גדעון (גידי) מרקוסזאואר, בן 46 אשר מונה לסגן ראש ממשלת הולנד והשר לענייני הגירה מטעם מפלגת החירות הימנית (PVV) של חרט וילדרס אשר זכתה בבחירות, הוא אזרח ישראלי, יליד תל-אביב ובוגר האוניברסיטה העברית בירושלים. כמו מנהיג מפלגתו – גם מרקוסזאואר הוא ציוני נלהב וידיד חם ואוהב של מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
גדעון (גידי) מרקוסזאואר, סגן ראש ממשלת הולנד
גדעון (גידי) מרקוסזאואר, סגן ראש ממשלת הולנד
מרקוסזאואר. בעל עמדות נוקשות נגד הגירה
מרקוסזאואר נולד בתל-אביב ב-27 באוקטובר 1977. הוא למד בבית הספר היסודי-יהודי "ראש פינה" באמסטרדם שמהווה את בית הספר המרכזי של הקהילה היהודית - ולאחר מכן בבית הספר לחינוך קדם אוניברסיטאי רמב"ם באמסטרדם.
בגיל 19 למד יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים ובשנים 1996 עד 1997 במכללה לתלמוד בישראל. לאחר מכן חזר להולנד ולמד משפטים באוניברסיטת אמסטרדם. בין היתר הוא היה פעיל שנים רבות בארגון שאחראי על אבטחת בתי הספר היהודיים, בתי הכנסת והמוסדות היהודיים בהולנד. בהקשר זה נעצר בשנת 2010 בגין החזקת נשק בלי רישיון במהלך עבודות אבטחה על אירוע חגיגי לציון 60 שנה למדינת ישראל.
את פעילותו הפוליטית התחיל בשנת 1999 אז שימש כדובר הליכוד-הולנד, ולאחר מכן שימש כיועץ פוליטי של חבר הפרלמנט אנטון ואן שינדל. בהמשך, בשנת 2010, פרש מהמקום ה-5 של מפלגת החירות (PVV) לפרלמנט לאחר ששר בממשלה הזהיר את מנהיג המפלגה וילדרס שמרקוסזאואר יהווה סיכון לשלמות הולנד. לפי השב"כ ההולנדי (AIVD) מרקוסזאואר העביר לכאורה מידע למעצמה זרה וקיים קשר עם שירות ביון זר. לפי פרסומים בהולנד, מדובר היה בישראל ובמוסד.
באותה שנה, הוא הגיש הצעה להנהלת בית הכנסת הראשי לגרש יהודים מהקהילה אם תמכו בדו"ח של האו"ם המאשים את ישראל בפשעי מלחמה. במייל שהפיץ עם ההצעה הוא הזהיר מפני "בוגדים יהודים בתוכנו".
2 צפייה בגלריה
וילדרס. חולקים עמדות דומות לגבי ישראל
וילדרס. חולקים עמדות דומות לגבי ישראל
וילדרס. חולקים עמדות דומות לגבי ישראל
(צילום: EPA)
את הנסיקה הפוליטית שלו הוא החלה בבחירות לסנאט 2015 אז נבחר מרקוסזאואר שהיה במקום החמישי ברשימת המועמדים של ה-PVV, כחבר בסנאט. הוא שימש כיו"ר הוועדה המתמדת לענייני הגירה ומקלט. בדצמבר 2017 יו"ר בית הנבחרים שלל ממנו את רשות הדיבור לאחר שרצה לזמן שר בממשלה לשימוע בעקבות הפיגוע במסעדת כרמל היהודית באמסטרדם שבוצע על-ידי מחבל פלסטיני.
על עמדתו בנוגע לתפקידו החדש אפשר ללמוד מהתבטאות חריגה שלו בשנת 2021, אז כינה מרקוסזאואר את מדיניות ההגירה "פשע אחד גדול נגד העם ההולנדי" שלגביו פוליטיקאים אחראיים "חייבים להיות מובאים בפני בית דין".
מרקוסזאואר מדבר עברית שוטפת. גורמים שמכירים אותו אומרים שמדובר ביהודי חם אוהב ישראל שעוזר שנים רבות לביטחון הקהילה היהודית ותמיד השתתף באירועים של שגרירות ישראל. "הוא איש יקר מאוד. אחרי אירועי 7 באוקטובר הוא ניחם וחיזק את השגרירות ועמד איתה בקשר. מדובר בידיד ישראל אמיתי", אמר גורם שמכיר אותו אישית. למרקוסזאואר יש גם משפחה בישראל והוא מרבה לבקר בארץ.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר כי מרקוסזאואר הוא "ידיד ההתיישבות". לדבריו, למרקוסזאואר יצא לבקר בשומרון, והוא שומר איתו מזה שנים על קשרים חמים. סיור שקיים בשומרון עם דגן אמר מרקוסזאואר כי "חשוב למדינת ישראל לבנות ולהרחיב את הנוכחות שלה באזור. ראיתי חברות מצליחות במיוחד, שגם מייצאות נגד הרצון של תנועות ה-BDS הנוראיות, שכולנו צריכים להילחם בהן. ה-BDS היא תנועה נוראית ואנטישמית".