האלימות והפשיעה בחברה הערבית ממשיכה להשתולל, ומרבית האזרחים מספרים על תחושה של סכנת חיים, לאור הסכסוכים הרבים שפוגעים גם בחפים מפשע. מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 87 בני אדם, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אז נרצחו 85 בני אדם. עם זאת, נתוני החודש האחרון מטרידים מאוד: 21 בני אדם נרצחו בחברה הערבית.
תיעוד מזירת רצח בעראבה שבגליל

מתחילת השנה נרצחו כאמור 87 בני אדם בחברה הערבית - אך רק 12 מקרים פוענחו, בהם רצח של ארבעה אנשים על-ידי בן משפחה. כלומר, מתחילת השנה פענחה המשטרה אירועי רצח של 15 בני אדם. במחוז חוף נרצחו 28 בני אדם מתחילת השנה - ורק שני מקרי רצח פוענחו. בבאקה אל-גרבייה נרצחו חמישה בני אדם, באום אל-פחם נרצחו ארבעה, בירכא שלושה, בחיפה שניים, באבו סנאן אחד, בכפר יאסיף שניים, בעוספיה חמישה ובג'סר א-זרקא אחד.
במחוז צפון נרצחו מתחילת השנה 28 בני אדם גם כן, ושלושה מקרים בלבד פוענחו, בהם אחד שבו נרצחו ארבעה בני אדם על-ידי בן משפחתם שהתאבד. בדיר-חנא נרצחו שני בני אדם, בכפר כנא שלושה, בדבוריה אחד, בשפרעם שבעה, באעבלין אחד, במרר אחד, ביפיע שניים, בטמרה אחד, בנצרת שישה, בסכנין אחד, בעראבה אחד, בעילוט אחד ובמג'ד אל-כרום אחד.
במחוז מרכז נרצחו 17 בני אדם, ופוענחו שלושה מקרים. בטירה נרצחו ארבעה בני אדם, בלוד שישה, ברמלה שלושה, בג'לג'וליה אחד, בכפר קאסם שניים ובטייבה אחד. במחוז תל אביב נרצחו שלושה בני אדם, ופוענחו שני מקרים. במחוז ירושלים נרצחו שני בני אדם - ושני המקרים פוענחו.
במחוז הדרום נרצחו מתחילת השנה תשעה בני אדם - ואף מקרה לא פוענח. בתל שבע נרצח אדם אחד, בשגב שלום שניים, ברהט ארבעה ובכסיפה שניים.
מהנתונים עולה כי ב-78 מקרים הרצח בוצע באמצעות כלי נשק, בשישה מקרים הוא בוצע בדקירות, בשני מקרים באמצעות מטעני חבלה ומקרה אחד הוגדר כלא ברור.
1 צפייה בגלריה
מוראד ג'ורבאן ז"ל
מוראד ג'ורבאן ז"ל
מוראד ג'ורבאן נורה למוות לאחר "תרגיל הטעיה" שביצעו היורים
מוחמד ג'ורבאן מספר על בנו מוראד, שנרצח

לצד מספר הנרצחים הגבוה, ניתן לראות כי האלימות בחברה הערבית עלתה מדרגה - גם באופן הפעולה. כך למשל, מוראד ג'ובראן, בן 27 מג'סר א-זרקא, נורה למוות ביישוב מגוריו - לאחר "תרגיל הטעיה" שבוצע. בזמן שבילה במסיבה, רימון נזרק סמוך לביתו. ג'ובראן ניגש למקום כדי לראות מה קרה - ואז הגיעו חמושים וירו בו למוות. תושבי המקום סיפרו כי "בני משפחתו ותושבים נוספים הגיעו לעזור לו - וזרקו לעברם אבנים כדי שלא יצילו את חייו".
קוותר ג'ורבאן, אמו של הנרצח, אמרה כי הוא "נרצח בדם קר. ראיתי אחד הרוצחים שלא היה רעול פנים. היה סכסוך וסולחה בבית שלנו אבל לצערי כלום לא עזר ובחרו לרצוח אותו". מוחמד ג'ובראן, אביו, הוסיף: "הוא נרצח תוך שניות. כשהגענו למקום הוא אמר 'אבא אמא תצילו אותי. תנסו לעשות את זה'".
"יש לנו ביישוב תחנת משטרה שנפתחה לפני שנים, אבל לא מורגש שיש מיגור לפשיעה", הוסיף האב. "מאז שפתחו את התחנה אחוז הרציחות והאלימות עלה. גם לזירת הרצח הם איחרו".

