הממשלה מנסה להציג התייעלות מסוימת בצל הקיצוצים בתקציב 2024 והעלאת המע"מ המתוכננת ב-2025, וכעת מתברר כי אחרי שהשר עמיחי שיקלי התפטר מהמשרד לשוויון חברתי - המשרד לא ייסגר, אלא יעבור לשרה מאי גולן.
2 צפייה בגלריה
מאי גולן ועמיחי שיקלי. משלושה משרדים נותרו שניים, ושניהם נשארים שרים
מאי גולן ועמיחי שיקלי. משלושה משרדים נותרו שניים, ושניהם נשארים שרים
מאי גולן ועמיחי שיקלי. משלושה משרדים נותרו שניים, ושניהם נשארים שרים
(צילום: משה מזרחי, מוטי קמחי)
מנגד, המשרד לקידום מעמד האישה, שנפתח עבור גולן כדי שתשמש כשרה, ייסגר - והרשות לקידום מעמד האישה תחזור לפעול תחת המשרד לשוויון חברתי (שתחתיו פעלה הרשות עד להקמת המשרד למעמד האישה עבור גולן). גם הרשות לאזרחים ותיקים, שהועברה לאחריות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, תחזור למשרד לשוויון חברתי במסגרת המהלך המתוכנן.
המהלך מתאפשר כאמור אחרי ששיקלי פרש בשבוע שעבר מהמשרד לשוויון חברתי, תוך שגם הוא נשאר שר במסגרת התיק השני שלו בממשלה - במשרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. למעשה, המהלך יביא לקיצוץ לשכה אחת שהייתה עד כה, כאשר לפני השינוי הייתה לגולן לשכה אחת ולשיקלי שתי לשכות.
שיקלי, נזכיר, התנגד להקמת המשרד למעמד האישה עבור גולן באפריל אשתקד, כיוון שהקמתו הייתה על חשבון המשרד לשוויון חברתי ולקחה ממנו את האחריות לרשות לקידום מעמד האישה. במהלך הדיון בשנה שעברה, שבו הוחלט על הקמת המשרד שכעת ייסגר, גולן הצהירה כי מדובר ב"מהלך היסטורי" - ושיקלי השיב לה בציניות: "מה זה הישג היסטורי? ממש שני לחציית התעלה".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
באגף התקציבים הציעו לסגור 6 משרדי ממשלה, אך ההצעה לא בתוכנית
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
בשבוע שעבר, אחרי התפטרות שיקלי מהמשרד לשוויון חברתי, טענו גורמים בממשלה כי הוא לא יהיה האחרון, אך לעת עתה לא פרשו שרים נוספים ומלבד המשרד לשוויון חברתי לא הוצע עד כה לסגור משרדים נוספים. בתחילת המלחמה, יצוין, נסגר גם משרד ההסברה - אחרי שח"כ גלית דיסטל-אטבריאן הודתה שהוא מיותר והתפטרה.
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר הבוקר: "שבוע אחרי ששיקלי הודיע שהוא סוגר את המשרד לשוויון חברתי כי הוא מיותר וזה סתם בזבוז כסף, הממשלה היום פותחת אותו מחדש ונותנת אותו למאי גולן. אין יום שבו הממשלה הזו לא שוברת שיא חדש של חרפה".
סוגיית המשרדים המיותרים בממשלה, שרבים מהם הוקמו במיוחד עבור השרים שמחזיקים בהם, מועלית כעת מחדש בצל הקיצוצים הנרחבים שמוצעים בתיקונים לתקציב 2024 בעקבות הוצאות המלחמה הרבות - קיצוצים ששרים רבים מתנגדים להם. בין אלו שקראו לסגירת משרדים מיותרים נמנה יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה בני גנץ, שהודיע כי הוא מתנגד להצעה הנוכחית לתקציב 2024.
באגף התקציבים במשרד האוצר הציעו לסגור לפחות שישה משרדי ממשלה, אך ההצעה הזו לא נכללת בתוכנית הכלכלית של הממשלה - שבה כעת 38 שרים, מספר שיא בכל הזמנים ועוד בעת מלחמה. בנוסף, קיצוץ 2.5 מיליארד שקלים בלבד מההסכמים הקואליציוניים, שהיקפם כ-8 מיליארד שקלים - נדחה למועד מאוחר יותר וצפוי עוד להשתנות ואולי אף להצטמצם עוד יותר.