שגרירות טורקיה בישראל הורידה היום (שישי) לחצי התורן את הדגל שמתנוסס מעל הבניין שבו היא ממוקמת בתל אביב. הסיבה היא יום אבל שהכריז הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. בשגרירויות נוספות של טורקיה בעולם נהגו בצעד דומה, אך בישראל מדובר בצעד שהוא כ"תקיעת אצבע בעין", שכן הנייה, בהיותו מנהיג ארגון הטרור, אחראי לרצח של מאות רבות של ישראלים.
4 צפייה בגלריה
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
הדגל בחצי התורן בשגרירות טורקיה, היום
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
(צילום: דנה קופל )
4 צפייה בגלריה
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
הדגל בשגרירות טורקיה בישראל הורד לחצי התורן
( צילום: דנה קופל )
שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע כי הורה לזמן את סגן השגריר הטורקי לשיחת נזיפה חמורה בעקבות הורדת הדגל. "ישראל לא תקבל ביטויים של השתתפות באבל כלפי רוצח כמו איסמעיל הנייה שעמד בראש ארגון הטרור חמאס שביצע את מעשי האונס והרצח ב-7 באוקטובר, ואף נשא עם חבריו תפילת הודיה ואיחל הצלחה לרוצחים על רקע תמונות הזוועה בהם צפה מעל מרקע הטלוויזיה. אם נציגי השגרירות רוצים להתאבל, שייסעו לטורקיה ויתאבלו יחד עם אדונם ארדואן שמחבק את ארגון הטרור חמאס ותומך במעשי הרצח והזוועה שלו", אמר כ"ץ.
גורם מדיני ציין כי "זה גועל נפש ששגרירות טורקיה בישראל מצאה לנכון להוריד את הדגל לחצי התורן על מותו של אדם שאחראי לרצח של מאות ישראלים. כמה חוסר רגישות. כמה אטימות".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לסלק את השגריר הטורקי, אף שעזב את ישראל עוד בתחילת המלחמה. "הורדת הדגל לחצי התורן בשגרירות טורקיה בישראל כ'מחווה' להנייה מראה מה בדיוק הם חושבים עלינו. שגריר טורקיה מוזמן להוריד את הדגל לגמרי ולחזור למדינתו. אני קורא לשר החוץ וראש הממשלה לזמן לשימוע את השגריר הטורקי, לקראת סילוקו מהארץ", אמר.
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "הדיווח לפיו דגל טורקיה הורד לחצי התורן בבניין השגרירות בתל אביב בעקבות חיסולו של רב המרצחים, המחבל איסמעיל הנייה, הוא ביזיון אחד גדול. לא ייתכן שלמדינה שמתחילת המלחמה התייצבה לצד ארגוני הטרור ואיימה רק השבוע לפלוש למדינת ישראל תהיה שגרירות בלב תל אביב".
משרד החוץ הטורקי הגיב על הפוסט שפרסם שר החוץ כ"ץ: "אי אפשר להשיג שלום על ידי הריגת נושאים ונותנים ואיומים על דיפלומטים".

הידברות מוגבלת בלבד

ישראל וטורקיה הורידו מעשית את דרג היחסים בעקבות המלחמה, ובצל הדברים החריפים שמשמיע הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נגד ישראל ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשגרירות הטורקית בתל אביב שוהים דיפלומטים בדרג זוטר, וכך גם בשגרירות הישראלית באנקרה. ישראל וטורקיה מקיימות הידברות מוגבלת בלבד.
אתמול פרסמה הקונסוליה הטורקית בירושלים הודעת גינוי לחיסול הנייה וכינתה אותו "פיגוע מתועב". בקונסוליה הביעו תנחומים לעם הפלסטיני, וכתבו: "מאות אלפים מתוכם, כמו הנייה, נרצחו על מנת לחיות בשלום במולדתם, תחת קורת גג מדינתם".
משרד החוץ הטורקי החזיר את השגריר סאקין אוזקן טורונלר מישראל עוד בנובמבר האחרון. "לאור הטרגדיה ההומניטרית המתגלגלת בעזה שנגרמה מהתקפות מתמשכות של ישראל נגד אזרחים, וסירובה של ישראל לקריאות להפסקת אש ולזרימה בלתי פוסקת של סיוע הומניטרי, הוחלט להחזיר את שגרירנו בתל אביב להתייעצויות באנקרה", אמרו אז. ארדואן עוד השתמש אז במילים עדינות ביחס לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר ש"מחקנו אותו", אך הדגיש שארצו לא שואפת לנתק את היחסים עם ישראל.
לפני המלחמה, ארדואן היה עסוק בשיקום היחסים עם ישראל, ונפגש עם כל בכירי המדינה - גם בימי הממשלה הקודמת, וגם בימי הממשלה הנוכחית. בספטמבר האחרון, כשבועיים וחצי בלבד לפני שפרצה המלחמה, אף נפגש בניו יורק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
4 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
ארדואן ונתניהו בספטמבר
(צילום: לשכת נשיא טורקיה )
אבל, מאז שפרצה המלחמה ארדואן החריף בהדרגתיות את הביקורת על ישראל, ובמהרה חזר לסורו עם מתקפות חריפות ורטוריקה אלימה. הוא אף טען שחמאס אינו ארגון טרור, אירח בארצו את בכיריו ושיבח אותם וגם השווה את נתניהו באופן תדיר להיטלר. בחודש מאי הוא גם הודיע על הפסקת המסחר עם ישראל, לפחות עד שתושג הפסקת אש עם חמאס. לאחר מכן משרד הסחר הטורקי כביכול הקל קצת על ההחלטה הגורפת, כאשר, בין השאר, יבואנים שכבר עובדים עם מפעלים מטורקיה, או מחזיקים בחוזה חתום ועדיין לא החלו בפעילות, כן יכולים לייבא ממנה.
בסוף חודש יוני, בצעד חסר תקדים, טורקיה הפרה באופן בוטה את הסכם התעופה הבילטרלי עם ישראל, כאשר בנמל התעופה באנטליה סירבו לתדלק מטוס ישראלי שנחת שם בשל מקרה חירום רפואי. שבועיים לפני כן ציינו בטורקיה את חג הקורבן, עם מפגני שנאה שמזכירים מדינות אויב: שורת מוקדים תועדו מתפללים, בהם ילדים, סוקלים בובות ותמונות של ראש הממשלה ושל נשיא ארה"ב.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום.
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה