הריאיון עם השר שי
(צילום: סטס קופולו)

נמשך העימות בתוך הממשלה בסוגיית כניסת אזרחי אוקראינה לישראל: על רקע היום ה-15 לפלישת רוסיה לשטח אוקראינה, התייחס הבוקר (חמישי) שר התפוצות נחמן שי לביקורת הקשה שהטיחה כלפיו שרת הפנים איילת שקד. "המחלוקת בינינו היא האם מדינת ישראל צריכה לקבל פליטים ככל שיגיעו. מטילים איזה פחד על הציבור כאילו כל פליט שאיפתו הראשונה בצאתו היא להגיע לישראל. מגיעים רק כאלה שיש להם זיקה לישראל", אמר השר שי בריאיון לאולפן ynet.
אחרי שהשרה שקד הודיעה כי משרדה לא ידרוש מאזרחים אוקראינים לא יהודים שנכנסים לישראל כי לא יצטרכו להפקיד דמי ערבות בסך 10,000 שקל, אמר השר שי: "סוף סוף ביטלו את הקנס המיותר הזה. הרבה דמעות. 'חוכמה' שלאחר מעשה". שקד לא נותרה חייבת ואמרה אתמול: "אני מציעה ששר התפוצות יתמקד במשימה הלאומית העומדת לפתחנו לקליטת עשרות אלפי עולים, ולא בהוצאת דיבתה של ישראל וערעור מדיניות ההגירה שלה".
1 צפייה בגלריה
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי אילת שקד
השר שי והשרה שקד
(צילום: עדו ארז )
השר שי, שיצא לפולין כדי לעקוב מקרוב אחר הנמלטים מהתופת באוקראינה, הגיב בציניות להאשמות של השרה שקד. "אני ממש 'מתרגש' מי מוציא את דיבתה של ישראל ומי לא מוציא את דיבתה של ישראל, אני לא אתחרה בדיבורים האלה. אני אומר לכם דבר מאוד פשוט, למעלה משני מיליון איש איבדו את בתיהם, משפחותיהם נחצו לשניים, הגברים נשארו מאחור, הילדים והאנשים יצאו, עולמם אבד בשנייה אחת.
"אני לא אביא לכם את הסיפורים כי תוך זמן קצר כל הסיפורים האלה מתערבלים לאיזו טרגדיה אחת גדולה. אתה עובר מאחד לשני, אנחנו ישבנו אתמול בצורה מסודרת במתקנים של חב"ד ושל הג'וינט. ראינו אנשים רגועים, אוכלים, אבל אין להם כלום בחייהם. הם רק חרדים לגורל משפחותיהם והם לא יודעים מה עתידם. זה הסיפור האנושי החזק ביותר של המאה הזאת. אני חושב שכבני אדם, אנחנו צריכים להיות פתוחים לגורלם. באדמה הזאת שאני עומד עליה עכשיו, שממנה לקחו את סבי וסבתי ודודי ודודתי למחנות המוות, מפה אנחנו לא יכולים לדבר אחרת מאשר כבני אדם".
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה

- אולי במקום לדבר תפעלו לכך שבנתב"ג אנשים לא יתייבשו 12 שעות עד שבכלל מדברים איתם. "אפרופו חלוקת הסמכויות שהציעה אתמול שרת הפנים, היא שלחה אותי לתפוצות, אז אני מבקש שמשרד הפנים יטפל במה שצריך לעשות משרד הפנים, וכל משרד ממשלתי יעשה את שלו, כך אולי נצליח. אני מטפל בקהילות היהודיות באוקראינה. משרד התפוצות מעביר להן למעלה מ-20 מיליון שקל, נמשיך לרכז משאבים גם מתוך מדינת ישראל וגם מהעולם היהודי ולסייע להם".
- שרת הפנים אומרת "בואו נילחם על כל יהודי". "המחלוקת בינינו היא האם מדינת ישראל צריכה לקבל פליטים ככל שיגיעו. לא יגיעו במספרים שכל כך מאיימים עלינו. אני שואל אותם, יושב איתם. אלה אנשים שיש להם איזושהי רגל בישראל. בחור בן כמעט 18 ראינו אותו אתמול, עבר את כל אירופה כדי להגיע הנה לפולין. היום הוא עולה על מטוס, מחר הוא יגיע למשפחה שלו בישראל. אלה שבאים לישראל זה מצוין, זה החלום שלנו. אבל אני רק אומר שצריך לראות גם את התמונה הרחבה יותר.
"אסור לנו להתכווץ בתוך הפינה שלנו. אנחנו בני אדם, אנחנו אנשים שעברו מה שאולי אף עם אחר בעולם לא עבר בהיסטוריה, ואנחנו לא יכולים להישאר אדישים לסבל האנושי. טוב שאנחנו עוזרים לפולין, בעוד כמה שעות אפגוש שרה פולנית ואגיד לה תודה על המאמצים שהם עושים ובמקביל אספר לה מה המדינה שלי עושה. לא יגיעו מיליוני אוקראינים לישראל, גם לא יגיעו מאות אלפים וגם לא עשרות אלפים. אבל אי אפשר לעמוד עם מכונה רושמת ולרשום 'נכנס עוד אחד', 'הגענו ל-25 אלף - עצרנו'. עזבו אותי מהמספרים, תנו לאנשים להיכנס, תושיעו".
על התחושות משהייתו בגבול פולין-אוקראינה, סיפר השר שי: "לאן שאתה הולך, אתה רואה פליטים. אני לא עוסק בפסיכולוגיה האישית שלי, אני עוסק בעצב הכללי שכל אדם חייב לחוש ברגעים אלה. אני רואה את העולם מגיעים לישראל, זה מאוד משמח ויפה ומעודד. אבל אלה מספרים חסרי משמעות מול התמונות האלה שמראים כל הזמן של הילדים מאוקראינה".