ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר קרא היום (שבת) לאיראן לא להגיב על המתקפה הישראלית שאירעה הלילה. "ברור לי שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני התוקפנות האיראנית. ברור לי באותה מידה שאנחנו צריכים להימנע מהסלמה אזורית נוספת. אני קורא לכל הצדדים לגלות איפוק. איראן לא צריכה להגיב".
נזק בשמסאבאד שמדרום לטהרן

מפה
משרד החוץ של צרפת מסר כי פריז "לוקחת לתשומת ליבה את הכרזת ישראל על תקיפות נגד מטרות צבאיות באיראן הלילה, בתגובה על התוקפנות של 1 באוקטובר. צרפת קוראת לצדדים להימנע מכל הסלמה ופעולה העלולות להחמיר את המתיחות הקיצונית השוררת באזור".
בעולם הערבי פרסמו מדינות רבות הצהרות רשמיות שבהן גינו את התגובה הישראלית באיראן, ובמקביל קראו לאיפוק מירבי כדי למנוע אפשרות של התלקחות מלחמה כוללת. סעודיה מסרה כי התגובה הישראלית באיראן "הפרה את ריבונותה" של הרפובליקה האיסלאמית, ואת החוק הבינלאומי. ריאד הפצירה בכל הצדדים "לנהוג בריסון מקסימלי", וקראה לקהילה הבינלאומית לפעול להפחתת ההסלמה ולסיום העימותים באזור.
איחוד האמירויות גינתה גם היא את התקיפה הישראלית, והדגישה את הצורך ב"ריסון מקסימלי" כדי להימנע מהסלמה. "אנו מביעים דאגה עמוקה מההסלמה המתמשכת ומהשפעתה על הביטחון והיציבות האזוריים", נמסר ממשרד החוץ.
בבחריין, שחתומה גם היא על הסכמי אברהם ומקיימת יחסים עם ישראל, גינו גם כן את "הפעולה הצבאית נגד איראן", וקראו להפסקת אש מיידית ולהגנה על אזרחים בעזה ובדרום לבנון.
משרד החוץ של ירדן טען כי "מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי, פגיעה בריבונות איראן והסלמה מסוכנת שמגבירה את המתיחות באזור". ירדן קראה לקהילה הבינלאומית לקחת אחריות ולנקוט צעדים "המחייבים את הפסקת התקיפות הישראליות נגד עזה, הגדה ולבנון, כצעד ראשון לצמצום ההסלמה".
הגל הראשון של המתקפה החל בשעה 02:00 (שעון ישראל) עם דיווחים על הדי פיצוצים בטהרן, וגם בסוריה ובעיראק – מה שהוביל לסגירת המרחב האווירי בהן. לפי הדיווחים, בגל הזה נפגעו בעיקר מערכות ההגנה האווירית בכל שלוש המדינות, ככל הנראה כדי לאפשר חופש פעולה למטוסי חיל האוויר להמשך התקיפה.
עיראק האשימה כי "ישראל ממשיכה במדיניות הרחבת הסכסוך באזור. הפעם התוקפנות מופנית כלפי איראן. עיראק הזהירה בעבר מההשלכות המסוכנות של שתיקת הקהילה הבינלאומית בנוגע להתנהגותה של ישראל. עיראק מגנה את התקיפה ועומדת לצד איראן. עיראק מחדשת את הקריאה להפסקת אש בעזה ובלבנון ולפעולה אזורית ובינלאומית מקיפה לתמיכה ביציבות באזור". משרד החוץ של סוריה ציין: "אנו תומכים בזכותה הלגיטימית של איראן להגן על עצמה, על אדמותיה ועל חיי אזרחיה".
1 צפייה בגלריה
התקיפה הישראלית בטהרן
התקיפה הישראלית בטהרן
התקיפה הישראלית באיראן, הלילה
גורם צבאי אמר לערוץ "אל-ממלכה" הירדני: "אף מטוס צבאי של הצדדים המסוכסכים באזור לא הורשה לחצות את המרחב האווירי הירדני. אנו עוקבים מקרוב אחר ההסלמה הצבאית שהתרחשה בשעות האחרונות. אנו קוראים לצרוך מידע רק ממקורות רשמיים ולא להיגרר לשמועות לא מבוססות. חיל האוויר המלכותי עקב אחר המצב בעניין רב, ומוכן להגן על המולדת".
גם שלוחי איראן גינו כצפוי את המתקפה. החות'ים אמרו כי "תמיכתה של איראן בהתנגדות עומדת כמגדלור של תקווה עבור עמי האזור". חמאס "גינה בתוקף" את ה"תוקפנות הציונית נגד איראן, המכוונת לאתרים צבאיים בכמה מחוזות". לדבריו, "אנו רואים בכך הפרה בוטה של הריבונות האיראנית והסלמה מכוונת שתפגע בביטחון האזור ובתושביו".
משרד החוץ הלבנוני מסר: "מדובר בהפרת ריבונות איראן, ואיום מסוכן על הביטחון והשלום האזורי והבינלאומי".

