מפקד היחידה לפשיעה כלכלית בזמן חקירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, קצין המשטרה בדימוס אלי אסייג, החל להעיד היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. הוא נחקר על-ידי התובעת יהודית תירוש, והתייחס לתיק 4000 (בזק-וואלה) שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
עדות קצין המשטרה אלי אסייג, היום

"בסוף ינואר 2018 קיבלתי את המשימה של תיק 4000", סיפר. "חברנו ליחידת החקירות של הרשות לניירות ערך. עודכנתי שיש חשד לעבירות של טוהר המידות, שוחד של ראש הממשלה ואחרים. למדנו את החומרים, והאיצו בנו קצת כי היה חשש לשיבוש. עיתונאי אחד לפחות רצה לפרסם כתבה. תוך שבועיים-שלוש עשינו כמה פעולות חקירה סמויות כדי לצאת לפרוץ (חקירה גלויה, ג"מ). החשד היה מתן טובות רגולטוריות מצד ראש הממשלה בתמורה לסיקור אוהד-מיטיב מצד אתר וואלה".
אסייג העיד: "אני הייתי אחראי על החקירה בתור מפקד היחידה. בנינו צוותים ואשכולות לפי נושאים, והצגנו את התוכנית בפני ראש להב ואח"מ ואז משרד המשפטים, ומול היועמ"ש מנדלבליט. קיבלנו את ברכת הדרך ויצאנו לפרוץ".
אחרי שסיפר שקיבלו אישור לפתוח בחקירה, העיד אסייג כי "לא יצא לי לחקור ראש ממשלה לפני מעולם. השונה כאן הוא שכל מה שקשור אליו ולסביבתו היה טעון אישור מול המפקדים ומשרד המשפטים. היינו מעדכנים כל תקופה מה עשינו ומה השלבים הבאים".
3 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
אסייג: "רה"מ הכתיב את הזמן ואת מועד החקירות, ולרוב השיב 'לא זוכר'"
(צילום: AP/RONEN ZVULUN / POOL)
"תיק 4000 תיק גדול, אבל טיפלתי בתיקים גדולים יותר בעבר", הוסיף אסייג. "היו דברים שלא הייתי יכול לבצע. למשל, לא קיבלתי אישור לעשות מחקרי תקשורת לנייד של שרה ויאיר נתניהו ושל ראש ממשלה, ככל שהיה לו. לא היינו יכולים גם לעצור את כולם ביחד כמו שנהוג בתיקים אחרים על מנת למנוע שיבושים".
"בתיק הזה היו לא מעט שיבושים", קבע אסייג. "אין אירוע שכל החשודים העיקרים לא נחקרים באותו יום, אבל כאן לא ניתן אישור לזה בהתחלה. הייתי צריך לתאם כל חקירה עם ראש הממשלה - והחקירה הייתה תלויה לא מעט בו. למשל, אם הוא בחו"ל או חולה, או בביקור כזה או אחר. מצאתי את עצמי מתמודד עם החשוד ולא עם החקירה".
"באחת הפעמים פניתי ליועמ"ש כדי לפתור את הבעיה, איך אפשר לזמן את ראש הממשלה לחקירה", אמר. "הוא דחה אותי כמה פעמים וזה נראה קצת מוגזם ופוגע בחקירה. בכל חקירה, ראש הממשלה הכתיב את הזמן ואת המועד. אין מצב לחקור אותו 10 שעות, אלא רק 4.5 שעות בערך. מועדי החקירה לא תאמו את צורכי החקירה. היינו תלויים בזמן שיקצה לנו".
על החקירות עצמן אמר אסייג כי "אפשרנו לנתניהו לבוא לידי ביטוי, לנאום. רוב התשובות שלו היו 'לא זוכר'".
