רוטמן מתעמת עם מפגינים מחוץ לאירוע

יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, התעמת הבוקר (יום שישי) עם מפגינים מחוץ לאירוע שבו השתתף בירושלים. רוטמן, שבחר לצאת אל המפגינים, ניסה לדבר עם כמה מהם - שצעקו לעברו קריאות נגד חלקו במהפכה המשפטית. במקביל הפגינו עשרות גם מחוץ לביתו של שר הביטחון יואב גלנט, וקראו לו "להצביע נגד הדיקטטורה". הם פנו אליו גם ביקב התשבי במושבה, שאליו נוהג להגיע גלנט מדי שישי, וקראו לעברו קריאות דומות. עשרות הפגינו גם סמוך לביתו של ח"כ יולי אדלשטיין בהרצליה.
בינתיים, שלושה שבועות נותרו עד לסיום מושב החורף, ונראה שמפאת המחאות והתנגדותם של חברי הכנסת מהאופוזיציה, הקואליציה לא תספיק להשלים את חקיקת המהפכה המשפטית לפני פגרת הפסח. בנוסף לא ברור כיצד והאם ישפיע נאום נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר אמש כי מכלול החקיקה שנידון בוועדה של רוטמן "צריך לעבור מהעולם ומהר". לדבריו הרצוג, "הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר מכן שהוא תומך בקריאת הנשיא להידברות, ושר המשפטים יריב לוין לא הגיב לפי שעה.
ההפגנה מחוץ לבית גלנט

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
אחד תמך בהידברות, השני לא הגיב להרצוג. לוין ונתניהו
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יואב גלנט
הפגנה מול ביתו של יואב גלנט
ההפגנה מחוץ לביתו של גלנט
למרות זאת, בליץ החקיקה יימשך לפי שעה גם בשבוע הבא - כשבשבוע הבא ועדת החוקה תשוב לדון בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. הוועדה תדון בחוקים, הראשונים מהמהפכה המשפטית שעברו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, כחלק מהכנתם לקריאה שנייה ושלישית.
לפי הצעה שעל שולחן ועדת החוקה, הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים - אך בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, ותהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות. הוועדה גם תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה. בנוסף, בית המשפט העליון לא יוכל לעסוק בתוקפו של חוק יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה בנוגע לחוקי יסוד.
רוטמן מצידו אמר לחברי הוועדה שהדיון יתמקד בשתי שאלות עיקריות: הראשון, אילו תנאים נדרשים כדי שחוק יסוד יוכר כבלתי שפיט; והשני, האם יש צורך בהרכבי ועדה/כללי הכרעה שונים בין הליך הבחירה לבית המשפט העליון לבין הליך הבחירה ליתר הערכאות השיפוטיות.
בנוסף, ביום שני הקרוב עשויה להתקיים הצבעה על הצעת החוק שכוללת את פסקת ההתגברות ואת הגבלת הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים, שאושר בתחילת השבוע בוועדת החוקה.
במקביל, בוועדה המיוחדת יימשכו הדיונים כדי להכין לקריאה ראשונה שני חוקים נוספים: חוק דרעי 2, שלפיו בית המשפט העליון לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם – במטרה לסלול את דרכו של ח"כ אריה דרעי חזרה לממשלה; וחוק הנבצרות, שימנע מבית המשפט העליון לעסוק בשאלת נבצרות ראש ממשלה.