דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התראיין הערב (חמישי) לרשת "סקיי ניוז", ובהצהרה נדירה הודה שצבא רוסיה ספג אבדות קשות בשדה הקרב. בראיון נשאל פסקוב אם המלחמה באוקראינה מהווה "השפלה" עבור מוסקבה – מכיוון שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא הצליח לכבוש את קייב ולהחליף את השלטון האוקראיני, ואלפי חיילים רוסים נהרגו עד כה במלחמה. בתשובה לשאלה הזאת אמר פסקוב שמדובר ב"הבנה שגויה" של המצב בשטח, אך כשנשאל לאחר מכן אם רוסיה אכן איבדה אלפי חיילים אמר דובר הקרמלין: "כן, יש לכוחותינו אבדות משמעותיות וזו טרגדיה אדירה מבחינתנו".
פסקוב לא ציין את מספר החיילים הרוסים שנהרגו באוקראינה. הקרמלין מעדכן רק לעיתים רחוקות על מספר ההרוגים במלחמה, ובעדכון האחרון דיווח על 1,351 חיילים רוסים שנהרגו. מניין ההרוגים המדויק לא ידוע, אך ההערכה בארה"ב ובנאט"ו היא שמספר החללים הרוסים נע בין 7,000 ל-15,000.
תיעוד מפרברי קייב: טנק בודד של צבא אוקראינה משמיד שיירת טנקים רוסית

22 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה ליד שרידי טנקים רוסיים בעיירה בוצ'ה
חיילים של צבא אוקראינה ליד שרידי טנקים רוסיים בעיירה בוצ'ה
נשיא רוסיה פוטין, וחיילים אוקראינים ליד שרידי טנקים רוסיים בעיירה בוצ'ה
(צילום: רויטרס )
בהתייחסות לזעזוע העולמי מהתמונות שהגיעו מעיירה בוצ'ה בפרברי קייב חזר פסקוב על עמדת הקרמלין שהתמונות "מפוברקות ומזויפות" – וכי מדובר בפרובוקציה של הממשלה האוקראינית. כנשאל בראיון ל"סקיי ניוז" אם הוא מבין "עד כמה גרוטסקי זה נשמע" – פסקוב ענה: "מדובר בזיוף מובהק. אנחנו מדברים על זה כבר כמה ימים אבל אף אחד לא מקשיב לנו".
קייב דיווחה שאחרי הנסיגה הרוסית מבוצ'ה התגלו ברחובותיה מאות גופות של אזרחים, שלטענתה נרצחו בזמן הכיבוש הרוסי. רוסיה טוענת שהאוקראינים פיזרו בכוונה גופות ברחובות אחרי נסיגת הצבא הרוסי בסוף חודש מרץ, וכך "ביימה" את מראות הטבח, במסגרת ניסיונה להאשים את הרוסים בפשעי מלחמה. בצל טענותיהם של הרוסים פרסם השבוע העיתון "ניו יורק טיימס" צילומי לוויין, שבהם נראות גופות הנרצחים מוטלות ברחובות כבר באמצע החודש שעבר, בזמן שהעיירה הייתה נתונה לכיבוש רוסי. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה אתמול שהתמונות של הגופות "מזויפות" – ונועדו להצדיק הטלת סנקציות נוספות על מוסקבה ולחבל במגעים להפסקת אש.

"חיילים שוחחו על טבח בבוצ'ה, גרמניה יירטה שיחות"

ברקע ההכחשות הרוסיות דיווחו הערב "דר שפיגל" ועיתונים גרמניים נוספים שהכוחות הרוסיים נשמעו מדברים בקשר על כוונתם לרצוח אזרחים בבוצ'ה. השיחות יורטו על-ידי ה-BND, שירות הביון הפדרלי של גרמניה. לפי הדיווחים, באחת השיחות מדברים הרוסים על הוצאה להורג של אזרחים אוקראינים בתום חקירתם. בהקלטה אחרת מתייחס אחד החיילים לירי על רוכב אופניים. השבוע, באחת התמונות מבוצ'ה, פורסם סרטון שלכאורה מתעד ירי של הכוחות הרוסיים לעבר רוכב אופניים.