3 צפייה בגלריה
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
אסייג על יאיר נתניהו: "היו הנחיות לנהוג בזהירות וברגישות"
(צילום: יאיר שגיא)
על השיחות עם עורך הדין של יאיר נתניהו אמר: "הזמנו את יאיר וקיבלתי טלפון מעו"ד יעקב וינרוט ז"ל. הוא אמר לי שזה לא טוב שיאיר יגיע לתחנת משטרה, כי זה יכול לגרום לדבר לא נעים מצד יאיר. ישבתי והתלבטתי והצפתי בפני המפקדים ומשרד המשפטים, ומצאתי פתרון לחקור אותו במשרדי הרשות לניירות ערך. וינרוט הודה לי וכך הוא נחקר. היו הנחיות לנהוג בזהירות ורגישות, לשים לב שלא קורה איתו משהו".
"נהגנו בצורה מקצועית", אמר. "כל חשוד שהחלטנו לעצור, הייתה לפני הכול הצדקה למעצר. גם לא ביקשנו מספר רב של ימי מעצר. יש תיקים שמקבלים הרבה יותר ימים".
הוא התייחס גם לטענות שהמשטרה הפעילה לחץ כלכלי על נחקרים באמצעות תפיסות רכוש, ואמר כי "יש כאן חשד לשוחד והלבנת הון במאות מיליוני שקלים. בהתאם לזה תפסנו רכוש, כמו שנוהגים בכל תיק ותיק".
כמו כן, הוא דחה טענה נוספת שהוצגה במשפט, שחקירת בני משפחה לגבי הרכוש נועד להפעיל לחץ על חשודים. "בתפיסת ההפעלה ביחידה, כשיש פוטנציאל של עבירות כלכליות, אנחנו תופסים רכוש כבר בתחילת החקירה כדי למנוע הברחת רכוש ונזק לאנשים שאינם חשודים", הסביר. "עלינו לתפוס רק מה שרלוונטי לחשודים. זה לא ייחודי לתיק".
על הטענות נגד חקירת אלוביץ' ענה: "יצא לי לשרת בחקירות 36 שנים, והחקירות בתיק 4000 נעשו בעוצמות הכי נמוכות שאני מכיר. טיפלתי בארגוני פשיעה, עבריינים ועבירות הונאה, ולא ראיתי שום התנהגות חריגה כאן של החוקרים. ראיתי חקירות קצת יותר קשוחות".
על הטענה של שימוש פסול בבני משפחת אלוביץ' אחד נגד השני, ועל ההפגשה של אור הבן עם שאול האב, אמר הקצין בדימוס: "לא הכרתי התנהגות פסולה. הבנו שהמשפחה היא מקשה אחת, ואם יסכימו לספר את האמת ולשתף פעולה - זה יהיה רק ביחד. בחקירה היה רעיון שאור ידבר עם האבא, אז נתנו אפשרות והיה מפגש שלא צלח בסוף. זו לא הפגשה חריגה. אם יש משהו חריג בתיק זה לטובת החשודים - מקלחות ושוקולדים".
משפט נתניהו, היום
על הטענה שניר חפץ נחקר כשהוא תשוש אמר אסייג: "הוא היה חד וענייני, וגם על הפשפשים קיבל טיפול. קיבל אוכל מקלחת ותגלחת, אלו דברים שלא נהוג לתת לעצורים". על זימון בני משפחת חפץ בטענה שהופעל עליו לחץ לכך: "אין מצב שמביאים אנשים לחקירה בלחץ. אם אשתו זומנה, כנראה שהייתה סיבה". על זימון רעיית פילבר אמר כי "היו שני מפגשים של חפץ מתחת לבית פילבר, ופילבר אמר בעדות שהוא עדכן את אשתו. רצינו לאמת את זה". כמו כן, הוא התייחס לפגישות עדים ונחקרים בתחנה: "זה לא חריג. בסוף יש כל מיני מניפולציות בחקירה".