מעגל הדמים נמשך: עשרות קורבנות - בשנה וחצי

סכסוך קשה נוסף בחברה הערבית קיים גם בגליל, בין משפחת סואעד משפרעם למשפחת חלאדי מחוואלד. תוך שנה וחצי נרצחו בעקבות סכסוך זה 15 בני אדם, שניים מהם, סעיד סואעד (73) ואחיינו מוחמד סואעד (59), נורו למוות ביום שלישי האחרון בקריית אתא.
תיעוד: הנחת המטען בג'דיידה-מכר

"הם מוכרים כאנשים מכובדים ובחיים הם לא פגעו באף אחד", סיפר קרוב משפחתם. במשפחת חלאדי הכחישו קשר לרצח הכפול, ואמרו כי "הטענות על נקמת דם הן שקר וכזה". תושבים בשפרעם סיפרו כי "קיבלנו איומים לא להשתתף בהלוויות, ולפני זה תקפו גבר שהשתתף בצערה של משפחה שבנה נורה למוות. מאיימים לפגוע בנו גם אם נלחץ ידיים ונגיד שלום. אנחנו לא יודעים מי הבא בתור. המון פה מרגישים שהסוף שלהם יהיה בקרוב".
מעגל דמים נוסף נמשך גם בסכסוך בין ארגוני הפשיעה אבו לטיף ונעימי חרירי, שבו נרצחו תוך שנה וחצי 16 קורבנות - והוא עדיין רחוק מלהגיע לסיומו.
בג'דיידה מכר תועד רעול פנים מניח מטען ליד בניין, ככל הנראה בתגובה לרצח שבוצע לפני כן. המשטרה עצרה תושב ראמה בחשד למעורבות במקרה. תושבים באזור סיפרו הנזק שנגרם היה גדול, ואמרו כי "אם היינו מחוץ לבית אולי לא היינו נשארים בחיים. נמאס לנו עם כל הפשיעה - ואולי בסוף גם ירצחו אותנו. לא יכול להיות שהמשטרה והממשלה לא מצליחים לעצור את הפושעים שרוצחים אנשים. בשנה שעברה מספר הנרצחים היה 244 ועם מצב כזה השנה אולי נגיע ל-300".

"לא דופקים חשבון למשטרה ולממשלה"

אדם שמעורה בסכסוכים בין ארגוני הפשע בחברה הערבית אמר ל-ynet כי "יש לארגונים רשימת יעדים, ואף אחד לא יכול להתערב. כל ארגון מחפש את מי לרצוח - לא משנה אם מדובר בקרוב משפחה של היעד, חברו או אחיו. המצב מתוח מאוד ויש אנשים שלא יוצאים מבתיהם בגלל סכנת חיים. הארגונים לא דופקים חשבון - לא למשטרה ולא לממשלה. הם עובדים בצורה מתוחכמת, לכן המשטרה נכשלה במעצרים".
לאחרונה כינס מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי דיון פשיעה מיוחד, שמטרתו הגברת האכיפה נגד מחוללי פשיעה מרכזיים - בדגש על הטיפול בפשיעה ברחוב הערבי. בדיון נכחו מפקדי המרחבים והתחנות וקציני החקירות והמודיעין מכלל המרחבים במחוז חוף.
הדיון עסק בהעמקת שיתוף הפעולה בין היחידות המטפלות באירועי הפשיעה ופרקליטות חיפה, במטרה שזו תוביל להגשת יותר כתבי אישום נגד מחוללי הפשיעה והרחקתם מהמרחב הציבורי לבתי הסוהר לתקופות ארוכות. מפקד המחוז הנחה את המפקדים להפעיל את כל האמצעים הקיימים על מנת לפעול נגד מחוללי פשיעה.