הורוביץ: "גם עכשיו - נמשיך לחיות לצד הקורונה"
(צילום: לע"מ )

ברקע גל התחלואה החמישי, בכירי משרד הבריאות כינסו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים שבה דיברו על אופן ההתמודדות עם זן האומיקרון. באירוע השתתפו שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, הפרויקטור פרופ' סלמאן זרקא וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס. במהלך מסיבת העיתונאים ציינו בכירי המשרד כי חלה חובה לעטות מסכה בחללים פתוחים, במקומות שבהם ישנם יותר מ-50 איש. הפרופ' אש חתם על הצו המחייב את עטיית המסכות בחוץ, והנחייה, כך מסתבר, נכנסה לתוקף כבר בחצות - אך אף אחד לא טרח לעדכן את הציבור בכך. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
המנכ"ל חתם על הנחייה, אך משרדו לא טרח לעדכן את הציבור. פרופ' אש
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"המצב בשליטה. סגר? לא על הפרק". הורוביץ מנסה להרגיע
(צילום: יאיר שגיא)
בתחילת מסיבת העיתונאים הדגיש הורוביץ: "המצב בשליטה, הרבה יותר טוב ביחס לעולם. זו לא שפעת ואסור להקל ראש באומיקרון. גם עכשיו נמשיך לחיות לצד הקורונה". הורוביץ אמר כי "בשבועות הקרובים נדע יותר על המסוכנות של הזן הזה. צריך לשנות תפיסה. אין פה מקלות או גזרים, אנחנו פועלים מול אזרחים ומסתכלים על הנתונים והמציאות בשטח. אנחנו נערכים לכל האפשרויות, ולא שולפים מהמותן ופועלים מתוך היסטריה. בשבועות הקרובים נדע יותר איך מתנהג האומיקרון, מה המסוכנות שלו ומה נדרש מאיתנו לעבור גם את הגל הזה בהצלחה".
לדבריו, בינתיים, "נמשיך לנקוט באמצעי זהירות הכרחיים לשמירה על הבריאות ונמשיך לשמור גם על הפרנסה, על החינוך של הילדים, התרבות ושגרת החיים. גם זה חלק מהבריאות. אנחנו חייבים לראות את כל התמונה. קודם כל הגנה על הבריאות ומניעת הדבקה ותחלואה וגם שמירה על הכלכלה והדמוקרטיה הישראלית".
הוא התייחס לביקורת על כך שהממשלה לא מטילה הגבלות על אף נתוני התחלואה הגבוהים והדגיש: "אין סיבה לדבר שוב ושוב על סגרים והשבתות משק, זה לא על הפרק. הציבור לחוץ מספיק, אין צורך להלחיץ יותר. גל האומיקרון שונה מקודמיו. מה שאנחנו עושים זה ניהול סיכונים שקול ואחראי. אנחנו מחויייבים לפרנסה, חינוך ושגרה שפויה ככל האפשר. המטרה שלי גם בגל הזה, היא לעשות מאמץ עילאי כדי לאפשר לימודים פרונטרליים בכיתה".
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
צמרת משרד הבריאות במסיבת עיתונאים
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"ממליץ על מסכה בחוץ". פרופ' זרקא מזהיר לקראת הסילבסטר
(צילום: יאיר שגיא)
לקראת חגיגות השנה החדשה בסוף השבוע הקרוב קרא הורוביץ לאזרחים "לשמור על עצמם". "צריך למנוע הדבקה של אנשים אחרים, זו אחריות אישית, אנחנו לא נשלח שוטר ופקח לבדוק כל בנאדם - תנהגו באחריות כלפי עצמכם והסובבים אותך", אמר הורוביץ.
ראש שירותי בריאות הציבור, אלרעי-פרייס, הציגה נתונים על התפשטות האומיקרון בעולם ואמרה: "תחלואת הווריאנט בעולם שוברת שיאים בעולם, כאשר רוב התחלואה היא בצעירים. רוב האשפוזים הם של ילדים בני 5-11 שאינם מחוסנים. לכן חשוב לחסן את הילדים". לדבריה, "יש הבנה שהולך להגיע גל עם זן מאוד מידבק. עם מקדם ההדבק הוא 4, העיקרון שצריך להוביל את האזרחים זה להגיע לגל הזה הכי מחוסנים שהם יכולים. הגבלות התקהלות לא יעזרו כמו לדאוג שתהיו מחוסנים".
פרופ' זרקא, פרויקטור הקורונה, התייחס לנתונים בישראל: "הדלתא עדיין כאן וגם האומיקרון. כנראה שמיום ראשון לא נוכל לומר איפה זה אומיקרון ואיפה דלתא. לכן נתייחס לגל החמישי כגל משולב. אנחנו נמצאים במגמת עלייה ברורה בסדר גודל של כ-2,000 מקרים ביום". עוד הוסיף פרופ' זרקא כי מקדם ההדבקה נמצא בעלייה תלולה. "צפינו את זה לאור ההידבקות הגבוהה של האומיקרון והדברים כבר נראים בשטח בכמות המאושפזים", ציין.
על חגיגות השנה החדשה המתקרבות אמר: "הווירוס לא יודע להפריד בין נובי גוד לסילבסטר לבין ההילולה של הבאבא סאלי. בכל מקום שאנשים מתכנסים יש סיכון, לכן לא הכל צריך להיות בתקנות, ברור שתקנות מחייבות אבל אני ממליץ לציבור, במיוחד ציבור רגיש, שלא יגיע לאירועים הומי אדם, שיש בהם גם אוכל ואין הקפדה על מסכה".