גורם שבקיא בפרטים דיווח ששירות הבדיון הפדרלי דיווח לפרלמנט הגרמני על השיחות שיורטו.
תיעוד שבו נטען כי נראה ירי רוסי על רוכב אופניים בבוצ'ה
(צילום: מהטוויטר של ארגון Bellingcat)

22 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
צילום לויין
צילום לויין
צילום לוויין מאמצע החודש שעבר שמוכיח: בניגוד לטענות שהשמיעו הרוסים, הגופות היו מוטלות ברחוב בבוצ'ה כבר בימי שליטתם, ולא הובאו אחרי הנסיגה
(צילום: AFP/SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התריע השבוע כי מעשי זוועה נוספים צפויים להתגלות בערים ובעיירות ששוחררו מידי הרוסים ושטרם נסרקו, במיוחד בבורודיאנקה - פרבר של קייב השוכן כ-25 קילומטרים ממערב לבוצ'ה. ביום שלישי כבר החלו להגיע מהעיירה הזו תמונות של הרס עצום שנותר אחרי שחרורה מהכיבוש הרוסי, וגם של גופות, אם כי לא ברור כיצד אותם אזרחים נהרגו.
התובעת הכללית של אוקראינה, אירינה ונדיקטובה, אמרה הערב ש-26 גופות התגלו בהריסות של שני בניינים בבורודיאנקה, במהלך סריקות של צבא אוקראינה. היא האשימה את הכוחות הרוסיים בתקיפות אוויריות בעיירה, לפני שכבשו אותה, אך לא ציינה כיצד נקבעו נסיבות המוות. השבוע העריכה התובעת שמבין היישובים ששוחררו באזור קייב, המצב בבורודיאנקה הוא הקשה ביותר. זלנסקי אמר הערב שהמצב בבורודיאנקה "מחריד בהרבה" מבבוצ'ה.
22 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים
בניינים הרוסים
בניינים הרוסים בבורודיאנקה
(צילום: AFP)
הערב, במכה דיפלומטית לרוסיה, החליטה העצרת הכללית של האו"ם להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם, בעקבות "הפרות בוטות ושיטתיות" של זכויות אדם באוקראינה. 93 מדינות – בהן ישראל – הצביעו בעד המהלך הסמלי, 24 מדינות התנגדו ו-58 מדינות נמנעו. מוסקבה הגיבה לתוצאות ההצבעה בעצרת הכללית ואמרה שההחלטה להשעות אותה "לא חוקית" ומוטה פוליטית.
כדי להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם, שבה חברות 47 מדינות, היה דרוש רוב של שני שלישים בהצבעה בעצרת הכללית. המדינות שנמנעו לא נכללות בחישוב. רוסיה היא המדינה השנייה בלבד שהושעתה ממועצת זכויות האדם, שהוקמה ב-2006. ב-2011 החליטה העצרת הכללית להשעות את לוב, בעקבות דיכוי ההפגנות של כוחות הביטחון נגד השליט דאז, מועמר קדאפי.
22 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעה באו"ם
תוצאות ההצבעה באו"ם
תוצאות ההצבעה באו"ם
(צילום: AFP)
ארה"ב קידמה את ההצעה להשעות את רוסיה מהמועצה. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר הערב שמתקבלים עוד ועוד דיווחים על מעשי אונס, עינויים ומעשי רצח מצד הכוחות הרוסיים באוקראינה. בלינקן אמר שארה"ב מגבירה את הלחץ על הקרמלין, ושמספר המדינות שתומכות באוקראינה ומתנגדות לרוסיה הולך וגדל. בלינקן אמר את הדברים בבריסל, שם נערך כינוס שרי החוץ של נאט"ו.
