הנשיא הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
(צילום: אבי קנר)

משהו רע עובר על צה"ל בתקופה האחרונה בכל הקשור לכבוד שנותנים לטקסי הזיכרון לנופלים.
אתמול (יום ג') התקיים בהר הרצל טקס לציון 65 שנים למבצע קדש. רשימת מכובדים פקדה את המקום, החל מנשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת מיקי לוי, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שופט בית המשפט העליון דוד מינץ, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם ונציגים ממשרד הביטחון, עיריית ירושלים, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר.
הרשימה עוד ארוכה. רק מצבא הגנה לישראל לא נשלח אף נציג, כפי שמקובל בטקסים ממלכתיים – בדרגת אלוף או הרמטכ"ל בעצמו. מי שהניח לבסוף זר בשם צה"ל היה תת-אלוף עלא אבו-רוקון, המזכיר הצבאי של נשיא המדינה.
2 צפייה בגלריה
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
נשיא המדינה הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
מתברר כי הקצין שאמור היה לכבד את המעמד היה קצין חי"ר וצנחנים ראשי, אך הוא נעדר ברגע האחרון והצבא לא מצא לו מחליף. חמורה לא פחות מכך הייתה התגובה של הצבא לפניית ynet. בצבא טענו כי מי שייצג את הצבא והניח זר הוא תא”ל אבו-רוקון, כאילו מזכיר הנשיא נקבע מראש לייצג את צה"ל ולא מדובר בפתרון מאולתר של הרגע האחרון שלא מכבד את המעמד. מה לא היה בתגובה? לא הוזכרה המילה תקלה, לא קבלת אחריות ולא התנצלות.
בחודש יוני זה קרה בפעם הראשונה, כאשר נציג צה"ל, אלוף יואל סטריק, נעדר מטקס האזכרה לזכר חללי מלחמת לבנון השנייה. אתמול זה קרה שוב. קו אחד זהה עובר בין שני האירועים האלו - בשניהם שובץ קצין בכיר, שמסיבות כאלו ואחרות לא הגיע, אך בצה"ל לא פעלו ברגישות הראויה לאירועים מסוג זה ומצאו לו מחליף.
כבר לאחר האירוע הראשון פנה אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים, לרמטכ"ל אביב כוכבי והביע את תרעומת המשפחות השכולות על כך שנציג בכיר מצה"ל לא כיבד את המעמד. בארגון שמייצג את המשפחות השכולות רואים קשר טבעי ובלתי ניתק בין צה"ל לביניהם, גם ובייחוד במעמדים טקסיים אלו.
כבר לפני מספר חודשים פנה בן שם לרמטכ"ל, לאחר שהצבא טען כי מדובר באירוע חריג וחד־פעמי וביקש ממנו שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם. לא לשם הכבוד של הטקס, אלא בשביל המשפחות. אך, כאמור, גם בטקס הממלכתי שהתרחש אתמול שוב לא נכח נציג צה"ל.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
שר הביטחון גנץ. הנחה לשלוח אלוף לכל טקס
(צילום: קובי קואנקס)
מתברר שהרמטכ"ל כוכבי לא נכח גם בטקס האזכרה הממלכתי למלחמת יום כיפור, טקס שבו נכחו נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון, ולדברי בן שם הוא כמעט שאינו מגיע לטקסי האזכרה של מלחמות ישראל בניגוד לקודמיו.
בן שם לא מצליח להבין איך דווקא בצה"ל אירוע כזה מתרחש פעמיים בהפרש של מספר חודשים. הוא רואה בכך פגיעה חמורה במשפחות השכולות וזלזול בטקסים ובנופלים ומקווה שבצבא יתעוררו. גם את שר הביטחון בני גנץ, שמקפיד להגיע לטקסים הללו, אך הפעם מפאת לו"ז צפוף נאלץ להיעדר, הסיפור הזה הרתיח. אמש הוא לא חיכה שצה"ל יענה לבן שם והוציא הנחיה ברורה לצבא - לשלוח קצין בדרגת אלוף. נקווה שהפעם השיבוץ לא ייפול בין הכיסאות.