מגיש טלוויזיה ברוסיה עורר סערה בארצו ומחוצה לה כאשר קרא להטביע ולשרוף למוות ילדים אוקראינים. אנטון קרסובסקי, מגיש בכיר בערוץ הטלוויזיה RT שנמצא בבעלות הממשלה במוסקבה ונחשב לשופרו של הקרמלין, אמר את הדברים הקשים בריאיון ששודר בשבוע שעבר – אבל רק ביממה האחרונה הם זכו לתשומת לב נרחבת, בעקבות קריאתה של אוקראינה לחקור אותם כהסתה לרצח עם. התנצלותו של קרסובסקי נעשתה אחרי שהושעה מפעילותו ב-RT ואחרי שהרשויות הרוסיות הודיעו כי יבחנו אם דבריו מהווים עבירה פלילית.
8 צפייה בגלריה
אנטון קרסובסקי מנחה ב RT ב  רוסיה ארכיון
אנטון קרסובסקי מנחה ב RT ב  רוסיה ארכיון
קרסובסקי בשידורי RT. בעבר מתח ביקורת על הקרמלין בשל דיכוי להט"ב כמוהו, היום הוא תומך נלהב
בריאיון, שהוקלט מראש ושודר לאחר שנערך, קרא קרסובסקי להטביע ילדים אוקראינים שמתלוננים על כך שהם נמצאים תחת כיבוש רוסי, ולהשליך אותם "הישר לתוך נהר עם זרם חזק". "פשוט תזרקו את הילדים האלה, תטביעו אותם", אמר. בריאיון קרא גם לזרוק את הילדים "לתוך הבקתות שלהם ולשרוף (אותם בחיים)", והתלוצץ על אונס של נשים אוקראיניות. הבוקר, בעקבות הסערה שחולל הריאיון, פרסם קרסובסקי התנצלות ברשתות החברתיות, ואמר כי הוא "מובך מאוד" מדבריו. "טוב, זה קורה: כשאתה בשידור, אתה נסחף. ואתה לא יכול לעצור. אני מבקש סליחה מכל מי שהזדעזע מזה", הוסיף.
התקשורת הממלכתית ברוסיה, שנמצאת תחת פיקוחו ההדוק של הקרמלין, תומכת באופן מובהק בפלישה לאוקראינה – שעליה הורה הנשיא ולדימיר פוטין לפני שמונה חודשים בדיוק – ופרשנים ומנחים רוסים רבים קוראים למדיניות תוקפנית אף יותר מזו שבה נוקט פוטין עצמו. בשבועות האחרונים, אחרי שפוטין נכנע ללחץ עליו והסלים את גישתו בצל התבוסות שנחל צבאו בשדה הקרב – ובין ביתר סיפח שטחים כבושים ופתח במתקפות נרחבות על תשתיות אזרחיות באמצעות טילים ומל"טים מתוצרת איראנית – שיבחו אותם פרשנים את ההסלמה ואף קראו לתקוף ביתר שאת תשתיות כמו תחנות כוח, על מנת למרר את חיי האוקראינים במהלך החורף.
8 צפייה בגלריה
ניידת שידור של ערוץ RT ב מוסקבה רוסיה
ניידת שידור של ערוץ RT ב מוסקבה רוסיה
ניידת שידור של RT, שופר הקרמלין. העורכת הראשית סימוניאן: "אמירות מגעילות"
(צילום: רויטרס)
אבל נראה שהדברים של קרסובסקי היו קשים מדי לעיכול גם עבור אותם ניצים, שהצהירו לא אחת שלאוקראינה אין שום זכות קיום כמדינה עצמאית. מרגריטה סימוניאן, העורכת הראשית של RT שהביאה בעצמה את קרסובסקי לערוץ, הודיעה על השעייתו מהרשת בשל "האמירות המגעילות" שלו, כלשונה. "לא אני ולא אף אחד בצוות של RT יכול אפילו להעלות במחשבתו שאחד מאיתנו יתמוך בברבריות שכזו", אמרה. בהודעה שפרסמה סימוניאן היא הוסיפה: "עבור ילדי אוקראינה, כמו גם עבור ילדי דונבאס (אחד האזורים הכבושים שרוסיה סיפחה מאוקראינה), אני מאחלת שכל זה ייגמר במהירות האפשרית, ושהם יוכלו לחיות וללמוד שוב בשקט – בשפה שבה הם רואים כשפת האם שלהם".
