הדיווח באיראן אינטרנשיונל

זה האיש שאחראי על ייצור החלק החשוב בפצצת האטום של איראן: סעיד בורג'י, מומחה לפיצוצים גרעיניים שהיה מעורב ב"פרויקט עמאד" הסודי לייצור פצצת אטום, הוא ראש המערכת שפועלת לייצור ראשי נפץ גרעיניים עבור הרפובליקה האיסלאמית. כך נטען היום (רביעי) באתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, שמפרסם מעת לעת זהויות של בכירים איראניים.
בורג'י הוא הבעלים של חברת בת של "SPND", ארגון למחקר ביטחוני המזוהה עם משרד הביטחון של איראן. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר עם חשיפת המבצע להשגת ארכיון הגרעין כי SPND הוא למעשה הארגון שהמשיך את פעילות "פרויקט עמאד".
לפי החשיפה ב"איראן אינטרנשיונל" - רשת במימון סעודי שמקום מושבה בלונדון, בורג' עומד בראש תוכנית לייצור ראש נפץ גרעיני ותגובת שרשרת גרעינית - שני דברים החיוניים לייצור פצצת אטום. לפי הדיווח הוא אף היה מעורב בניסוי הגרעיני באתר הגרעין אבאדה שדרומית לאספהאן. בראש "פרויקט עמאד" ולאחר מכן בראש SPND עמד מוחסן פחריזאדה, שכונה "אבי הגרעין האיראני" וחוסל לפני כשנתיים ביריות בעת שנסע במכוניתו עם שומרי ראש ליד טהרן - בפעולה שמיוחסת למוסד.
5 צפייה בגלריה
סעיד בורג'י
סעיד בורג'י
אחראי על ייצור פצצת האטום באיראן. סעיד בורג'י
5 צפייה בגלריה
מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה
מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה
"אבי הגרעין האיראני" מוחסן פחריזאדה. חוסל ב-2020
(צילום: AP)
במרץ 2019 חשף משרד האוצר האיראני כי בורג'י הוא מומחה לחומרי נפץ ומתכות בחברה בתוך SPND, הפועלת לפיתוח טילים ופצצות, ושהוא סייע למאמצי הארגון לספק ציוד המשמש לבלימת הפיצוץ הגרעיני.
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל" היום, בורג'י עבד בעבר במתקן הגרעין פרצ'ין, שנמצא מזרחית לטהרן, עם מדעני הגרעין הרוסים ויאצ'סלב דנילקו וולדימיר פדלקו. הם ביצעו ניסויים בתאי נפץ הקשורים לנשק גרעיני. ב-2011 הוא עבד על פרויקט הקשור לפיתוח טכנולוגיות פיצוץ באתר בשם "אחמדאבאד", שלפי ההערכות הוא למעש אתר הגרעין אבאדה.
בערוץ הטלוויזיה הרשמי של הרפובליקה האסלאמית שודרה ב-2010 תוכנית על ייצור מכלי נפץ כדוריים בעיר אספהאן, שבה התראיין בורג'י וטען כי במכלים הללו נעשה שימוש בשדות נפט ובשדות פטרוכימיים.
נתניהו מדבר על פחריזאדה ואת ארגון SPND

5 צפייה בגלריה
זירת החיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה
זירת החיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה
זירת חיסול פחריזאדה
(צילום: AFP)
חטיפת מסמכי הגרעין של איראן בטהרן על ידי המוסד ב-2018 חשפה את ממדי תוכנית הגרעין של איראן. לפי מסמכים אלה, איראן המשיכה בתוכנית הצבאית שלה בדמות תת-פרויקט 110 - התוכנית הארבע-שנתית של איראן לפעילות נויטרונים - שהוכנה ויושמה בסוד והתמקדה בנפצים נויטרונים שבהם נעשה שימוש בראשי נפץ גרעיניים. בקיץ 2018, לאחר שאיראן הבינה כי פרויקט עמאד נחשף על ידי ישראל, הרפובליקה האיסלאמית הרסה סופית את שדה הניסויים באבאדה.
ראש הממשלה לשעבר נתניהו הזכיר את "פרויקט עמאד" ב-2018, כשחשף את המבצע שבו נלקח "ארכיון הגרעין" האיראני. הפרויקט אמנם נסגר ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו אז כי מי שעמד בראשו, פחריזאדה, המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני.
בשבוע שעבר דווח ב"איראן אינטרנשיונל" כי ערוץ טלגרם המקורב לארגון הביון של משמרות המהפכה הודיע כי "פרויקט עמאד" הסודי לייצור פצצת אטום מתנהל באתר העשרת האורניום התת-קרקעי בפורדו, סמוך לקום, ופרויקט זה ייצא לפועל במקרה של תקיפה אפשרית של אתר ההעשרה המרכזי בנתנז. על פי דיווח זה, טהרן התקינה שרשרת צנטריפוגות IR-6 מתקדמות בפורדו, שיכולות "להפוך את תוכנית הגרעין של איראן לתוכנית נשק גרעיני בהרף עין".
5 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות בנתנז
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
אתר הגרעין בפורדו
(צילום: AFP)
SPND הוא ראשי התיבות בפרסית של "ארגון הביטחון ליזמות ומחקר" - יחידת ההנדסה העומדת מאחורי תוכנית הגרעין האיראנית. הארגון שנחשף לראשונה ב-2011 מורכב משבע מחלקות שונות, כל אחת מהן אחראית על אספקט אחר של תוכנית מחקר הנשק הגרעיני האיראני. ארצות הברית הציבה את SPND ברשימה השחורה ב-2014, אבל לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא ניתנה גישה לאתרי הארגון.