המלצות מעזה - ללבנון: מאז פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון השבוע, ובצל הציפייה להסלמה בחזית הצפונית, הרשת מוצפת בסרטוני "הסברה" של תושבי רצועת עזה הממוענים לתושבי לבנון. הנושא המרכזי שחוזר על עצמו בסרטונים - מה לעשות במידה ותפרוץ מלחמה כוללת, שתאלץ את האוכלוסייה האזרחית לעבור למחנות פליטים ועקורים, כפי שקרה בעזה מאז 7 באוקטובר.
"הכינו תיק עם כסף ומסמכים אישיים". סרטוני "הדרכה" מעזה

העזתים שבחרו לצלם סרטוני "הדרכה" מדברים על מצב שבו לעקורים לא תהיה כל ודאות בנוגע למועד חזרה לבתיהם, אם אלו בכלל יוותרו על כנם. חלק מהסרטונים כוללים כאמור המלצות וטיפים בסגנון "עשה ואל-תעשה" בעת מלחמה, בעוד אחרים מנסים להעביר את התחושות, החוויות וההשלכות הקשות של המלחמה.
לדוגמה, השפית העזתית האלה אל-אחשם צילמה סרטון עם המלצות לפעולה בתרחיש של מלחמה כוללת: "הכינו תיק, שימו בו כסף וזהב, ואת כל הניירת האישית שלכם (תעודת זהות, רישיונות, תעודות אקדמיות ותעודות לידה). שימו את התיק ליד הדלת, ודאגו שמישהו יהיה אחראי עליו וייקח אותו מיד בעת חירום". השפית, שדיברה מתוך ניסיונה האישי לאחר שנעקרה מביתה כמה פעמים לאורך המלחמה, הוסיפה: "אל תשכחו שאנחנו לקראת חורף, לכן תיקחו בתיקי בית ספר שני 'טרנינגים' לכל ילד, בנוסף למוצרי ההיגיינה האישיים שלכם".
בסרטון אחר, שפרסם ברשת טיקטוק, תושב הרצועה בשם וסים ביקש להעביר מסר מתוך האוהל שלו הממוקם באזור ההומניטרי באל-מוואסי: "אל תילחמו. המלחמה מביאה רק הרס ותחזיר אתכם אחורה עשרות שנים. אל תיתנו למלחמה להרוס אתכם". תושב עזה אחר, שנעקר מביתו לדיר אל-בלח, מוחמד אל-מג'איידה, התבטא בנושא השלכות המלחמה: "המלחמה היא מוות והשפלה, אנחנו חיים כמתים. שאלוהים ישמור על לבנון מכל מלחמה ושהסיוט הזה ייגמר".
1 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
ההרס בדאחייה בביירות אחרי תקיפת צה"ל שבה חוסל איברהים עקיל
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
ההרס בדאחייה

מנגד, יש גם סרטונים מסוג אחר, כמו זה שפרסם הבלוגר הפלסטיני מוחמד פיאד. גם הוא צילם את עצמו בעודו שוהה באוהל באל-מוואסי, ופנה לתושבי לבנון בציניות: "אני קורא ללבנונים - יש מצב שתכף תתפנו למוואסי, תיזהרו".
בנוסף לאלו, בימים האחרונים הופצו ברשתות החברתיות גם סרטונים רבים עם מסרים שקוראים ללבנונים דווקא לנסות וללחוץ על חיזבאללה שלא להיכנס למלחמה, שעלולה לגרום כאמור לעקירת תושבים רבים.