החיסון הרביעי אושר למדוכאי חיסון: "התרופה אינה תחליף"

מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, הודיע במסיבת העיתונאים כי אישר את מתן החיסון הרביעי למדוכאי חיסון בלבד, ולא כפי שהמליץ הצוות לטיפול במגפות: "בהמשך נבחן אם להרחיב את ההחלטה לאוכלוסיות נוספות". לדבריו, "ראינו שיש הבדל בהגנה של חיסון דחף שהוא טרי או חיסון אחרי ארבעה חודשים ולכן הצט"מ המליץ על חיסון דחף. החלטת הצוות הייתה נכונה מול הסיטואציה. זה נבחן על ידי בתשעת הימים האחרונים, אני עושה התייעצויות יום-יומיות".
פרופ' אש: החלטתי לאשר מנה רביעית למדוכאי חיסון, נבחן אם להרחיב
(צילום: לע"מ )

8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
אישר חיסון רביעי, רק למדוכאי חיסון. פרופ' אש
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"חיה בשלום עם ההחלטה". ד"ר אלרעי-פרייס על החיסון הרביעי
(צילום: יאיר שגיא)
שר הבריאות הורוביץ, וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי-פרייס, גיבו את החלטת המנכ"ל. "אני חיה עם החיסון הרביעי בשלום", אמרה אלרעי-פרייס. הורוביץ הדגיש כי מי שמקבל את ההחלטה הוא אכן מנכ"ל משרדו: "מבחינת חוקית ההחלטה הסופית המחייבת והקובעת היא של מנכ"ל משרד הבריאות. החלטת הצט"מ היא בבחינת המלצה. המנכ"ל מתייעץ עם גורמים רבים, הוא לבסוף המחליט. לא אני ולא ראש הממשלה ולא אף אחד אחר".
בצהריים נחת בנתב"ג המשלוח הראשון של התרופה מתוצרת פייזר נגד קורונה, "פקסלוביד". הכנסתה של התרופה שהגיעה מליאז' שבבלגיה, לשימוש במערכת הבריאות, עשויה להיות נקודת מפנה משמעותית במאבק הממושך במגפה. לדברי הורוביץ, "גם כאן, הצוות, אנשי משרד הבריאות, דאגו לעשות את זה מהר ויעיל, מהראשונים והחלוצים בעולם. זאת בשורה חשובה ואופטימית שתסייע לנו בהתמודדות עם הגל החמישי, אך זה לא תחליף לחיסונים. חייבים להתחסן".
התרופה נועדה לטפל בבני 12 ומעלה שנדבקו בקורונה ונמצאים בקבוצת סיכון להידרדר למצב קשה. מטרתה לבלום את החמרת המחלה במי שכבר נדבקו. זאת בניגוד לחיסון שנועד למנוע את המחלה מלכתחילה.
8 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
"לא תחליף לחיסון". התרופה פקסלוביד
(צילום: AFP PHOTO / Pfizer)
8 צפייה בגלריה
תרופות של פייזר לקורונה נחתו בישראל
תרופות של פייזר לקורונה נחתו בישראל
התרופות של פייזר בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
במחקר הקליני שערכה פייזר נמצא כי התרופה מפחיתה ב-89% את הסיכון להידרדר למחלה קשה או למוות. אף שהניסוי של פייזר בגלולה החדשה בוצע בנדבקים בווריאנט דלתא, בחברה עדכנו כי בניסויי מעבדה פקסלוביד הפגינה ביצועים טובים גם מול וריאנט אומיקרון. לפני שבוע קיבלה התרופה אישור לשימוש חירום ממינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).
בתוך כך, ברקע החששות שנובעים מגל התחלואה בקורונה והעלייה באשפוזי הילדים בבתי החולים בעולם, התקיימה אתמול פגישה בין מנהלי המחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) בילדים בבתי החולים ורופאים למחלות זיהומיות בקרב ילדים. ל-ynet נודע כי אחת האפשרויות שעלתה היא לשנות את מדיניות האשפוז כך שישוחררו מטופלים - ויפונו מיטות עבור ילדים.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 18:03, 30.12.21