מת מפצעיו רפאל מרדכי פישהוף (35), שנפצע אנושות בפיגוע הדקירה אתמול (רביעי) בחדרה. מותו של פישהוף, אברך בישיבה ואב ל-6 ילדים, נקבע היום בבית החולים הלל יפה בעיר, לאחר שבמשך יממה נאבקו הרופאים על חייו. במסע הדקירות שביצע מחבל ערבי-ישראלי מאום אל-פחם נפצעו עוד חמישה בני אדם, בהם אחד שמצבו קשה ויציב, עוד פצוע בינוני והיתר קל.
רגע נטרול המחבל בחדרה

אלון לוי שנפצע בפיגוע בריאיון ל-ynet
(צילום: שרון צור)

4 צפייה בגלריה
רפאל מרדכי פישהוף ז"ל
רפאל מרדכי פישהוף ז"ל
רפאל מרדכי פישהוף ז"ל
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחדרה
זירת הפיגוע בחדרה
זירת הפיגוע בחדרה, אתמול
(צילום: דוברות מד"א)
רפאל הותיר אחריו, כאמור, שישה ילדים - כשהקטן מביניהם הוא בן שנה וחודשיים. ארגון "קופת העיר" הקים קרן תרומות עבור ילדיו היתומים. מעיריית חדרה נמסר: "רפאל מרדכי פישהוף ז”ל, תושב חדרה, בן 35, אב לשישה ילדים ואברך בישיבת 'כנסת יצחק', נרצח בידי המחבל המתועב. מותו נקבע בשעה האחרונה בבית החולים הלל יפה. צוותי העירייה ילוו את המשפחה וממשיכים ללוות את משפחות הפצועים שעדיין מאושפזים בבית החולים".
מבית החולים הלל יפה נמסר: "לצערנו, על אף המאמצים הרבים של הצוות הרפואי, נקבע מותו של הפצוע האנוש. אנו משתתפים בצער המשפחה". משפחתו של פישהוף הודתה לצוות הרפואי בבית החולים על הטיפול המסור והליווי.
ניר בן חיים, ראש העיר חדרה, מסר: "אתמול עמדנו בבית החולים, התפללנו לשלומו וקיווינו להחלמתו, אך ליבנו נשבר מול הבשורה הקשה. העיר חדרה כואבת ומשתתפת באבל הכבד".
אלון לוי, אחד מהפצועים בפיגוע, סיפר הבוקר בריאיון ל-ynet: "המחבל שחט אותי בסכין בגרון, לאט-לאט. הוא כנראה היה בטוח שהוא הרג אותי, וכשנתתי לו מכה הוא עזב אותי. לחבר שלי הוא חתך את אחד העורקים הראשיים. לא הבנתי למה הוא נצמד אלינו לאוטו. הוא עשה הכול בקור רוח, אפילו לא מיהר".
הוא הוסיף: "המשכתי בתנועה, אם הייתי יושב או שוכב הייתי מאבד הכרה. הלכתי כמו סהרורי. בינתיים המחבל המשיך לעוד זירה. לפי התיאור שנתתי הצליחו לעצור אותו עם האופנוע". אלון סיפר כי החלים בעבר ממחלה קשה, והדגיש: "אני אשאר חזק. כמו שניצחתי את המחלה, אני אנצח את מה שעברתי אתמול. זה אסון אבל אני לא שוקע ברחמים עצמיים. ממשיכים קדימה, זה מה שנותן לנו לחיות טוב יותר".
4 צפייה בגלריה
אלון לוי
אלון לוי
אלון שנפצע בפיגוע. "נתתי מכה למחבל והוא עזב אותי"
(צילום: שרון צור)
לפי המשטרה, המחבל דקר את ששת הפצועים בארבע זירות שונות: את מסע הדקירות שלו הוא החל ברחוב הגיתית, משם המשיך לרחוב בוטקובסקי, ואז דקר בני אדם גם ברחוב הרצל. הוא נוטרל ברחוב הרברט סמואל, שנחשב לרחוב מרכזי בחדרה. תחילה היו אלה אזרחים עם נשקים שלופים שלפי תיעוד מהזירה ניסו לעצור אותו, והורו לו לשכב על הקרקע, הוא חבש קסדה, לאחר שכאמור ניסה להימלט, ומשלא נענה להם ירו באוויר. מאבטח העירייה, עדי נטף, ירה לו ברגל.
בתיעוד נוסף מרגעי הנטרול בחדרה ניתן לראות אזרחים שדוחקים את המחבל לסמטה ברחוב, בעוד אחד מהם זורק לעברו כיסאות, ואחרים שמצטרפים למקום עם נשקים שלופים קוראים לו לשכב על הקרקע. כוחות משטרה שהגיעו למקום מיד לאחר מכן מנעו מאזרחים בזירה להכות את המחבל.
"היו המון זעקות ודהרנו להרבה זירות", שחזר אתמול נטף, "בהתחלה דיברו על שני מחבלים ואז נשמע בקשר משהו על אירוע ברחוב הרברט סמואל, פה ממש ליד הפיצוצייה. ראיתי שהוא פצוע בגב ואז כאן הוא נעמד עם מעיל, צעקנו לו 'תשכב', שלא ירה לעברנו, איש מילואים ירה שני כדורים באוויר. צעקתי לו שוב 'תשכב' ויריתי לו ברגל והוא נוטרל".
בהמשך הגיעו למקום גם כוחות משטרה. בסמוך למחבל נתפסו גרזן וידית סכין. בסריקות בשטח אותר להב הסכין מגואל בדם. המפכ"ל, רב-ניצב דני לוי, הגיע לזירה גם כן. בהצהרה מהמקום אמר כי "אני רוצה להבהיר שמשטרת ישראל מתוחה מקצה לקצה, אנו מטפלים בכל זירות הנפילה בכל מדינת ישראל (כתוצאה מהמטח לחיפה והקריות) במקביל לפיגוע. ליבי עם הפצועים, אבל כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזו. אנו כמשטרה פרוסים בכל הזירות נהיה שם גם כדי למנוע את האירועים האלה. תחושת הביטחון של הציבור היא הדבר הכי חשוב היום".
תיעוד נוסף מנטרול המחבל