ארה"ב מגבה את ישראל

בשיחה עם עיתונאים הבוקר, מיד עם תום התקיפה באיראן, אמר בכיר בבית הלבן: "ישראל ביצעה תקיפות אוויריות מדויקות נגד מטרות צבאיות מרובות ברחבי איראן ומחוץ לאזורים מיושבים. ארצות הברית לא השתתפה במבצע צבאי זה. הנשיא ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו עבדו מול הישראלים בשבועות האחרונים כדי לעודד אותם איך להתנהל, לנהל תגובה ממוקדת ופרופורציונלית עם סיכון נמוך לפגיעה באזרחים, ונראה שזה בדיוק מה שאירע".
לדבריו, "ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו על המצב בשבוע שעבר, ועודד את ראש הממשלה לתכנן תגובה שתשמש להרתעת התקפות נוספות נגד ישראל – תוך צמצום הסיכון להסלמה נוספת. זו המטרה שלנו וזו מטרתה של ישראל".
הבכיר הזכיר את פריסת מערכת ההגנה האווירית THAAD בישראל ואמר כי "ביידן וסגנית הנשיא קמלה האריס הוכיחו שתמיד נצא להגנת ישראל מפני איראן וקבוצות הטרור שלה. אם איראן תבחר להגיב פעם נוספת, נהיה מוכנים, ויהיו השלכות על איראן שוב. עם זאת, אנחנו לא רוצים לראות את זה קורה. התקיפה הישראלית צריכה להיות סוף חילופי האש הישירים האלה בין ישראל לאיראן".
הלילה, 25 ימים בדיוק אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, החלו כאמור להתפרסם בשעה 02:00 דיווחים ראשונים באיראן על הדי פיצוצים – והתגובה הישראלית החלה.
במשך יותר משלוש שעות אינטנסיביות, בשלושה גלים שונים, תקפו עשרות מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר מתחמים צבאיים, מערכות הגנה אווירית, מתקני ייצור טילים ומשגרי טילי קרקע-קרקע במחוזות טהרן וכן במחוזות חוזסטאן ואילאם שבמערב המדינה. לפי "ניו יורק טיימס", הפגיעה הייתה ב-20 יעדים שונים, אך בטהרן ניסו הבוקר לגמד זאת – בצל מסרי האזהרה שקיבלו מארה"ב מפני תגובה אפשרית.
עם זאת, צבא איראן הודה סביב השעה 11:00, שעות אחרי המתקפה הישראלית, כי שני חיילים נהרגו במהלכה - אחד מהם קצין בדרגה המקבילה לרב-סרן. כמעט במקביל, רשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחה כי איראן הודיעה לישראל באמצעות צד שלישי שאין לה כוונה להגיב למתקפה.
משרד החוץ האיראני מסר כי "לטהרן יש את הזכות והחובה להגן על עצמה מפני תקיפות חיצוניות. התקיפה הישראלית נגד מרכזים צבאיים באיראן היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. אנו שומרים לעצמנו את הזכות להתגונן". עוד נמסר כי "המשך הפשעים הישראליים באזור, לאור התמיכה הצבאית והפוליטית של ארה"ב ומדינות מערביות, הוא הגורם העיקרי למתיחות ולחוסר הביטחון באזור".