אחרי שהמעורבים בעסקת שחרור החטופים נתנו את הסכמתם למהלך שצפוי לצאת לדרך ביממות הקרובות, כל צד מנסה להבליט את החלקים החשובים מבחינתו. כך למשל, בישראל ציינו שבזמן ההפוגה צה"ל יימנע מפעילות אווירית בשמי עזה במשך שש שעות בכל יום. בחמאס, לעומת זאת, טוענים שהפסקת הפעילות האווירית למשך שש שעות תיעשה רק בצפון הרצועה, ואילו בדרום הרצועה צה"ל יימנע לחלוטין משימוש בכלי טיס. אלו הודעות שחקני עסקת החטופים - ובצידן הבדלי ההדגשים:
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
ראש הממשלה בנימין נתניהו, תמים בן חמד אל-ת'אני, יחיא סינוואר
ראש הממשלה נתניהו, אמיר קטאר אל-ת'אני ומנהיג חמאס בעזה סינוואר
(צילום: דנה קופל, Ahmed NURELDINE / SAUDI PRESS AGENCY / AFP)
"ממשלת ישראל מחויבת להשבתם של כל החטופים הביתה", נמסר בהודעת הממשלה לאחר שהעסקה אושרה בקרב השרים ברוב עצום (רק שרי עוצמה יהודית התנגדו). "הלילה אישרה הממשלה את המתווה לשלב ראשון של השגת יעד זה, לפיו ישוחררו לפחות 50 חטופים - נשים וילדים -במשך ארבעה ימים שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה".
עוד נמסר בהודעה הרשמית של הממשלה לאחר הישיבה הדרמטית בקריה בתל אביב: "שחרור של כל 10 חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף. ממשלת ישראל, צה"ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול חמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל".
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
הפגנה ליד הקריה בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "יש דיבורי הבל כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו נפסיק את המלחמה - אבל אנחנו במלחמה, ונמשיך במלחמה. נמשיך בה עד שנשיג את כל היעדים שלנו, לחסל את חמאס, להשיב את כל החטופים והנעדרים ולהבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמאיים על ישראל".
נתניהו הזכיר את פגישת חברי קבינט המלחמה המצומצם עם משפחות החטופים, ואמר: "הם תיארו בקול רוטט, לפעמים בדמעות, את הסיוט שבו הם נתונים. אמרתי להם שהשבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. כפי שאמר הרמב"ם, אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים. לא נרפה מן המאמץ עד שנפדה את כולם, עד שנשיב את כולם. את הילדים והילדות, את האימהות והאבות, את הצעירים והצעירות, את הקשישים והקשישות, את החיילים והחיילות, את כולם. במלחמה יש שלבים וגם בהשבת החטופים יש שלבים. אבל אנחנו לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם".
ישיבת הממשלה בקריה, תל אביב
(צילום: עומר מירון, לע״מ)

נתניהו אמר ששוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקש את התערבותו לצורך שיפור המתווה, וטען כי המתווה אכן שופר כך "שיכלול יותר חטופים בפחות מחירים". לדבריו, "ביידן נרתם לעניין ואני מודה על כך. ההחלטה הערב קשה אבל נכונה. כל גורמי הביטחון תומכים בה באופן מלא. הם הבהירו במלוא הערכתם המקצועית שביטחון כוחותינו יובטח בימי ההפוגה ושהמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלה. הם הבהירו שהמאמץ המלחמתי לא רק שלא ייפגע, אלא להפך, הדבר יאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה".
במהלך הישיבה התחייב ראש הממשלה נתניהו באוזני השרים כי כל עוד הוא ראש הממשלה מטרות המבצע יישארו כפי שהן. נתניהו הבהיר שישראל מחויבת גם להחזרתם של הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. "דרשנו חד משמעית מידע על גורלם בכל עסקה עתידית שנעשה", אמר. בישיבת הממשלה ציין נתניהו בפני השרים כי במסגרת ההסכם, חמאס הסכים לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים והעברה של תרופות אליהם.
דבריהם של בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ בפתח ישיבת הממשלה בעניין הסכם שחרור החטופים
(צילום: עומר מירון לע"מ, אלעד מלכה משרד הביטחון)

