נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא למערב להתערב ולהזהיר את רוסיה, שמאיימת לפוצץ את הסכר ההידרואלקטרי בנהר הדנייפר שליד חרסון. החשש הוא שמהלך שכזה יביא להצפה של חלקים נרחבים בדרום אוקראינה, בזמן שכוחות הצבא האוקראיני מנסים לדחוק את חייליו של פוטין מחרסון, באחת המערכות החשובות ביותר של המלחמה הנמשכת זה שמונה חודשים.
בנאום לאומה טען זלנסקי כי כוחות רוסיים הטמינו חומר נפץ בסכר העצום נובה קחובקה, ומתכננים לפוצץ אותו. "כל אחד בעולם צריך לפעול בעוצמה ובמהירות כדי למנוע את מתקפת הטרור הרוסית החדשה", הזהיר. "המשמעות של הריסת הסכר היא אסון רחב היקף". מוקדם יותר השבוע האשימה מוסקבה את קייב בתכנון להרוס את הסכר. גורמים באוקראינה אמרו כי האשמה זו היא סימן לכך שרוסיה עלולה לפוצץ אותו, ולהאשים בכך את קייב. אף אחד מהצדדים לא סיפק ראיות לטענותיו.
5 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי בשטח הלחימה
וולודימיר זלנסקי בשטח הלחימה
"הריסת הסכר - אסון רחב היקף". זלנסקי
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
גשר בתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה ליד חרסון. צבא רוסיה הטמין שם חומרי נפץ?
גשר בתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה ליד חרסון. צבא רוסיה הטמין שם חומרי נפץ?
גשר בתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה ליד חרסון. צבא רוסיה הטמין שם חומרי נפץ?
(צילום: AFP)
זלנסקי קרא למנהיגי העולם להבהיר שפיצוץ הסכר יטופל "בדיוק כמו שימוש בנשק להשמדה המונית", כך שיהיו לו השלכות דומות לאלו שיהיו אם פוטין ישתמש בנשק גרעיני או כימי.
סמוך לסכר, כאמור, מתנהלת אחת המערכות הקריטיות של המלחמה. הכוחות האוקראיניים מתקדמים לאורך הצד המערבי של הנהר, במטרה לכבוש מחדש את חרסון ולכתר את אלפי החיילים הרוסים באזור. מפקד רוסי בכיר הודה השבוע כי המצב בחרסון "כבר קשה", ולדבריו מוסקבה "לא שוללת החלטות קשות".
כוחות אוקראיניים שאיישו את האזור שמצפון לחרסון אמרו כי בשבועות האחרונים נורים הרבה פחות פגזים מהעמדות הרוסיות. באוקראינה טוענים כי ירידה זו בהפגזות, והיעדר תנועת שיריון רוסית בגזרה, מצביעים על כך שלרוסים חסרים תחמושת וציוד. היום נשאל דובר הקרמלין אם הנשיא ולדימיר פוטין נתן הוראה לכוחות הרוסיים לסגת מחרסון, והתחמק מלספק תשובה ברורה.
בתוך כך, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח אחר הצהריים בטלפון עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. דובר הפנטגון אמר כי אוסטין "הדגיש את החשיבות של שמירה על תקשורת במלחמה המתמשכת באוקראינה".
5 צפייה בגלריה
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נואם בועידת הביטחון של מנאמה בבחריין
מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נואם בועידת הביטחון של מנאמה בבחריין
"חשוב לשמור על תקשורת". אוסטין
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
שר ההגנה סרגיי שויגו
שר ההגנה סרגיי שויגו
שיחה שנייה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. שויגו
(צילום: רויטרס)
זו הפעם השנייה בלבד שהשניים משוחחים מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. אוסטין שוחח לאחרונה עם שויגו ב-13 במאי, לפני יותר מחמישה חודשים, אז דיברו השניים על יישום "הפסקת אש מיידית".
היום שוחח אוסטין גם עם שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב ו"חזר על המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לתמוך ביכולתה של אוקראינה להתמודד עם התוקפנות של רוסיה".

איראן קוראת לאזרחיה: "צאו מאוקראינה"

בתוך כך, המשטר האיראני הפציר היום באזרחיו באוקראינה לעזוב את המדינה ולהימנע מלבקר בה. "בשל התגברות העימותים הצבאיים והתסיסה המוגברת באוקראינה, מומלץ מאוד לאזרחים איראנים לא לנסוע למדינה זו", נכתב בהודעת משרד החוץ בטהרן. "בנוסף, מומלץ לכל האיראנים החיים באוקראינה לעזוב את המדינה כדי להגן על חייהם וביטחונם".
פרשנות באולפן, השבוע
(צילום: שמוליק דודפור)

5 צפייה בגלריה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט איראני מעל שמי אודסה. בטהרן מכחישים: "לא שולחים נשק"
(צילום: רויטרס)
הודעת משרד החוץ של איראן נמסרה לאחר שאוקראינה, ארה"ב והמערב האשימו את טהרן באספקת מל"טים לצבא הרוסי, שתוקף באמצעותם מטרות רבות ברחבי אוקראינה. טהרן ומוסקבה מצדן מכחישות את הטענות הללו, ושר החוץ האיראני צייץ היום כי "איראן לא שולחת נשק לצדדים הלוחמים באוקראינה, והיא רוצה להביא לקץ המלחמה". באוקראינה אומרים מנגד שכבר השמידו 233 מל"טים איראניים תוך חודש אחד. עשרות מל"טים כאלו השתתפו במתקפה נרחבת של רוסיה על קייב ביום שני האחרון, שנעשתה כנקמה על הפיצוץ בגשר קרים.
ארה"ב, אגב, אישרה את הטענות האוקראיניות לגבי השימוש שעושה הצבא הרוסי במל"טים מתאבדים מאיראן - ושני בכירים איראנים, חרף ההכחשות, אמרו לרויטרס השבוע שטהרן הבטיחה להמשיך להעביר לרוסיה מל"טים ולספק לה טילי קרקע-קרקע. לפי אותם בכירים איראנים, נציגים של שתי המדינות סיכמו על כך בפגישה במוסקבה ב-6 באוקטובר.
שלשום אמר דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, כי לארה"ב יש "ראיות רבות" לכך שמל"טים איראניים משמשים לפגיעה באזרחי אוקראינה ובתשתיות אזרחיות קריטיות. לפי בכירים בממשל ביידן, אנשי צבא איראנים אף ביקרו בחצי האי קרים כדי לסייע בפעילות רוסית המכוונת נגד תשתיות אזרחיות באוקראינה.