ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה בישיבה השבועית הצעת החלטה "הצהרתית", שלפיה ישראל מתנגדת להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. עם זאת, בהצעה, שאושרה פה אחד, לא נרשמה שלילה מפורשת וחד-משמעית של מדינה פלסטינית. הצעת ההחלטה הועלתה בתיאום עם יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שהגיע לישיבת הממשלה - לראשונה זה חודש.
דבריו של נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

"ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר הקבע עם הפלסטינים", אמר נתניהו בפתח דבריו בישיבת הממשלה. "הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים. ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזאת, בעקבות טבח 7 באוקטובר, תעניק פרס עצום לטרור, פרס שלא היה כדוגמתו, ותמנע כל הסדר עתידי לשלום".
ההצעה, שאושרה פה אחד על ידי השרים, הועלתה על רקע התוכנית האמריקנית שנחשפה, ושהובילה לתגובות זועמות מצד חברים בקואליציה. ״לנוכח הדיבורים שנשמעים לאחרונה בקהילה הבינלאומית על ניסיון לכפות על ישראל באופן חד-צדדי מדינת פלסטינית, אני מביא היום לאישור הממשלה החלטה הצהרתית בנושא הזה. אני בטוח שהיא תזכה להסכמה רחבה מאוד", אמר נתניהו.
הצעת נתניהו תואמה עם גנץ וגדי איזנקוט, ונסגרה ביום חמישי בפגישה בארבע עיניים בין נתניהו לגנץ, אחרי ישיבת הקבינט. השר גדעון סער דרש בישיבת הממשלה להחמיר את הנוסח ואמר כי "הכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית אם חלילה תהיה - תיזכר כמו הקרבת צ׳כוסלובקיה ב-1938. מדינה פלסטינית משמעותה מדינת חמאס".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
ההצעה שאושרה תואמה מראש בין נתניהו, גנץ ואיזנקוט
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
השרה יפעת שאשא-ביטון (המחנה הממלכתי) העירה בישיבת הממשלה כי "מהנוסח הנוכחי משתמע שאנחנו מוכנים למו"מ על מדינה פלסטינית בעת הנוכחית. יש לשנותו אותו כך שיהיה ברור שאנחנו לא מוכנים למשא ומתן כזה כל עוד אנחנו נלחמים בחמאס". רה"מ הסכים ותיקן את ההצהרה בעקבות הדברים, כך שבנוסח שאושר הודגש כי מדינה פלסטינית תוקם במו"מ ישיר, "ככל שיושג הסדר" שכזה.
שר האוצר סמוטריץ׳, שקרא לאחר פרסום תוכנית הבזק האמריקנית להודיע על התנגדות להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, אמר: "אני מברך על החלטת הממשלה כצעד ראשון. יש קונצנזוס מקיר לקיר שמדינה פלסטינית מסכנת את מדינת ישראל, ובע״ה גם בכנסת הצהרה זו תעבור ברוב ענק של כל המפלגות הציוניות".
"ראוי שנביע באופן חד משמעי את ההתנגדות של ממשלת ישראל להקמת למדינה פלסטינית, כעת ובעתיד", הוסיף סמוטריץ'. "יש התנגדות רחבה בחברה הישראלית להקמת עוד חמאסטן ביהודה ושומרון. אני קורא לראש הממשלה להביא החלטה נוספת המביעה התנגדות נחרצת וחד-משמעית של מדינת ישראל להקמת מדינה פלסטינית שתביא עוד ועוד טרור לאזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד
"ניסיון שקוף להסיט את הדיון מהחזרת החטופים ומחוק ההשתמטות". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ממפלגת יש עתיד נמסר כי נתניהו פנה לראש האופוזיציה יאיר לפיד כדי שיתמוך בהחלטה ההצהרתית של הממשלה. ״מדובר בניסיון שקוף להסיט את הדיון מהחזרת החטופים ומחוק ההשתמטות", אמר לפיד. "לעניין עצמו - יש עתיד מתנגדת כל השנים לכל צעד חד-צדדי".
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר כי הצעת ההחלטה היא "הוכחה לכך שנתניהו לא מסכים להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, אבל כן מסכים לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית במסגרת הסכם עם הסעודים. מדובר בהסחת דעת לקראת תגובתה של ממשלת ישראל לבג״ץ בנושא חוק הגיוס.
"בנוסף, ההחלטה משמשת ככלי להסחת הדעת מהדיון וההצבעה שיתקיימו מחר במליאת הכנסת בעניין הדחתו של תומך הטרור עופר כסיף. בכל מקרה, ישראל ביתנו תתנגד לכל ניסיון להקים מדינה פלסטינית, בלי קשר אם זה בהסכמה או באופן חד-צדדי. בקיצור, מדובר בעוד תרגיל יח״צ מבית היוצר של בנימין נתניהו".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
"הסחת דעת לקראת תגובתה של הממשלה לבג״ץ בנושא חוק הגיוס״. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במקביל, באתר המפרצי "בתוקית אל-חליג'" נטען היום כי ישראל החליטה לשלוח משלחת ישראלית לקטאר, בניסיון להגיע לפריצת דרך לעבר עסקת חטופים ובעקבות הפגישה בשולי ועידת מינכן בין ראש ממשלת קטאר לנשיא המדינה יצחק הרצוג - אבל בישראל הכחישו זאת.
תת-אלוף במיל' גל הירש, אחד ממקורביו של נתניהו שמכהן כמתאם השבויים והנעדרים, אמר מוקדם יותר ל-CNN כי "אנחנו מאוד רוצים עסקה, ואנחנו יודעים שאנחנו צריכים לשלם מחיר. אבל הדרישות של חמאס הזויות, מנותקות מהמציאות, ואנחנו מקווים שהם יתקדמו למרחב הסכמה אפשרי. למעשה, כל התגובה היא רחוקה מאוד מהמציאות והם יודעים זאת. הדאגה שלי היא מי בצד השני של המשא ומתן, עם מי אנחנו דנים".