העיתון "ניו יורק טיימס" חשף הלילה (בין שישי לשבת) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר את התקיפות שביצע הצבא האמריקני נגד מיליציות איראניות בסוריה שלשום אחרי שסוכנויות המודיעין של ארה"ב העריכו כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי רוצה להימנע ממלחמה נרחבת עם ישראל או עם ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. התגובה תוכננה כך שלא תגרום להסלמה
(צילום: Drew Angerer/Getty Images)
לפי הדיווח, שנשען על גורמים אמריקניים רשמיים, המודיעין האמריקני הסביר לנשיא ביידן כי לצד הרצון להימנע ממלחמה נרחבת האיראנים רצו לנקוט צעד כלשהו כדי להפעיל לחץ על וושינגטון לרסן את ישראל ולהזכיר לה את כוחה של טהרן. לפי הגורמים, התגובה האמריקנית תוכננה בקפידה כך שתשמש להפגנת כוח מבלי להסלים את המצב ומבלי לספק למחנה הניצי ביותר בטהרן תירוץ ללחוץ על חמינאי לתמוך בכניסה למלחמה נרחבת יותר.
בתקיפה במזרח סוריה שלשום תקף צבא ארה"ב שני מחסני נשק ותחמושת המשמשים את משמרות המהפכה האיראניים ואת הארגונים הזוכים לתמיכה מטהרן. גורם בכיר במערכת הביטחון האמריקנית אמר אתמול לכתבים כי התקיפה הזו תפגע משמעותית ביכולת של המיליציות הפרו-איראניות להמשיך בהתקפותיהן על הכוחות האמריקניים.
3 צפייה בגלריה
 עלי חמינאי
 עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי. ארה"ב: "לא נהסס לפעול שוב"
(צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
משרד ההגנה האמריקני מסר כי הנשיא ביידן הורה על ביצוע התקיפות בתגובה על מתקפות המל"טים בשבועיים האחרונים על בסיסים אמריקניים בסוריה. שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הדגיש כי ארה"ב אינה חותרת לעימות, "אך אם יימשכו התקפותיהם של שליחי איראן נגד כוחותינו, לא נהסס לנקוט צעדים נחוצים נוספים".

ארה"ב ביקשה מישראל: תנו לנו זמן לפרוס מערכות הגנה

מאז תחילת המלחמה – וההתגייסות המובהקת של ארה"ב לצד ישראל – נרשמו לפחות 20 תקיפות בטילים, רקטות וכטב"מים נגד הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה. בתקיפות הללו, שיוחסו למיליציות הנחשבות לשליחותיה של איראן, נפצעו יותר מ-30 חיילים אמריקנים, כולם באורח קל. נוסף על כך עובד של משרד ההגנה האמריקני לקה בלבו ומת כשחיפש מחסה במהלך אחת המתקפות.
אחרי התקיפות האמריקניות שלשום נרשמו אתמול שתי התקפות נוספות על בסיסים אמריקניים באזור: 10 רקטות נורו על בסיס אמריקני במזרח סוריה, מבלי לגרום לנפגעים שם, ודווח על תקיפה באמצעות כטב"ם מתאבד של המיליציות בעיראק נגד בסיס חיל האוויר אל-אסד במערב עיראק. גורמים אמריקניים רשמיים דיווחו כי הכטב"ם הופל במרחק של כמה קילומטרים מהבסיס, ולא פגע בו.
3 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים צבא ארה"ב  ב צפון-מערב סוריה ליד מעבר הגבול סמלקה עם האזור הכורדי האוטונומי בעיראק ב-1 בנובמבר
חיילים אמריקנים צבא ארה"ב  ב צפון-מערב סוריה ליד מעבר הגבול סמלקה עם האזור הכורדי האוטונומי בעיראק ב-1 בנובמבר
חיילים אמריקנים בעיראק. עובד משרד ההגנה לקה בלבו ומת
(צילום: AFP)
שלשום דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל הסכימה לבקשת ארה"ב לדחות את הכניסה הקרקעית שלה לרצועת עזה, כדי שוושינגטון תספיק להציב באזור מערכות הגנה מפני טילים שישמרו על חייליה במזרח התיכון. הדיווח נשען על גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל, והוא מאשר את הדברים שכתב באמצע השבוע פרשננו רון בן ישי.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי הפנטגון שוקד על פריסתן של כ-12 מערכות הגנה אווירית במזרח התיכון, בין השאר כדי להגן על החיילים האמריקנים המוצבים בעיראק, סוריה, כוויית, ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות מפני מתקפות של טילים ורקטות. בעיתון ציינו כי פריסת המערכות עשויה להסתיים לפני יום ראשון. צבא ארה"ב וגורמים רשמיים אחרים, כך נכתב, העריכו שהכוחות האמריקניים יותקפו על-ידי שלל ארגונים חמושים ברגע שהכניסה הקרקעית תתחיל.