אינפוגרפיקה מסלול מפה פיגוע דקירה חדרה
מחשש להימצאות סייענים למחבל, נחסמו אתמול הכניסות והיציאות לעיר וראש העיר ניר בן חיים גם הורה שלא לאפשר לשחרר תלמידים מבתי הספר והגנים. כוחות הביטחון בעיר הצטרפו לסריקות המשטרה וסייעו לה במאמצים "לסגור את האירוע", כדי לאפשר חזרה לשגרה בחדרה. לאחר זמן מה - ההגבלות הוסרו.
שרית לוי, תושבת העיר ששהתה בסמוך לאחת הזירות, סיפרה אתמול ל-ynet כי "זה היה מפחיד. הייתי בכניסה לחדר מדרגות מול רחוב הגיתית ואז אנשים צעקו 'פיגוע, פיגוע, דקרו פה'. פתאום מישהו ברח מפה מהר, עליתי מהר ואז שמעתי שהיו זירות נוספות אחר כך".
עוד לפני שנוטרל המחבל, הוא נכנס לפיצוצייה בעיר. הבעלים, ע', הבחין ב"איש מוזר", כלשונו. "הוא נכנס בבהלה. לקח פה בקבוק מים ואז ראיתי שיש לו דם, שאלתי אותו 'מה קורה?' הוא אמר לי 'אתה רוצה שאני אהרוג אותך?' - ואז ראיתי שהוא מנסה להתעסק עם משהו בחולצה, ואז ריססתי אותו בגז פלפל וזרקתי עליו כיסא. ניצלתי בנס, הבנתי שהוא מוזר ואז התברר שהוא המחבל".
4 צפייה בגלריה
ניר בן חיים בפגישה עם המאבטח והאזרחים שסייעו בנטרול המחבל בפיגוע בחדרה
ניר בן חיים בפגישה עם המאבטח והאזרחים שסייעו בנטרול המחבל בפיגוע בחדרה
בן חיים (במרכז), לצד המאבטח ותושבי העיר שנטרלו את המחבל
(צילום: עיריית חדרה)

