במתחם החיסונים בב"ש: "אין דרך אחרת"
(צילום: רועי עידן)

למרות שפאנל המומחים של ה-FDA המליץ לחסן בשלב זה במנה השלישית רק בני 65 ומעלה ואנשים שנמנים על אוכלוסיות סיכון או על עובדים שבאים במגע עם קהל, בישראל ממשיכים לדבוק בקו ולפיו יש שוני בין מצב התחלואה בארה"ב לזה שבארץ. אתמול (שבת) אמר ל-ynet מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי התו הירוק יישלל מאדם שהתחסן לפני יותר מחצי שנה בשתי מנות החיסון ולא קיבל את השלישית ב-1 באוקטובר, ואמש הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט שהוא מאמץ את הצעד.
5 צפייה בגלריה
מזרק בקבוקון חיסון נגד קורונה של פייזר ב לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב ב-7 באוגוסט
מזרק בקבוקון חיסון נגד קורונה של פייזר ב לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב ב-7 באוגוסט
בישראל ממשיכים להתחסן. חיסון פייזר
(צילום: AFP)
בהתאם להחלטה, מ-1 באוקטובר התו הירוק יהיה בתוקף רק למי שקיבל את החיסון השלישי, או למי שלא עברו שישה חודשים מהיום שבו קיבל את החיסון השני. ההחלטה תקפה לכל האזרחים שיכולים לקבל את מנת החיסון השלישית, אף שבקבינט הקורונה גורמים טענו שיש להימנע מהחלת ההחלטה על בני 40 ומטה בשלב ראשון.
אף שבממשלה חוששים שהמלצת ה-FDA תיצור אפקט מצנן שירתיע צעירים להתחסן במנה השלישית, בביקור במתחם החיסונים של כללית באולם הקונכייה בבאר שבע בשבת, נראה היה שהאזרחים לא חוששים. חלקם אפילו לא שמעו על ההמלצה, בעוד שאלה שכן – אמרו שהיא לא תמנע מהם לקבל את הזריקה.
5 צפייה בגלריה
עמיר רז מגיע להתחסן בהיכל הקונכיה בבאר שבע
עמיר רז מגיע להתחסן בהיכל הקונכיה בבאר שבע
"לומר שאני בטוח לגמרי? 80%, אבל זה מספיק". עמיר רז
(צילום: רועי עידן)
עמיר רז, תושב באר שבע שגם עובד בעירייה, סיפר שהרצון להיות בטוח אל מול האנשים הרבים שהוא בא עמם במגע הכריע אל מול המלצת ה-FDA. "אני רוצה לשמור על עצמי, על המשפחה ועל חברה שלי. אני מרגיש שזה סוגר עליי. לומר שאני בטוח לגמרי? 80%, אבל זה מספיק. חשוב שעוד יעשו את החיסון השלישי ויאללה – נגמור עם זה", הוא אמר.
עבאס עז א-דין, תושב הצפון שהגיע לבירת הנגב כדי להתחסן, הצטרף לדבריו של עמיר. "שמעתי שהמליצו לא לתת בוסטר. היה לי קצת פחד מזה, אבל זה יכול לשמור עליי מפני המחלה. עשיתי את החיסון כי אני עובד עם הרבה קהל ולא הייתה לי ברירה. אין דרך אחרת", הוא הוסיף.
המלצת ה-FDA: חיסון לבני 65 ומעלה

