3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב אנקרה
שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב אנקרה
ארדואן וגנץ בארמון הנשיאות באנקרה. פגישה בהפתעה
(צילום: AFP / Press Office of the Ministry of National Defense)
שר הביטחון בני גנץ נפגש אחר הצהריים (חמישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בארמון הנשיאות באנקרה. על הפגישה בין השניים, במסגרת ביקורו המדיני של גנץ, נודע הבוקר במפתיע. שר הביטחון הודה לו על הפעולות שעשו ועושות סוכנויות הביטחון הטורקיות "למען הצלת חיי ישראלים ויהודים מהקהילה המקומית בטורקיה". לדבריו, לפעילות הזו מול הטרור יש משמעות רבה ליכולת לחזק את שיתוף הפעולה ולחדש את יחסי הביטחון הרשמיים בין המדינות.
בשנה האחרונה נפגש הנשיא הטורקי גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הנכונות של ארדואן לפגוש את גנץ, חמישה ימים לפני הבחירות בישראל, עשויה ללמד עד כמה הטורקים רוצים בהידוק הקשר הביטחוני. מוקדם יותר נועד שר הביטחון עם מקבילו הטורקי חולוסי אקאר. בהצהרה משותפת הודה גנץ לטורקיה על "שיתוף הפעולה הביטחוני מציל החיים", כשהתייחס לפעילות למנוע פגיעה באזרחים ישראל בטורקיה לפני מספר חודשים.
גנץ אף הודיע כי כעת, חודשיים לאחר שישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא בין המדינות, הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד הביטחון ליצור קשר עם עמיתיהם ו"לחזור בהדרגה לשגרת עבודה משותפת בהיבטי הביטחון". מטעמו של שר הביטחון נמסר כי "מדובר במפגש הראשון של שר ביטחון עם מקבילו ועם גורמים מדיניים בטורקיה לאחר למעלה מעשור. במסגרת המפגשים, יחדש גנץ את יחסי הביטחון הרשמיים בין המדינות".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם שר הגנה של טורקיה חולוסי אקאר באנקרה
שר הביטחון בני גנץ עם שר הגנה של טורקיה חולוסי אקאר באנקרה
עם דגלי טורקיה וישראל. הצהרתם המשותפת של גנץ ואקאר
(צילום: AFP/ Press Office of the Ministry of National Defense)
"טורקיה היא חברה חשובה בנאט"ו ויש לה יחסים חשובים עם ארה"ב שהיא בעלת בריתנו הטובה ביותר. הקשרים החיוביים הנרקמים בינינו, הם חיזוק משמעותי למדינת ישראל, שבאים בנוסף לקשרים המצוינים שלנו עם יוון, קפריסין ומדינות הסכמי אברהם. אני מקווה שישראל תוכל להשתמש בקשריה הנבנים עם טורקיה, גם בכדי לסייע בגישור על קונפליקטים באזור".
לדברי שר הביטחון, "בשנה האחרונה, טורקיה הוכיחה את עצמה כמי שפעלה להסיר איומים על חייהם של אזרחים ישראלים". הוא הודה לארדואן ולשר ההגנה אקאר על הזמנתו והוסיף: "אני מאמין שאפשר לעשות עוד הרבה כדי להקטין את השפעתם של גורמים המבצעים פעולות טרור מול אזרחים. אני בטוח גם שחיזוק היחסים בין המדינות יוכל להיות בעל השפעה חיובית על הזירה הפלסטינית וזירות נוספות".
3 צפייה בגלריה
הגיע מאסף קרביץ
הגיע מאסף קרביץ
קמפיין כחול לבן בעבר, היום גנץ מודה לארדואן על "שיתוף פעולה מציל חיים"
(קמפיין כחול לבן בעבר)
כזכור, רק לפני שלוש שנים, בשיא מערכת הבחירות השנייה בסוף 2019, כיכב ארדואן בהקשרים שליליים בקמפיין של גנץ, שהיה אז מועמד לראשות הממשלה והיום, באותה נקודה בדיוק הפך לדמות שגנץ מקדם איתה אינטרסים ביטחוניים. "כחול לבן או ארדואן" נכתב בשלטי החוצות ובמרכז הקמפיין שהובילה אז כחול לבן בראשות גנץ כשהכוונה היא לעידן חשוך שיביא אחריו נתניהו אם יבחר. "מי שלא רוצה להתעורר עם שלטון ארדואן שהולך ומתפתח בישראל", אמר אז גנץ בריאיון לאולפן ynet בשיאה של מערכת הבחירות, "חייב להפסיק לקטר וללכת להצביע".
בהזדמנות אחרת צייץ גנץ בחשבון הטוויטר שלו: ״טורקיה כבר כאן. נתניהו חשף את כוונתו האמיתית - הימלטות ממשפט לאחר הבחירות. אין לו גבולות. או כחול לבן, או ארדואן שמתבצר". ההשוואה אז בין נתניהו לארדואן נחשבה לשיא השלילי של הקמפיינים הנגטיבים במערכת הבחירות ועוררה זעם בליכוד ובקרב מצביעי הימין. היא שיקפה בין היתר מה חושב גנץ על ארדואן ועל שיטות העבודה שלו.
לביקורו של גנץ בטורקיה הצטרפו גם מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אמיר אשל; המזכיר הצבאי לשר הביטחון, תא"ל יקי דולף; ורח"ט מזרח תיכון וצפון אפריקה באגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון. שר הביטחון הגיע אמש לאנקרה לביקור עבודה לקראת הכרזה על חידוש הקשרים הביטחוניים עם המדינה, לאחר שבחודשים האחרונים ניהלו גורמים ביטחוניים ישראליים וטורקיים מגעים חשאיים לחידוש היחסים. לפי מקור ביטחוני, "ההתקרבות תיעשה בצעדים מדודים מאוד".
גורם ביטחוני בכיר אמר כי "ארדואן הוכיח שהוא יודע לפעול נגד טרור. הקשרים הביטחוניים עם טורקיה הם חלק מהארכיטקטורה האזורית, וישראל יכולה לסייע לאנקרה מול ארה"ב בהתאם לאינטרסים שלה".
הגורם הביטחוני ציין כי לא היה נתק מוחלט בין שתי המדינות לאורך השנים, ושהיו ביניהן שיתופי פעולה בעולמות המודיעין - למשל בסיכול תשתית הטרור של איראן ברחבי טורקיה - שנועדה לפגוע בישראלים. "הקשר הזה מחזק מאוד את הנוכחות הישראלית במרחב, את שיתופי הפעולה ואת התיאומים בערוצים המדיניים, הביטחוניים-צבאיים ואולי התעשייתיים בעתיד, עם חלק מהמדינות", אמר הגורם. לדבריו, "זה כשלעצמו אומר שזה מהלך נכון לטובתה של ישראל. ברקע גם ההסכם על הגבול הימי עם הלבנונים, שזה בכלל עוד מימד מאוד משמעותי המחזק את הקשרים".