בבריסל נמצא גם שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, שבירך הערב על תוצאות ההצבעה. "לפושעי מלחמה אין מקום בגופים של האו"ם שנועדו להגן על זכויות אדם. אני אסיר תודה לכל המדינות החברות שתמכו בהחלטה ובחרו בצד הנכון של ההיסטוריה", הוסיף קולבה.
שר החוץ יאיר לפיד אמר הערב: "ההצבעה היום אינה משנה את עמדתנו כלפי המועצה לזכויות אדם של האו"ם, שהיא גוף קיצוני, פגום מוסרית, מוטה ואנטי-ישראלי במהותו אשר מנוצל מאז הקמתו בידי המדינות המפרות הראשיות את זכויות אדם בעולם ככלי פוליטי, בין היתר כדי לתקוף את ישראל". בתחילת מרץ הצביעה ישראל בעצרת הכללית בעד גינוי רוסיה בעקבות הפלישה.
22 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה בבריסל
(צילום: EPA)
22 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב עם שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
מזכיר המדינה של ארה"ב עם שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: AP)
בפגישה בבריסל התייחס קולבה למתקפה הגדולה שמתכננת רוסיה בחבל דונבאס במזרח אוקראינה. חייליו של ולדימיר פוטין נסוגו מפרברי קייב ומאזורים אוקראיניים אחרים כדי להיערך מחדש ולהגביר את התקפותיהם בדונבאס - החבל שברובו שולטים מורדים פרו-רוסים הזוכים לסיוע ממוסקבה. קולבה אמר שהקרב על דונבאס יזכיר בהיקפו את מלחמת העולם השנייה, ויכלול אלפי טנקים, מטוסים ורכבים משוריינים. קולבה קרא לחברות נאט"ו לסייע לאוקראינה במהרה. "או שתעזרו לנו עכשיו – אני מדבר על ימים, לא שבועות – או שהעזרה שלכם תגיע מאוחר מדי והרבה אנשים ימותו", אמר קולבה לשרי החוץ של הברית הצבאית שאוקראינה, כזכור, אינה חברה בה.
"האג'נדה שלי מאוד פשוטה – נשק, נשק ועוד נשק", הדגיש קולבה. "ככל שנקבל יותר נשק, והוא יגיע לאוקראינה מוקדם יותר, כך נציל יותר אנשים". הוא הזהיר כי הטבח בעיירה בוצ'ה "היה רק קצה הקרחון", ולכן צריך למצוא דרך לשים סוף למלחמה כדי שלא יתחוללו עוד זוועות. לדבריו בהשוואה לבוצ'ה, המצב בעיר מריופול - שנמצאת תחת מצור רוסי כבר שבועות ארוכים - "גרוע בהרבה".
ההרס בבוצ'ה לאחר הטבח
(צילום: זיו קורן )
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר הערב שחברות הברית הצבאית הסכימו להגדיל את הסיוע הצבאי לאוקראינה, ויעבירו לה מגוון של מערכות נשק – אך לא ציין מאיזה סוג. הגנרל האמריקני מארק מילי, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, אמר לאחר מכן שארה"ב ובעלות בריתה יעבירו לאוקראינה 25,00 מערכות נגד מטוסים – שכוללות טילי סטרינגר - ו-60,000 מערכות נגד טנקים.
חברות נאט"ו, שלא מעוניינות לקחת חלק פעיל במלחמה עם רוסיה, סירבו לשלוח חיילים לאדמת אוקראינה או לסגור את המרחב האווירי שלה. הן אמנם העבירו לה טילים נגד טנקים ומטוסים אך לא שלחו לה מטוסים, טנקים או ציוד אחר שידרוש לאמן את כוחותיה להשתמש בו. אתמול דיווח בכיר אמריקני שכוח אוקראיני מצומצם נמצא בארה"ב ועובר הכשרה בנוגע לשימוש במל"טים מתקדמים.
