המסוק שהתרסק הלילה (בין שלישי לרביעי) מדגם ינשוף (בלק-הוק UH-60), הגיע לישראל בשנת 1994, ומאז משרת את צה"ל לאורך 30 שנה. התאונה הלילה הייתה הראשונה של מסוק במהלך המלחמה, וגם התאונה המבצעית הראשונה במערך מסוקי הינשוף של חיל האוויר, שטייסיהם פועלים סביב השעון מאז 7 באוקטובר. לאורך המלחמה סייע המערך בחילוץ של קרוב ל-2,000 חיילים שנפצעו, רובם מהקרבות ברצועה.
הינשוף משמש לחילוץ ופינוי נפגעים ולמשימות תובלת סער. לפי חיל האוויר, הוא בעל שרידות גבוהה. ב-2003, מסוק ינשוף ובו הרמטכ"ל דאז משה (בוגי) יעלון טס ממרכז הארץ צפונה לאורך החוף - והתנגש בלהקת עגורים אפורים. המסוק פגע בשלושה עגורים - אבל נחת בשלום, ללא קושי, אף שאחד הטייסים נפצע.
לפי אתר חיל האוויר, מנועיו החזקים של הינשוף וכושר הנשיאה הגבוה שלו הופכים אותו למסוק האידאלי למשימות חילוץ ותובלה מורכבות ומסובכות. כבר בשנת 1983 בחן צוות ניסוי של חיל האוויר את הבלק-הוק כמחליף פוטנציאלי למסוקי האנפה (בל 212). מסוק אחד הגיע ארצה, בטיסה ישירה, לאחר שתודלק באוויר מספר פעמים. עם הבלק-הוק הגיעו גם שני טייסים, מכונאי מוטס ומדריכים. הבלק-הוק עבר בארץ סדרת ניסויים מקיפה, ונבדק בידי צוות הניסוי. לאחר מכן נערכו מבחני טיסה, שכללו יותר מ-40 שעות טיסה ב-61 גיחות. בסופם, המליץ צוות הניסוי לרכוש את המסוק.
באוגוסט 1994 הגיעו לישראל 10 מסוקים, שהוענקו לישראל כחלק מחבילת ביטחון לקראת הסכמי אוסלו. המטוסים הוצאו משירות פעיל בצבא האמריקני כשלושה שבועות לפני הגעתם לארץ. בחודשים שלאחר קבלתם, הותאמו לתצורה הישראלית, עברו השבחה וצויידו במערכות חדשות רבות. ב-1998 נקלטו מסוקים נוספים מחברת "סיקורסקי".
מבצע "ענבי זעם", לפי חיל האוויר, היה טבילת-האש המבצעית הראשונה של מסוקי הבלק-הוק, כמעט שנתיים לאחר קליטתם בחיל. המסוקים ביצעו בהצלחה משימות רבות בזמן המבצע, חלקם בתנאי לילה ובמזג-אוויר קשה.
לפי אתר חיל האוויר, בשנת 2000 נחתמה עסקה נוספת עם חברת "סיקורסקי", במסגרתה רכש חיל האוויר 24 מסוקי בלק-הוק חדשים. המסוקים החדשים זהים כמעט לחלוטין בתצורתם למסוקים המשופרים שנקלטו בחיל בשנת 1998. בתחילת חודש אוגוסט 2002 הגיעו חמשת המסוקים הראשונים לישראל, וב-8 באוגוסט נפתחה באופן רשמי טייסת "ציפורי המדבר".
יותר מ-30 מדינות רכשו את הבלאק-הוק. האמריקנים החלו לפתח עוד ועוד גרסאות שלו, כמו גרסת אמבולנס, גרסה ארוכת טווח לחילוץ חיילים וגם דגם ללוחמה אלקטרונית.
בהתרסקות המסוק הלילה נהרגו לוחמי יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר רב-סמל במיל' דניאל אלוש (37) מתל אביב ורב-סמל במיל' תום איש-שלום (38) מנס הרים. באירוע נפצעה גם אנושות סגנית ב' של מפקד טייסת 123, רב-סרן ע'. הטייסת נלכדה בקוקפיט במשך דקות ארוכות בין חיים למוות, בזמן שחבריה ולוחמים מאוגדה 162 מנסרים את דלתות תא הטייס כדי לחלץ אותה ואת יתר הפצועים. מלבדה, נפצעו קשה בהתרסקות גם טייס במילואים ומכונאי מוטס בטייסת 123, וכן רופא במילואים ולוחם מיחידת החילוץ 669.
כמו כן נפצעו בינוני רופא לוחם במילואים ביחידה 669 ומכונאי מוטס במילואים בטייסת 123. בנוסף נפצע קשה לוחם בחיל ההנדסה הקרבית שאותו היה אמור לחלץ צוות המסוק, לאחר שנורה ככל הנראה על-ידי צלף של חמאס. חקירה ראשונית העלתה כי לא מדובר בירי אויב אלא בתקלה טכנית או טעות אנוש.
מבית החולים סורוקה נמסר כי מרבית הפצועים סובלים מפגיעות קשות רב-מערכתיות. הם עברו ועוד צפויים לעבור ניתוחים מורכבים על-ידי צוותים כירורגיים מתחומים שונים. הפצועים קשה מאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ ולא נשקפת סכנה מיידית לחייהם. פצוע בינוני מאושפז במחלקה האורתופדית.