במקביל הודיעה ועדת החקירות ברוסיה, הגוף שאחראי על חקר פשעים חמורים במדינה, כי תבחן את מה שכינתה "הצהרות חריפות" מצדו של קרסובסקי. לפחות פרשן אחד בטלוויזיה הרוסית, סרגיי מרקוב, טען כי דבריו של קרסובסקי שערורייתיים כל-כך עד שהדבר מצביע על כך שהוא "מושתל" של שירותי המודיעין המערביים.
8 צפייה בגלריה
אנטון קרסובסקי מהטלוויזיה הממלכתית ב רוסיה רוקד מול המצלמה אחרי מתקפת הטילים הרוסית ב אוקראינה
אנטון קרסובסקי מהטלוויזיה הממלכתית ב רוסיה רוקד מול המצלמה אחרי מתקפת הטילים הרוסית ב אוקראינה
קרסובסקי עם כובע ועליו סמל התמיכה בפלישה הרוסית לאוקראינה, Z. "מבקש סליחה מכל מי שהזדעזע, נסחפתי ולא יכולתי לעצור"
קרסובסקי בן ה-47 הצטרף לרשת RT לפני כשנתיים, במינוי שנחשב אז למפתיע מעט בשל הביקורת שבעבר השמיע על מדיניות הממשלה הרוסית. קרסובסקי הוא הומוסקסואל מוצהר, ובעשור שעבר תקף את החוקים שקידם הקרמלין ואשר החריפו את דיכוי קהילת הלהט"ב ברוסיה. כעת הוא נחשב לתומך נלהב של הקרמלין, וגם בשנה שעברה קרא גם "לקשור ולהטביע" מפגינים שמחו אז בסנט פטרסבורג נגד פוטין.
בינתיים, מוסקבה ממשיכה לקדם ביתר שאת את הטענה חסרת ההוכחות שלה ולפיה אוקראינה נערכת להשתמש ב"פצצה מלוכלכת" – כלומר פצצה קונבנציונלית שבה שולבו חומרים רדיואקטיביים או פסולת גרעינית – והערב הודיע משרד ההגנה במוסקבה כי כוחותיו נערכים לפעול ב"סביבה רדיואקטיבית". את ההאשמה הזו מקדמת מוסקבה גם בשיחות בין בכיריה לעמיתיהם בעולם: אחרי ששר הגנה סרגיי שויגו השמיע את ההאשמה החדשה בשיחות שערך אתמול עם שרי ההגנה של ארה"ב, בריטניה, צרפת וטורקיה, היום עשה זאת גם הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב בשיחות עם עמיתיו בארה"ב ובריטניה.
בקייב ובמערב דוחים מכל וכל את ההאשמה הרוסית הזו, והממשלה האוקראינית טוענת מצדה כי הדבר מעיד דווקא על היערכות מצד מוסקבה לשימוש אפשרי בפצצה מלוכלכת. "אם רוסיה מזהירה ואומרת שאוקראינה נערכת למשהו, זה אומר דבר אחד: שרוסיה כבר נערכה לזה", אמר אמש הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי בנאומו הלילי לאומה. "כולם מבינים מי הוא המקור לכל דבר מלוכלך שניתן לדמיין במלחמה הזו".
8 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים יורים לעבר רוסים עם תותח הוביצר M777 אמריקני ב מחוז דונייצק אוקראינה
חיילים אוקראינים יורים לעבר רוסים עם תותח הוביצר M777 אמריקני ב מחוז דונייצק אוקראינה
לוחמים אוקראינים בקו החזית באזור דונייצק. קייב מכחישה את האשמות מוסקבה שהיא נערכת לשימוש ב"פצצה מלוכלכת"
(צילום: AP)
גורם צבאי בכיר בארה"ב שלל הערב גם הוא את ההאשמות הרוסיות, ואמר שאוקראינה לא בונה פצצה מלוכלכת. הבוקר פרסמו שרי החוץ של ארה"ב, בריטניה וצרפת הודעה משותפת שבה הזהירו כי ההאשמה הרוסית מעידה על כוונה מצד מוסקבה להסלמה נוספת במלחמה: "המדינות שלנו הבהירו שאנו דוחים כולנו את הטענות שהינן בבירור שגויות, ולפיהן אוקראינה נערכת לעשות שימוש בפצצה מלוכלכת בשטח שלה. העולם יצליח לראות מעבר לכל ניסיון להשתמש בהאשמה הזו כתירוץ להסלמה", אמרו. יצוין כי אותו גורם צבאי אמריקני שדיבר הערב הדגיש כי אין כל אינדיקציה לכך שמוסקבה החליטה על פריסה של נשק גרעיני, ביולוגי או כימי.