סטולטנברג הזהיר שהמלחמה באוקראינה עלולה להימשך חודשים ארוכים – ואף שנים – וכי העולם צריך להיערך לכך. הוא אמר שבעלות הברית "מוכנות לעשות יותר" כדי לספק עוד ציוד צבאי לקייב.
22 צפייה בגלריה
 ינס סטולטנברג מזכ"ל נאט"ו
 ינס סטולטנברג מזכ"ל נאט"ו
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
(צילום: רויטרס)
במקביל ממשיכה אוקראינה לקרוא לעולם להחריף את הסנקציות על מוסקבה - וכך לאלץ אותה לסיים את המלחמה. בנאום בפני הפרלמנט היווני אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שמדינות חייבות להפסיק לרכוש נפט מרוסיה, ולנתק את הבנקים הרוסיים מהמערכת הפיננסית העולמית.
ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין אמר היום שבעקבות הסנקציות חסרות התקדים שהטילו ארצות המערב, המצב הכלכלי הנוכחי במדינה הוא הקשה ביותר מזה שלושה עשורים. ראש ממשלת רוסיה הבהיר כי עם זאת, הניסיון לבודד את מוסקבה מהכלכלה העולמית ייכשל.
22 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי. קורא להחריף את הסנקציות
(צילום: AP)
בנאומו האחרון לאומה אמר זלנסקי כי צבא רוסיה צובר כוחות לקראת מתקפה חדשה על דונבאס. "נילחם ולא ניסוג", הבטיח זלנסקי, "נשתמש בכל האפשרויות העומדות לרשותנו כדי להגן על עצמנו עד שרוסיה תתחיל לחתור ברצינות לשלום. זו ארצנו. זה עתידנו. ולא נוותר עליהם". סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, שבה והדגישה כי תושבי חבל דונבאס (שמורכב מהמחוזות דונייצק ולוהנסק) נקראים למהר ולהתפנות מערבה, משום שכאשר תתחיל המתקפה הרוסית הממשלה בקייב לא תוכל לעזור להם.
התקשורת האוקראינית דיווחה הערב שמטוסים רוסיים הפציצו מסילת רכבת בקרבת תחנה במחוז דונייצק – וכתוצאה מהתקיפה נמנע פינוי מהאזור של תושבים שעלו על שלוש רכבות.
22 צפייה בגלריה
אנשים עולים ל רכבת עוזבים את העיר קראמטורסק מחוז דונייצק חבל דונבאס מזרח אוקראינה פליטים
אנשים עולים ל רכבת עוזבים את העיר קראמטורסק מחוז דונייצק חבל דונבאס מזרח אוקראינה פליטים
עולים לרכבת ועוזבים את העיר קראמטורסק, במחוז דונייצק שבחבל דונבאס
(צילום: AFP)
בעקבות החשש ממתקפות קשות בדונייצק ולוהנסק, גם בעיר דניפרו - שנמצאת במחוז דניפרופטרובסק הסמוך ללוהנסק - קראו היום לתושבים להתפנות. ראש העיר הרביעית בגודלה באוקראינה קרא לנשים, לילדים ולקשישים לעזוב את העיר לאור החשש ממתקפה רוסית נרחבת במזרח אוקראינה. "המצב בדונבאס מתחמם בהדרגה, ואנחנו מבינים שאפריל יהיה אינטנסיבי למדי", אמר ראש העיר בוריס פילטוב. "כל מי שיכול, כפי שכבר אמרתי, צריך לעזוב. זה כולל נשים, ילדים, קשישים, ומי שלא לוקח חלק ישיר בפעילות המשק". בניגוד לערים שנמצאות מדרום וממזרח לדניפרו, בעיר טרם היו קרבות משמעותיים ותקיפות נרחבות.
