי פרלמנט, נציגי ארגוני סיוע, אנשי תקשורת ועיתונאים, במטרה להפעיל לחץ בינלאומי להשבת החטופים ולפעולות כנגד החמאס.
אמש התכנס לדיון קבינט המלחמה, בצל ההמתנה לתשובת חמאס הרשמית שטרם הגיעה על המתווה לעסקה שגובש בפסגת פריז. לפי שעה, בישראל מעריכים שתשובה חיובית חד-משמעית לא תגיע מצד ארגון הטרור, והקטארים הבהירו שהמגעים בנוגע לעסקה מאוד מורכבים, וכי צריך לתת לזה עוד זמן.
לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", קיימת מחלוקת חריפה בין חמאס חוץ, בראשות איסמעיל הנייה, לבין חמאס פנים - בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף - בשאלה אם להיענות להצעה. בישראל מעריכים שחמאס ינסה להציב תנאים וידרוש ערבויות להפסקת המלחמה.
גורמים שמעורבים במגעים אמרו כי ארה"ב, מצידה, מפעילה לחצים כבדים על ישראל להסכים לעסקה גם במחיר כבד, שכן הם מאמינים שתביא להפוגה שתאפשר להם להתחיל "אפקט דומינו" שיכלול את הפסקת הפעולות העוינות בצפון שיאפשרו הסדר מול חיזבאללה, והתנעת המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. היעד שהאמריקנים הציבו לכך הוא חודש אפריל. הם מאמינים שנורמליזציה בין ישראל לסעודיה לא תגיע בלי הפוגה ממושכת בלחימה, וחושבים שנורמליזציה תאפשר לנתניהו לתרץ את אי-חידוש הלחימה ואת הוויתור העתידי על היעד של מיטוט חמאס.