מגן הוקרה למנטרלי המחבל

ראש העיר חדרה ניר בן חיים העניק הבוקר בלשכתו ארבעה מגני הוקרה למאבטח שי ברגר ותושבי העיר יונתן ליאונוב, עדי נטף ושלומי מירויאן, שנטרלו את המחבל במהלך הפיגוע אתמול. "הפגינו תושייה יוצאת דופן במהלך הפיגוע שאירע אתמול בעיר. הארבעה סייעו בזיהוי ובנטרול המחבל, והביאו בכך לסיום האירוע הקשה תוך מניעת פגיעה חמורה נוספת בתושבים", נמסר מעיריית חדרה. על המגנים נכתב: "בהוקרה על תושייתך וגבורתך למען הצלת חיים. פעלת באומץ רב ומעורר השראה".
בן חיים אמר: "היום אנחנו מוקירים את ארבעת הגיבורים שלנו, שהפגינו אומץ, חתירה למגע, ונחישות יוצאת דופן לנטרול האיום על חיי התושבים. הם הוכיחו שפועלים למען הקהילה והעיר בשעת מבחן בצורה מעוררת השראה. בזכותם נמנע אסון כבד יותר, ואני גאה לעמוד כאן היום ולהביע את הערכתנו העמוקה בשם תושבי חדרה כולם. כמו שהם היו ערניים – כך אנחנו רוצים שכל תושבי העיר יהיו ערניים כי רק ככה נוכל למנוע אסונות עתידיים".
ניר בן חיים בפגישה עם המאבטח והאזרחים שסייעו בנטרול המחבל בפיגוע בחדרה

שי ברגר, ממקבלי מגן ההוקרה, אמר: "אבטחתי מטעם 'רשת ביטחון' בית ספר כשהמחבל הגיע אלינו, אחרי שכבר ביצע פיגוע בזירה הראשונה. הוא עלה מעבר לגדר והתחלתי לשמוע צעקות. יצאתי מהבוטקה, צמצמתי אליו מרחק ודרשתי ממנו לרדת – ואז נפלה ההבנה שזה מחבל. דרכתי את הנשק ויריתי לכיוונו, ידעתי שבכל מחיר אני דואג שהוא לא נכנס ומסכן את התלמידים של בית הספר".
עדי נטף, שסיפר אתמול ל-ynet על שהתרחש, אמר היום: "מיד לאחר 7 באוקטובר ניגשתי להוציא נשק ומאז אני מסתובב חמוש ביום יום כדי להיות מוכן לכל מצב. הנשק נועד לשמור על הסביבה והמשפחה שלי ולתת מענה ראשוני לאירועים בדיוק כמו אלה שהתרחשו אתמול. כשראיתי את המחבל מיד דחקתי אותו לפינה ועשיתי הכול כדי לנטרל אותו. בסוף לקחתי את ההחלטה ללחוץ על ההדק ולנטרל אותו – ואני שמח שהצלחתי למנוע אסון כבד עוד יותר".
שלומי מירויאן אמר: "במקרה באתי עם הנשק באותו היום לעבודה כי אני במילואים, ומתמרן בין העסק לבין השירות לצבא. קיבלתי טלפון על מחבל שמסתובב, בהתחלה נאמר שזה פלילי – אבל הדריכות כבר עלתה. הבחנתי בהתרחשות ורצתי לכיוון המחבל, כאשר הקושי הגדול היה לוודא שאכן מדובר במחבל ולא באזרח שנקלע למקום בטעות. וידאנו קודם כל שאכן מדובר באירוע על רקע לאומני ולאחר מכן פעלנו בכוחות משותפים לנטרול שלו".
"ברגע הראשון היה בלבול קל, שכן הוא לא נראה כמו מחבל והתנהל בצורה מוזרה מאוד", סיפר יונתן ליאונוב. "החשש העיקרי שלי היה מירי דו צדדי ולכן היה לנו חשוב לכוון את כוחות המשטרה לאזור, תוך נטרול המחבל. כשזיהינו אותו איגפנו אותו ושמרנו על האזור, שכן היה חשש נוסף שיש לו מטען חבלה או שהוא ינסה לדקור או לירות באנשים נוספים. בזכות שיתוף הפעולה שלנו, האזרחים, נמנע אירוע קשה עוד יותר ונמשיך לשמור על ערנות למען תושבי העיר".
שילה פריד השתתף בהכנת הכתבה