צבא אוקראינה דיווח היום שהכוחות הרוסיים ממשיכים לתקוף את חרקוב – העיר השנייה בגודלה באוקראינה – בטילים ופגזים. הערב הודיע המושל המחוזי על הרוג ו-14 פצועים בהפגזה בעיר. סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, קראה אתמול גם לתושבי חרקוב לעזוב את האזור בעקבות המתקפה המתוכננת בחבל דונבאס – שסמוך לחרקוב.
22 צפייה בגלריה
נזק מהפגזות בחרקוב
נזק מהפגזות בחרקוב
נזק מהפגזות בחרקוב
(צילום: רויטרס)
ברקע הזעזוע העולמי מהטבח בבוצ'ה - שרוסיה מכחישה שביצעה - התייחס היום שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לקשיים במגעים להפסקת אש. לברוב אמר שקייב הציגה למוסקבה טיוטת הסכם שבו היו תנאים "בלתי מקובלים", והאשים את אוקראינה בסחבת בשיחות. מיכאילו פודוליאק מהמשלחת האוקראינית הכחיש את טענות לברוב ואמר ששר החוץ הרוסי אינו לוקח חלק פעיל במשא ומתן - והצהרותיו הן למטרות תעמולה בלבד. פודוליאק אמר שמוסקבה מעוניינת להסיט את תשומת הלב מהזוועות שהתחוללו בבוצ'ה. "כך צריך להתייחס להצהרות כאלה", אמר על דברי לברוב.

חיילים אוקראינים תועדו יורים למוות ברוסי שנפל בשבי

בימים האחרונים אוקראינה ורוסיה מאשימות זו את זו בהתעללות בחיילים שנפלו בשבי במהלך המלחמה. השבוע טענה קייב שהיחס שקיבלו החיילים שנפלו בשבי הרוסי מנוגד לאמנת ג'נבה, והיום הודיעה ועדת החקירות ברוסיה שהיא פתחה בחקירה בעקבות "יחס לא-אנושי" לשבויי מלחמה רוסים. מוסקבה אמרה שהסיבה לחקירה היא עדות של חייל רוסי שהיה בשבי במשך 29 ימים.
ביום שני פורסם ברשת סרטון שמתעד הוצאה להורג של חייל רוסי שנפל בשבי, בכפר ממערב לקייב - אזור שממנו נסוגו לאחרונה הכוחות הרוסיים. אתמול קבע ניו יורק טיימס שהסרטון מאומת. בסרטון החיילים האוקראינים יורים למוות בשבוי המלחמה הרוסי, כשלצדו חיילים רוסים שכבר נהרגו. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר שארצו תחקור את המקרה. הוא ציין שהצבא האוקראיני לא מפר את דיני המלחמה הבינלאומיים, אך ייתכן שיש "הפרות בודדות" של הכללים.
22 צפייה בגלריה
אוקראינה מתוך תיעוד של חיילים יורים למוות ב חייל של רוסיה שבוי מלחמה כפר ב מחוז קייב
אוקראינה מתוך תיעוד של חיילים יורים למוות ב חייל של רוסיה שבוי מלחמה כפר ב מחוז קייב
חייל אוקראיני, בתיעוד מתוך הסרטון שבו נורה למוות שבוי מלחמה רוסי
בתשובה לשאלת כתב BBC אמר קולבה: "אתם לא מבינים איך זה מרגיש לראות את התמונות מבוצ'ה, לדבר עם אנשים שנמלטו, ולדעת שמישהי שאתה מכיר נאנסה במשך כמה ימים ברצף. אתם לא יודעים איך זה מרגיש כשחיילים הרוסים אונסים ילדים. זה לא תירוץ למי שמפר את דיני המלחמה בצד השני, אבל יש דברים שאתם פשוט לא יכולים להבין, אני מצטער".
פורסם לראשונה: 19:35, 07.04.22