עורך דין בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה, חקר את אסייג חקירה נגדית: "מבחינתך הכול תקין ובסדר. שום קו לא נחצה?". אסייג: "אני לא מכיר פרשייה מושלמת, יש כל מיני דברים שאולי אפשר לעשות יותר טוב או חוכמת בדיעבד. הייתי צריך להתעקש לקבל את מחקרי הקשר של שרה ויאיר וחיפוש בבתיהם". בן צור: "נחקר שנופל על הרצפה במצב עייפות בלתי נסבל זו שגרה?". אסייג: "התיאור שלך דרמטי. לא מכיר את זה. אני מתאר לעצמי שלא ראיתי כל דבר".
בן צור המשיך בחקירה: "להדיח נחקרים מרכזיים להחליף את עורכי דינם?". אסייג: "מכיר מקרה של חוקר שהתבטא ונתבקשתי לבדוק בדיעבד שהתבטא ב"רופא ומומחה" כלפי עורך דין וניר חפץ. לא יודע בדיוק מה קרה שם. לא הייתי משתמש במושגים האלו, חד משמעית אסור לנו לבקש להחליף עורכי דין. המקרה הבודד הזה - מפרח אחד לא עושים אביב". בן צור: "לא תקין לסחוט לטעמי עד מהותי שיש לו היכרות עם מקורבת". אסייג: "לא מכיר שזה קרה. אם היה איום לפגיעה חושב שזה לא תקין".
אסייג התייחס גם באופן פרטני למטרה בנוגע לפילבר, חפץ ובני הזוג אלוביץ': "רצינו להפוך אותם לעדי תביעה. הייתי שמח אם היו גם עדי מדינה". על פגישת ההנחיה בין נתניהו לפילבר: "מבחינתי תאריך ההנחיה פחות רלוונטי, אלא ההנחיה עצמה והביצוע שלה, והריצה של פילבר באמוק לבצע את ההנחיה. לא הוצאנו איכונים". אסייג גם התייחס לעצם חשיבותה של הפגישה, ואמר כי "זה העניין העיקרי".
3 צפייה בגלריה
החוקרת סיון סבן
החוקרת סיון סבן
חוקרת הרשות לניירות ערך סיון סבן: "לא איימתי, ניהלתי שיח פתוח"
(צילום: עמית שאבי)
בן צור: "פילבר אמר 'הרגשתי שמנסים לדחוף לי בכוח מילים לפה'". אסייג: "בחקירה אמר שהוא קיבל הנחיה מראש הממשלה". השופט בר-עם התערב: "האם צריך להכניס לעד מילים לפה?". אסייג: "לא יודע מה זה להכניס לפה. הוא נחקר, עו"ד, משפטן, אדם אחראי, בוגר. זה נראה לי קצת מוזר". השופטת רבקה פרדימן-פלדמן: "אם היה טוען נחקר שהוא לא עו"ד, זה תקין?". אסייג: "הייתי מעדיף שזה לא יקרה. אם אדם לא עשה משהו לא יכול לומר שהוא עשה. אני לא מאמין לזה". בר-עם: "אדוני לא ראה דבר כזה מעולם?". אסייג: "לא נתקלתי בדבר כזה מעולם".
מוקדם יותר היום העידה סיון סבן, חוקרת הרשות לניירות ערך בתיק 4000. היא זו שחקרה את אור אלוביץ', שהתיק נגדו נסגר. עורך הדין ז'ק חן שמייצג את בני הזוג אלוביץ' חקר אותה, וטען כי היה לחץ חריג מצידה על בנו של איש העסקים כדי שיפעיל לחץ על אביו שיהפוך לעד מדינה - ואף יחליף עו"ד לצורך כך.
החוקרת לאורך כל היום דחתה את טענות הסנגור. "לא איימתי, ניהלתי שיח פתוח וכנה", אמרה. "הדהדתי את דבריו ושיקפתי את העובדות. לקחתם את כל השיח הכנה בנינו והפכתם אותו ל'תרגיל חקירה נלוז'".