ההאשמות הרוסיות בדבר חשש מ"פצצה מלוכלכת" מגיעות כשברקע צבא אוקראינה ממשיך להתקדם בחזית, ודיווח רק הערב שכבש עוד ארבעה כפרים בצפון-מזרח המדינה. עיקר תשומת הלב מופנה למתרחש במחוז חרסון שבדרום – אחד המחוזות שסיפחה רוסיה בחודש שעבר, אך כעת נראה שהיא נערכת לנסיגה אפשרית משם, ואף הורתה על פינוי המוני של תושבים לקראת קרב על עיר הבירה של המחוז, הקרויה גם היא חרסון.
8 צפייה בגלריה
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
תושבים אוקראינים שפונו על ידי רוסיה מחרסון, בצל מתקפת-הנגד האוקראינית
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
(צילום: רויטרס)
באוקראינה האשימו כי כחלק מההיערכות על הקרב שם מילכדו הרוסים סכר הידרואלקטרי גדול בנהר הדנייפר, ועלולים לפוצץ אותו באופן שיביא להצפה של שטחים נרחבים. העיר חרסון, נזכיר, היא העיר הגדולה הראשונה שנפלה לידי רוסיה במהלך הפלישה, ושחרורה על ידי אוקראינה יהיה מפלה סמלית אך גם אסטרטגית מבחינת מוסקבה – כיוון שהעיר חולשת על הגישה לחצי האי קרים שאותו סיפחה רוסיה כבר ב-2014.
כבר שבועות שאוקראינה מנהלת מתקפת-נגד באזור חרסון, והצליחה לנתק את דרכי האספקה של הכוחות הרוסיים המוצבים בגדתו המערבית של נהר הדנייפר. אוקראינה שחררה שם לדבריה עשרות כפרים ויישובים קטנים. קיריל בודנוב, ראש מחלקת הביון במשרד ההגנה האוקראיני, אמר היום בריאיון לתקשורת בארצו כי פיצוץ הסכר – תוכנית שמוסקבה מכחישה – יאט את הכוחות האוקראיניים באופן זמני בלבד, לתקופה שלא תימשך יותר משבועיים.
בשבועות האחרונים החלה כאמור רוסיה לתקוף תשתיות אזרחיות באוקראינה באמצעות מל"טים מתוצרת איראן, ואף שמוסקבה וטהרן מכחישות זאת, במערב מדגישים כי כלל הראיות מצביעות שאכן מדובר במל"טים מתוצרת איראנית – והאיחוד האירופי כבר הכריז על סנקציות נגד גורמים איראניים בשל מכירת הנשק לרוסיה. השימוש במל"טים האיראניים מעמיד בסימן שאלה גדול עוד יותר את האפשרות להחייאת הסכם הגרעין בין איראן לארה"ב, סיכויים שממילא פחתו משמעותית בעקבות המבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן הלא-ישיר בין וושינגטון לטהרן במהלך הקיץ.
הערב התחייסה לסוגיה גם יו"ר בית הנבחרים האמריקנית ננסי פלוסי, שהיא ורבים מהדמוקרטים מייחלים להחייאת ההסכם שהושג ב-2015 על ידי הנשיא דאז ברק אובמה. לדברי פלוסי, איראן עשתה "טעות גדולה" בכך שהסכימה לספק נשק לרוסיה. "קודם כל אנחנו חייבים להתמודד עם המל"טים הללו... זוהי טכנולוגיה מסוכנת שחייבים לעצור אותה", אמרה פלוסי במהלך ביקור בקרואטיה. "ניסינו זמן מה להגיע להסכם גרעין עם איראן על מנת לעשות את העולם מקום בטוח יותר, ועכשיו הם הולכים ועוזרים לרוסים לעשות את העולם מקום בטוח פחות".