התקפלות של השר שרצה לפטר את המפכ"ל בגלל "התרבות הסימנים והטענות לאי תפקוד כללי באופן שמשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (שלישי) לבג"ץ כי הוא מבטל את השימוע לפני פיטורין שהוא תכנן לבצע מחר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי. עם זאת, בן גביר הודיע כי הוא יביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של שבתאי לנוכח דוח ועדת החקירה לאסון מירון שייחס למפכ"ל שורת כשלים ואחריות אישית. אם המהלך יתבצע, צפוי בן גביר למנות את מועמדו ניצב אבשלום פלד לממלא-מקום המפכ"ל.
המפכ"ל אחרי שזומן לשימוע: "אמשיך לעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה"
(צילום: לשכת עורכי הדין)

מוקדם יותר היום הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ שמבקשת להוציא צו ארעי שיאסור על השר לביטחון לאומי בן גביר "להמשיך בניסיונותיו לפטר את מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, ולהתערב בהמשך כהונתו". העתירה לבג"ץ הוגשה אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הזימון לשימוע "אינו חוקי" וכי אין לקיימו.
בתשובה של בן גביר לבג"ץ, נכתב כי הודעת היועצת המשפטית לממשלה נעשתה בחוסר סמכות. בן גביר ציין בהודעה כי "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי להשיב לטענות שיש נגדו באשר לחוסר תפקודו".
עוד צוין בתשובת בן גביר לעתירה כי "המשיב 4 (בן גביר) מתכבד לעדכן את בית המשפט הנכבד כי השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת. יחד עם זאת יצוין, כי בכוונת המשיב לפעול בהתאם לדוח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון ולהביא בתוך עשרה ימים לדיון בממשלה, בהצעת מחליטים, את סיום כהונת המפכ"ל בהתאם לקביעות בדוח מירון".
2 צפייה בגלריה
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר הבין למעשה שהזימון לשימוע בלתי חוקי, והמפכ"ל שבתאי מצידו לא התכוון בכל מקרה להגיע להליך ההשפלה שאותו תכנן השר. מיד לאחר הזימון לשימוע, האשימו מקורביו של שבתאי כי השר "מנסה להפוך את המשטרה למיליציה פרטית. עוד אמרו מקורביו של השר כי מדובר ב"התנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם".
העימות בין השניים החריף לאחר שלמפכ"ל שבתאי התברר כי השר בן גביר פנה באופן ישיר ומבלי לעדכן אותו למפקד מג"ב ניצב בריק יצחק, בעקבות העימותים הקשים בין שוטרים למתפללים שהגיעו בל"ג בעומר לקבר הרשב"י במירון. שבתאי, שאמור לסיים את כהונתו ב-17 ביולי, עדכן את היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה על הפנייה של השר למפקד מג"ב שנעשתה בניגוד לעמדת בג"ץ.
הבוקר הודיעה כאמור היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה לשר בן גביר כי זימונו של המפכ"ל לשימוע "אינו חוקי, ואין לקיימו". היא הוסיפה: "החשש הוא כי שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך. השימוע שעליו הודעת למפכ"ל המשטרה אינו כדין. המפכ"ל פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי המשטרה. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע".
היא הוסיפה: "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה המפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
היועמ"שית ציינה עוד כי "זימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מינהלית כבדת משקל. בהתאם, נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ״ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה. מכתבך אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך. על כן, כאמור, יש מניעה משפטית לקיום השימוע".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
המפכ"ל שבתאי, שנאם היום בכנס לשכת עורכי הדין, אמר: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית. לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל, וזאת מתוך אמונה שלמה שאם נִתפֵס אחרת - אבדה זכות קיומנו".
הוא הדגיש: "אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית, עצמאית, נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת. עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית".

"ניסיון ההפיכה לא ייענה בהרכנת ראש"

בן גביר לא נותר חייב, ולפני התשובה לבג"ץ אמר במליאת הכנסת: "בימים אלו, יש מי שמבקשים לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי, ולהביא למצב שבו פקידי השלטון הופכים לראשי השלטון. זו מגמה שהיא איום מוחשי נגד הדמוקרטיה. פקיד, פקיד בכיר מאוד, אבל הוא לא אמור לנהל את מדינת ישראל. בפרט אלו המנסים בסתר לקדם שימוש בכלים מסוכנים לצורך הגשמת שאיפותיהם הפוליטיות הנסתרות.
"עלינו, חברי הכנסת, להתייצב נגדם כחומה בצורה, ולהגיד בצורה הנחרצת וברורה ביותר: במדינה דמוקרטית, העם בוחר את נציגיו ואת ממשלתו. הממשלה היא הריבון, והיא זו שמתווה את המדיניות, ומנחה את הדרגים המקצועיים כיצד לפעול. הניסיון של גורמים מסוימים ליטול מהדרג הנבחר את סמכויותיו באצטלה של שלטון החוק - אינו שלטון החוק אלא פריעת החוק. ניסיון ההפיכה לא ייענה בהרכנת ראש".
לאחר שהבין שאין באפשרותו לזמן את המפכ"ל לשימוע לפני פיטורין, הודיע בן גביר כאמור כי הוא ינסה להוביל מהלך דומה באמצעות הממשלה בעקבות מסקנות דוח ועדת החקירה של אסון מירון ב-2021 שבו נמחצו למוות 45 בני אדם. מחברי הדוח המליצו להדיח את שבתאי מתפקידו עקב כשליו, אך בשל המלחמה הותירו את מועד ההחלטה בעניינו לממשלה.
השר בן גביר כבר הניח על שולחן הממשלה הצעת מחליטים להדחת המפכ"ל מתפקידו. בהצעה נכתב בין היתר: "הוועדה קבעה כי שבתאי היה מודע לכך שסכנת הצפיפות בהילולה, כפי שהתנהלה במשך שנים, עולה כדי סכנת חיים חמורה וממשית לחיי אדם, ומידע זה כשלעצמו חייב אותו לבחון מחדש את ההנחות שביסוד תוכנית המבצע. הוועדה קבעה כי אין לתלות את האירועים רק באופן ביצוע התוכנית בשטח, והתוכנית עצמה לא כללה מענה מספק לסכנת הצפיפות שהייתה צפויה בהילולה.
"עוד קבעה הוועדה כי אישור התוכניות לא ירד לפרטי הביצוע של ויסות הקהל, וכי גישה ביקורתית, המצופה מהדרג המאשר, הייתה מזהה כי תוכנית הוויסות שהוצגה אינה נותנת מענה לסוגיית הצפיפות. לסיום קבעה הוועדה כי אין בכך שהיו גורמים נוספים שהביאו לתוצאה הקשה, בכדי לכרסם במשקל הכשלים המיוחסים לשבתאי. נוכח כל האמור הגיעה הוועדה לכלל מסקנה כי רב-ניצב יעקב שבתאי נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים שפורטו בדוח הוועדה".
פורסם לראשונה: 19:47, 28.05.24