בחמאס אמרו: "ההסכם כולל הפסקת אש מצד שני הצדדים, הפסקת כל הפעולות הצבאיות של צבא הכיבוש בכל אזורי רצועת עזה, והפסקת תנועת הרכבים שלו. הוא כולל שחרור של 50 'עצורים' - נשים וילדים מתחת לגיל 19. בתמורה ישוחררו 150 נשים וילדים מתחת לגיל 19 מבתי הכלא שלו, בהתאם לוותק שלהם. תופסק התנועה האווירית בדרום הרצועה לארבעה ימים, ובצפון תיפסק התנועה האווירית במשך 6 שעות ביום - בין 10:00 ל-16:00. בתקופת הפסקת האש, הכיבוש מתחייב שלא יתקוף או יעצור איש בכל רצועת עזה. יובטח חופש התנועה של האנשים מצפון לדרום לאורך רחוב סלאח א-דין".
גם בג'יהאד האיסלאמי התייחסו להסכם. "אנו מאשרים את עמדתנו הנחרצת כי האסירים הלא-אזרחים של האויב, שנמצאים בידינו, לא ישוחררו עד שכל האסירים שלנו ישוחררו מבתי הכלא של האויב", אמרו. "אנו מאשרים את העימות המתמשך שלנו במלחמה, בכל הרמות והרמות הפוליטיות, על מנת לסכל את כל המטרות של מלחמה זו. אנו מצדיעים לעמנו בעזה האיתנים והגאים, שהדהימו את העולם באמונתם באלוהים, באמונתם בניצחון ובדבקותם בארצנו, ומזכירים ביניהם במיוחד את משפחות ההרוגים והפצועים".
4 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה״ל)
בקטאר, שהיוותה שחקנית מרכזית בהגעה להסכם, אמרו: "אנו מודיעים על הצלחת מאמצי התיווך הקטארי המשותף עם מצרים וארה"ב להסכם בין ישראל וחמאס. מאמצי התיווך הביאו להפסקת אש הומניטרית שעל זמן תחילתה יתפרסם תוך 24 שעות והיא תימשך ארבעה ימים. ההסכם יכלול חילופי 50 נשים וילדים מהחטופים בעזה בתמורה לשחרור נשים וילדים פלסטינים הנמצאים בישראל. מספר המשוחררים יגדל עם שלבי יישום ההסכם. הפסקת האש תאפשר הכנסת סיוע רב יותר כולל דלק לצרכים הומניטריים. קטאר ממשיכה במאמציה הדיפלומטיים כדי למנוע הסלמה ושפיכות דמים וכדי להגן על אזרחים. אנחנו מעריכים את מאמצי מצרים וארה"ב בסיוע למאמץ התיווך כדי להגיע להסכם".
ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה, מוחמד בן עבד אל-רחמאן אל-ת'אני, אמר: "אנחנו מודים לשותפים שלנו שתרמו בהגעה להסכם הפסקת אש הומניטרית בעזה, בראשם מצרים וארה"ב, ואנו מקווים שהפסקת האש תביא להסכם מקיף וכולל שיעצור את מכונת המלחמה ואת שפיכות הדמים ויביא לתהליך שלום מקיף וצודק בהתאם להחלטות הבינלאומיות".

העסקה המסתמנת

לפי ההסכם, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות, במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאימהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.
בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף. ההסכם צפוי לצאת לדרך ביום חמישי.
בהסכם עם חמאס נקבע עוד כי בכל יום של הפוגה ייכנסו לעזה ארבע משאיות דלק, ארבע משאיות גז ו-200 משאיות של ציוד הומניטרי. באשר לשחרור מהכלא הישראלי נקבע כי כל אסיר יחזור לביתו, בין אם בשטחי יו"ש או בעזה. לפי הסיכום, שחרור האסירים הפלסטינים יחל בכל יום רק אחרי הגעת החטופים לישראל.