ראש הממשלה יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי פעלו בכדי למתן את העלאת תעריף התשלום למשפחתונים. עבור הורים הזכאים לסבסוד, מחצית מההעלאה תסובסד על ידי המדינה בהתאם לגובה הכנסתם.
מזרוע התעסוקה במשרד הכלכלה נמסר כי המימון להנחה במשפחתונים יבוא מכספי תמיכה שכבר תוקצבו במסגרת תקציב המדינה לשנה הנוכחית, ובהודעה הרשמית על ההחלטה להפחית את תשלומי ההורים נאמר כי הממשלה תממן את ההנחה.
2 צפייה בגלריה
מעון ויצו נס ציונה
מעון ויצו נס ציונה
18,300 ילדים במשפחתונים. אילוסטרציה
מרבית ההורים לילדים במשפחתונים מקבלים את הסבסוד הגבוה ביותר מהמדינה בשל צורך כלכלי משמעותי. כזכור, ועדת המחירים שהתכנסה לקראת שנה"ל תשפ"ג המליצה לשרי האוצר והכלכלה להעלות את שכר הלימוד במשפחתונים המסובסדים ב-546 ש"ח לחודש. לפיד, ליברמן וברביבאי פעלו למתן את המלצת הוועדה משום שלדבריהם שמדובר בנטל כלכלי גדול ולא מידתי לציבור ההורים.
לפי ההצעה שגובשה על ידם, במקום עליית המחיר המפוקח עליו המליצה הוועדה, המחיר בשנה הקרובה יעלה ב-152 שקלים, והוא יסובסד על ידי המדינה בכ-50% להורים הזכאים, כך שהתשלום יעמוד על כ-77 שקלים בממוצע (בהתאם לגובה הכנסות של ההורים). בשנה הבאה תיבחן הפעימה הבאה.
2 צפייה בגלריה
יפעלו לסבסוד מלא. לפיד, ליברמן וברביבאי
יפעלו לסבסוד מלא. לפיד, ליברמן וברביבאי
יפעלו לסבסוד מלא. לפיד, ליברמן וברביבאי
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
כמו כן, השלושה פנו ליועצת המשפטית לממשלה כדי לבחון את האפשרות של מתן סבסוד מלא בשנת הלימודים הקרובה להורים הזכאים לכך.
בהודעה המשותפת ללפיד, ליברמן וברביבאי נכתב כי עדכון התעריף לא בוצע מאז 2009, ושהמתווה יאפשר מענה לגידול בעלויות הפעלת המשפחתונים ושחיקה בשכר המטפלות תוך מיתון גובה תשלומי ההורים.
בישראל פועלים כ-3,700 משפחתונים מסובסדים ע"י זרוע העבודה, בהם נמצאים כ-18,300 פעוטות מגילאי לידה עד גיל 3. במהלך השנה האחרונה הועברה האחריות למעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. לפיד, ליברמן וברביבאי אמרו כי לדעתם, מבחינה פדגוגית נכון להעביר גם את המשפחתונים לאחריות משרד החינוך, וכי הם יפעלו כך בממשלה הבאה.
פורסם לראשונה: 21:30, 18.08.22