אחד המתחסנים במתחם סיפר שכלל לא שמע על ההמלצה, בין היתר מאחר שהוא לא מתעדכן בחדשות הנוגעות למגפה. מורן, בת 34, שהגיעה לקבל את הזריקה השלישית, אמרה שבכל מקרה עדיף להתחסן. "בלי חיסון אנחנו רואים שזה חוזר, ולכן אני מעדיפה לעשות את החיסון ולא לקחת סיכון", היא הוסיפה.
האחות אנה דפנה, האחראית על מתחם החיסונים בבאר שבע, סיפרה שאף שאנשים בתור שוחחו ביניהם על ההמלצה של פאנל המומחים, היא ועמיתותיה האחיות במתחם לא נשאלו על הנושא. "זה לא משפיע על ההיענות של המתחסנים. לפני מוצאי שבת היו מלא אנשים מכל הגילאים בתור", היא סיכמה.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט. ההחלטה בנוגע לתו הירוק לא תשתנה
(צילום: עמית שאבי)
פאנל המומחים של ה-FDA, נזכיר, המליץ שלשום לא לאשר באופן גורף את מתן מנת החיסון השלישית לבני 16 ומעלה, אלא רק לבני 65 ומעלה בשלב זה. בדיון שנמשך שמונה שעות העלו המומחים ספקות באשר לצורך במנה שלישית לכל קבוצות הגיל, וטענו שאין כרגע די נתונים שמעידים על בטיחות המנה השלישית – בעיקר לבני נוער. המומחים החליטו לבסוף לאשר את מתן ה"בוסטר" גם לאוכלוסיות בסיכון וגם לעובדים במערכת הבריאות ולכאלה הנמצאים בסיכון גבוה להדבקה בעבודה.
ההחלטה, שהתקבלה שעות ספורות אחרי שישראל חצתה את רף 3 מיליון המתחסנים, לא כללה הטלת ספק ביעילות החיסון השלישי. המומחים אמרו בדיון כי הנתונים מישראל על ירידת היעילות של המנה השנייה טרם עברו ביקורת עמיתים, ועל כן חששו להסתמך עליהם.
על-פי נתוני משרד הבריאות העדכניים לאמש, 3,788 ישראלים התחסנו במנת הדחף בשבת. עם זאת, מדובר בנתון שאינו סופי שעשוי להשתנות. לשם השוואה, בשבת שעברה התחסנו 14,706 ישראלים במנה השלישית ובשבת לפני שבועיים 29,810. שלשום, ביום שישי, התחסנו 42,620 ישראלים במנת הדחף.

בתל אביב: דלילות במתחם הבדיקות

במתחם הבדיקות של מד"א בשדרות רוקח בתל אביב, נרשמה אתמול תנועה דלה יחסית, ללא עומסים מיוחדים – אחרי שבימים האחרונים תועדו עומסי ענק שהביאו לתורים של ארבע שעות המתנה.
אחרי העומסים: דלילות בת"א
(צילום: שמיר אלבז, ליהי קרופניק)

גיל שוורץ, תושב העיר, הגיע עם ילדיו להיבדק לקראת סיום הבידוד אחרי שבתו נדבקה בקורונה. "זו הפעם השלישית שלנו במתחם הזה ולא היו תורים חריגים. תוך 10 עד 15 דקות היינו כבר אחרי בדיקה", הוא אמר.
גם במשפחת ינקוביץ' מתל אביב נדבק הילד בקורונה בבית הספר, והם הגיעו כדי לשחרר אותו מבידוד. "באנו להיבדק כדי שהילד יוכל לצאת מהחדר. זו הפעם השנייה שלנו פה היום, ועשינו בערך 20 בדיקות בשבועיים האחרונים. היו פעמים שזה לקח הרבה זמן, אבל היום צ'יק צ'ק מסיימים", אמר אמיר האב.
5 צפייה בגלריה
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומס במתחם הבדיקות בראשון לציון, השבוע
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בכפר סבא
עומס במתחם בדיקות הקורונה בכפר סבא
התור במתחם הבדיקות בכפר סבא, שלשום
(צילום: יאיר שגיא)
גלית בן ארצי מרמת גן הגיעה עם בנה שנחשף לחולת קורונה בבית הספר כדי לקצר את הבידוד של הבן. "אני באה רק למתחם הזה ואין כאן עומס", היא סיפרה. "תוך כמה דקות – נהיה בחוץ אחרי בדיקה", אמרה בעודה ממתינה בתור.
במתחם הבדיקות בבאקה אל-גרבייה, עמד זמן ההמתנה בתור על 20 דקות. מוחמד מג'אדלה, בכיר בעירייה, סיפר כי "היעד שלנו הוא לשמור על כבוד האזרחים – שיהיה מסודר, ללא התערבות בין אנשים ובלי הדבקות. אנחנו מנסים לפתוח כמה שיותר מסלולים כדי לזרז את העניין".
פורסם לראשונה: 22:44, 18.09.21